غذای هواپیما؛ تهی از مزه، پر از رمز و راز



پرواز با هواپیما یکی از راحت ترین و امن ترین و در عین حال استرس زا ترین شیوه های سفر است. اگر راحتی خرید اینترنتی بلیط هواپیما و سوار شدن به آن را کنار بگذاریم، برای برخی مسافران ترس از پرواز و کنار آمدن با غذاهای عجیب و غریب آن به ویژه در پروازهای طولانی، یک چالش به شمار می رود. با این حال در پشت پرده غذاهایی که به لحاظ مزه عجیب نظیر آنها در روی زمین یافت نمی شود، واقعیت های عجیبی هم نهفته است. برای آشنایی بیشتر با این واقعیت ها ادامه مطلب را در قاصدک24 دنبال کنید.


غذای هواپیما 100 سال قدمت دارد


جالب است بدانید که سرو غذا در هواپیما قدمتی صد ساله دارد. در 11 اکتبر 1919، هواپیمای شرکت هندلی پیج (handly page) برای نخستین بار در مسیر لندن به پاریس برای مسافران به سرو غذا پرداخت. به ازای 3 شیلینگ مسافران می توانستند یک ساندویچ بسته بندی شده به همراه میوه را خریداری کنند. هندلی پیج در واقع شرکتی هوایی بود که در سال 1919 توسط فردریک هندلی پیج ایجاد شده بود.

غذا نخوردن در طول پرواز می تواند برای سلامت شما مضر باشد


مسافرانی که از خوردن غذای هواپیما امتناع می کنند یا از خوردن غذا در طول پرواز متنفر هستند، انتخاب چندان سالمی نکرده اند. غذا نخوردن در هواپیما می تواند به سلامتی شما آسیب بزند چرا که سطح قند خون شما افت کرده و منجر به ایجاد حس کوفتگی، ضعف و سستی در بدن تان می شود. به علاوه غذا نخوردن در هواپیما باعث ایجاد میگرن در شما شده و حال تان را به صورت ناگهانی تغییر می دهد. از دیگر اثرات مخرب نخوردن غذا در هواپیما هم کمک به بدتر شدن جت لگ است. بنابراین سعی کنید اگر نمی توانید با غذای هواپیما کنار بیایید، خودتان غذا به همراه ببرید.

حتی مشهورترین آشپزها هم برای بهبود طعم غذاهای هواپیما تلاش کرده اند


بسیاری از ایرلاین ها به سراغ آشپزهای مشهور رفته اند تا نه تنها به غذاهای خود طعم ببخشند بلکه شکوه گذشته را هم به آنها بازگردانند. برای نمونه می توان به خط هوایی کانتاس اشاره کرد که برای نخستین بار پیشگام کمک گرفتن از سرآشپزهای مشهور در سال 1997 شد. کانتاس در این سال از آشپز مشهوری به نام نِیل پِری استفاده کرد که غذاهای او در روی زمین و در رستوران معروفش در راک پول علاقه مندان زیادی داشت.

پس از کانتاس، ایر فرانس نیز با کمک آشپزهای چند ستاره میچلین، منویی از غذاهای ملی خود ترتیب داده و در اختیار مسافران فرست و بیزینس کلاس خود قرار داد. بریتیش ایرویز هم از یک مربی آشپزی به نام هستون بلومنتال برای طراحی منوی منحصر به فرد خود کمک گرفت. نتیجه هم خلق منویی بود که تلاش می کرد تا با استفاده از بهترین غذاها، مزه غذاها را در ارتفاع بهبود ببخشد.

غذای هواپیما؛ تهی از مزه، پر از رمز و راز

دانش آشپزی به کمک غذای هواپیما آمده است


فرایند تهیه غذای هواپیما از طراحی کامل منوها تا اجرای آنها، مستلزم آزمون و خطای زیادی است و ممکن است بیشتر از یک سال به طول بینجامد. برای مثال منوی مشهور یونایتد پولاریس که در پروازهای طولانی بیزینس کلاس خطوط هوایی یونایتد ایرلاینز ارائه می شود، در سال 2016 ابداع شده و شامل 28 کارگاه منو در 16 شهر از 5 قاره می شود. همه اینها برای این است که 48 نوع سالاد جدید، 96 نوع مخلفات و 240 نوع غذای اصلی خلق و به مسافران عرضه شود.

غذای هواپیما؛ تهی از مزه، پر از رمز و راز
باید بدانید که در تهیه غذاهای هواپیما هنر و دانش آشپزی با یکدیگر ترکیب می شوند. به طور مثال ویرجین آتلانتیک همیشه پروتئین هایی را برای غذا انتخاب می کند که در صورت گیر کردن غذا در داخل فر، فاسد نشود. سالمون، شاه ماهی و ماهی باراموندی از جمله غذاهایی هستند که با توجه به این شرط برای هواپیما مناسب هستند. به همین دلیل است که شرکت های هوایی هرگز از گوشت گوزن استفاده نمی کنند چرا که فاقد چربی بوده و بعد از چند دقیقه به سختی یک تکه چرم می شود.

هیچ مایکروویوی در هواپیما وجود ندارد


اگرچه غذاهای هواپیما به گونه ای است که به نظر می رسد درون مایکروویو گرم شده باشند، اما شما نمی توانید هیچ مایکروویوی در هواپیماها ببینید. دلیل آن هم این است که استفاده از هم مایکروویوها و هم فرهای معمولی به دلایل امنیتی در هواپیماها ممنوع است. در عوض فرهای حرارتی معمول ترین وسیله هایی هستند که برای گرم کردن غذا مورد استفاده قرار می گیرند. هر چند که این نوع فرها هم ایده آل نیستند و می توانند غذا را به یک چوب خشک تبدیل کنند.

در حال حاضر دانشمندان علم آشپزی در حال کار بر روی روش هایی هستند که اطمینان پیدا کنند که غذا بعد از گرم شدن مجدد همچنان خوش طعم باقی می ماند. شکل های جدید فر هم در پروازهای معینی مورد استفاده قرار می گیرند و بسیاری از ایرلاین ها شروع به بخار پز کردن غذاها برای حفظ رطوبت آنها کرده اند.

گوشت های موجود در غذاها به طور کامل پخته نمی شوند


خواه غذای شما از گوشت مرغ باشد یا بره یا گوسفند، باید این را بدانید که این گوشت ها در آشپزخانه های صنعتی روی زمین به طور کامل پخته نمی شوند. برای مثال گوشت گاو تنها 30 درصد و گوشت مرغ هم تنها 60 درصد پیش از حمل شدن به هواپیما پخته می شوند. البته این موضوع به این معنا نیست که شما باید نگران باشید. به این دلیل که این گوشت ها پس از آورده شدن به هواپیما در تمام طول راه در بخار پز یا فرهای مخصوص پخته می شوند.

غذای هواپیما؛ تهی از مزه، پر از رمز و راز

هر چه سس غذا بیشتر باشد، بهتر است


عبارت معروفی در مورد غذای هواپیما وجود دارد که می گوید: هر چه سس بیشتر، غذا بهتر. نه تنها هوا در ارتفاع زیاد سینوس های شما را خشک می کند، بلکه به باور دانشمندان فقدان رطوبت باعث خشکی غذاها هم می شود. به همین دلیل است که غذاهای حاوی سس به دلیل داشتن رطوبت برای هواپیما مناسب تر بوده و در ضمن ترد تر و خوشمزه تر هم هستند. از همین رو بیشتر شرکت های هوایی به سرو اینگونه غذاها تمایل بیشتری نشان می دهند.

کترینگ هواپیما یک صنعت میلیاردی است


آنگونه که آمار و ارقام نشان می دهد بازار کترینگ پروازی در سال 2017 چیزی در حدود 16 میلیارد دلار درآمد داشته است. به نظر می رسد اندازه این بازار تا سال 2021 به 18 میلیارد دلار گسترش پیدا کند برای مثال منطقه آسیا-اقیانوسیه با یک سوم سهم بازار جهان، بزرگ ترین بازار این خدمات به شمار می رود. شرکت هلدینگ ال.اس.جی متعلق به خطوط هوایی لوفتهانزا هم بزرگ ترین خدمات دهنده کترینگ شرکت های هوایی به شمار می رود که با 300 شرکت هوایی در 214 فرودگاه جهان، سالانه 591 میلیون غذا تهیه می کنند.

غذای هواپیما؛ تهی از مزه، پر از رمز و راز

شرکت های هوایی با تغییر یک ماده غذایی می توانند میلیاردها دلار صرفه جویی کنند


شاید جالب باشد بدانید که شرکت های هوایی شش ماه و گاهی نزدیک به یک سال زوتر از موعد مقرر برای منوها برنامه ریزی می کنند. یکی از مهم ترین دلایل این کار هم، دلایل مالی است. چگونه؟ برای مثال شرکت آمریکن ایرلاینز در سال 1987 تنها با حذف زیتون از سالادهای خود توانست 40 هزار دلار صرفه جویی کند. این شرکت علاوه بر این با حذف توت فرنگی از سالادهای میوه خود 210 هزار دلار در هزینه های خود صرفه جویی کرد. دلتا نیز با کم کردن یک اونس از حجم استیک های خود به یک صرفه جویی 250 هزار دلاری دست یافت.

غذای هواپیما؛ تهی از مزه، پر از رمز و راز

غذاها در صورت تأخیر هواپیما، دور انداخته می شوند


خبر تأسف بار این است که تمام غذاهای خورده نشده بلافاصله پس از هر پروازی دور ریخته می شوند. تصور کنید که کترینگ شرکت هوایی امارات به تنهایی 180 هزار غذا را برای عرضه در بیش از 400 پرواز روزانه خود در سراسر جهان آماده می کند. همین موضوع در مورد شرکت های هوایی دیگر هم صادق است. با این اوصاف حجم غذاهایی که دور ریخته می شوند، بسیار زیاد است. اما نکته بدتر این است که غذای هواپیما حتی در صورت تأخیر 6 یا 8 ساعتی یک پرواز هم دور ریخته می شود.

آنگونه که انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی اعلام کرده ایرلاین ها در سال 2017، 5.2 میلیون تن ضایعات غذایی داشته و پیش بینی می شود که این رقم تا سال 2030 به 10 میلیون تن برسد. خبر خوب اما این است که شرکت های هوایی به این مشکل واقف شده و در تلاش برای رسیدن به راه هایی جهت هدایت ضایعات کابین از محل دفن زباله ها هستند.

استفاده از هدفون غذای شما را خوشمزه تر خواهد کرد!


شاید بد نباشد بدانید که علاوه بر مزه و بو، حس شنوایی شما هم می تواند بر تجربه غذایی شما مؤثر باشد. بر اساس آخرین مطالعات در دانشگاه کورنل، محیط شنوایی مانند کابین هواپیما می تواند درک ما را از مزه ها و غذا تغییر دهد. در این مطالعه از 48 زن و مرد خواسته شد تا مایعاتی با پنج مزه اصلی را یک بار در یک محیط با صدای معمولی و بار دیگر در محیطی با صدای شبیه سازی شده هواپیما بنوشند.

نتیجه این بود که صدای بلند تر می تواند باعث شود تا ما غذاها را کم شیرین تر از حد معمول حس کنیم. بنابراین گوش دادن به موسیقی با هدفون می توان طعم غذا را در ذائقه شما بهتر کند. به همین دلیل است که شرکت های هوایی به صورت فزاینده ای در حال اعمال خلاقیت روی پیوند بین مزه، صدا، صوت و موسیقی هستند. برای نمونه در سال 2014 بریتیش ایرویز از فناوری در پروازهای خود پرده برداری کرد که بایت های صدا نام داشتند. بر اساس این فناوری افراد می توانستند برای بهتر کردن طعم غذای خود به یک آلبوم موسیقی که به همین منظور طراحی شده بود، گوش کنند.

منبع: thetravel.com