با رایان ایر؛ بزرگ ترین ایرلاین اروپا آشنا شوید


رایان ایر شرکت پر سر وصدای ایرلندی که همیشه به دلیلی سرخط خبرها بوده، بزرگ ترین ایرلاین اروپا به شمار می رود. این شرکت که بسیاری به خاطر پروازهای ارزان و دریافت هزینه های اضافی به آن عشق و نفرت می ورزند، در پشت رنگ زرد و آبی خود رازهایی دارد که حتی مشتریان دائمی آن هم از آنها بی خبر هستند. این بار قاصدک24 قصد دارد تا شما را به صورت عمیق با بزرگ ترین ایرلاین اروپا آشنا کند. همچنین برای رزرو بلیط هواپیما کلیک کنید.

 

تمام هواپیماهای رایان ایر یکسان هستند


علی رغم اینکه برخی از شرکت های هوایی در دنیا با افتخار اعلام کرده اند که یک بوئینگ 787 دریم لاینر و ایرباس ای 380 را به ناوگان هوایی خود اضافه می کنند، رایان ایر همچنان علاقه زیادی به حفظ سادگی خود دارد. سادگی ناوگان هوایی رایان ایر را وقتی می توان دید که بدانید این ناوگان با بیش از 400 هواپیما فقط از بوئینگ های 737 تشکیل شده است. هواپیماهای مورد علاقه رایان ایر، بوئینگ هایی با بدنه باریک، موتور دوقلو، ظرفیت جابجایی 189 مسافر و برد 3 هزار و 200 مایل هستند.

با رایان ایر؛ بزرگ ترین ایرلاین اروپا آشنا شوید
بد نیست بدانید که رایان ایر بیش از 100 فروند از نسخه جدیدتر بوئینگ 737 یعنی 737 MAX را در دست سفارش دارد. این شرکت اروپایی همچنین قصد دارد تا سال 2024 تعداد هواپیماهای خود را به 585 فروند برساند. البته رایان ایر در این مورد تنها نیست؛ رقیب این شرکت یعنی ایزی جت هم تنها از ایرباس های ای 320 در ناوگان هوایی خود استفاده می کند.

رایان ایر گاهی هزینه های اضافی به مسافران خود تحمیل می کند


رایان ایر که در سال 1984، با نام Danren Enterprises و پرواز در مسیر واترفورد به فرودگاه گَتویک (Gatwick) کار خود را آغاز کرد، پس از سپرده شدن شرکت به تونی رایان؛ تاجر ایرلندی نام خود را به رایان ایر تغییر داد. این شرکت در سال 1986 مسیر دومی بین دوبلین و لوتون را به مسیرهای خود اضافه کرد. رایان ایر در آن زمان درست مانند سایر شرکت های هوایی تلاش داشت تا مسافران خود را با خدمات بسیار لوکس راضی نگاه دارد تا اینکه در سال 1987 مایکل اولاری (Michael O’leary) استخدام شد.

با رایان ایر؛ بزرگ ترین ایرلاین اروپا آشنا شوید
اولاری پس از بازدید از شرکت هوایی ساوت وست ایرلاینز در آمریکا، به این نتیجه رسید که بهترین راه برای سود دهی یک شرکت هوایی ارائه خدمات معمولی به مسافران در ازای دریافت هزینه های اندک است. آن طور که اولاری خود عنوان کرده بود: "ما به آمریکا رفتیم تا به ساوت وست ایرلاینز نگاهی بیندازیم؛ درست مانند سفر به دمشق و این همان شیوه ای بود که به رایان ایر کمک کرد تا موفق شود. در این دیدار با هرب کِلِهر مدیر شرکت تا پاسی از شب ملاقات کردم. وقتی به خواب رفتم و در ساعت 3 صبح از خواب بلند شدم، او هنوز بیدار بود. با خودم فکر می کردم کاش می توانستم مغز متفکر او را از سرش بیرون بیاورم"! همین دیدار نتیجه خوبی برای رایان ایر داشت؛ به طوری که تا سال 1995 این شرکت نزدیک به 2 و نیم میلیون مسافر را جابجا کرده بود.


ایتالیا بزرگ ترین مشتری رایان ایر است


در کمال تعجب بریتانیا بزرگ ترین بازار رایان ایر نیست، بلکه دومین مشتری این شرکت است. این کشور ایتالیا است که بزرگ ترین و نخستین مشتری این شرکت ایرلندی است. کشورهای ایرلند و اسپانیا هم در رده های سوم و پنجم قرار دارند. در واقع ایتالیا از سال 2014 به نخستین بازار این شرکت بدل شده و جای اسپانیا و بریتانیا را گرفت. در لیست ده مشتری اول رایان ایر، کشورهای آلمان، لهستان و یونان در جایگاه چهارم، ششم و دهم قرار دارند.

بنابراین اگر علاقه مند هستید تا با رایان ایر از بریتانیا به ایتالیا پرواز کنید، گزینه های بیشماری پیش روی شما قرار دارد؛ از میلان و ناپل محبوب تا شهرهای کمتر شناخته شده ای چون آلگرو (Alghero) و پسکارا (Pescara).

رایان ایر در مدت 10 سال، 19 فرودگاه عوض کرده است


رایان ایر علی رغم رشد کنترل نشده در یک دهه گذشته و گسترش مسیرهای خود به بیش از 200 مقصد در جهان، در برخی از زمینه ها عقب گرد داشته است. از این میان می توان به تعداد فرودگاه های بریتانیایی اشاره کرد که دیگر برای این ایرلاین قابل استفاده نیستند. از جمله این فرودگاه ها می توان به فرودگاه اینورنس (Inverness) که اکنون در اختیار بریتیش ایرویز و ایزی جت است؛ دون کاستر (Doncaster) که فرودگاه شرکت های ویز، توی و فلایب (Wizz,Tui,Flybe) است و نیز فرودگاه بلک پول اشاره کرد که در حال حاضر هیچ خدماتی در اختیار پروازهای مسافری قرار نمی دهد.

با رایان ایر؛ بزرگ ترین ایرلاین اروپا آشنا شوید
علاوه بر این رایان ایر فرودگاه های گوتنبرگ، هامبورگ، مالمو، ماریبور و تولون را هم از لیست فرودگاه های ذخیره خود بیرون گذاشته است. در زمستان همین سال هم فرودگاه آیندهوون به فهرست فرودگاه هایی اضافه شد که رایان ایر آنها را کنار گذاشته است. تنها فرودگاهی که در حال حاضر مورد غضب این شرکت واقع نشده، فرودگاه ریمینی (Rimini) در ایتالیا است که یک بار توسط شرکت کنار گذاشته اما بار دیگر مورد توجه آن واقع شده است.

فرودگاه گلاسکو قربانی بعدی خواهد بود


شهر اسکاتلندی گلاسکو دومین پایگاه رایان ایر است که به سرعت در حال کمرنگ تر شدن است. این را مجله آنکر ریپورت بر اساس گزارشی که از میزان حرکت هواپیماهای این شرکت استخراج کرده، اعلام نموده است. بر اساس همین گزارش از سال 2007 تعداد هواپیماهای این شرکت که از فرودگاه گلاسکو پرواز کرده اند، به 74 درصد کاهش یافته است. همچنین میزان پروازهای رایان ایر از فرودگاه فنلاندی تامپر به 92 درصد کاهش یافته است.

با رایان ایر؛ بزرگ ترین ایرلاین اروپا آشنا شوید
فرودگاه های سالزبورگ با 73 درصد، دری (Derry) با 72 درصد و گیرونا (Girona) با 70 درصد در 10 سال گذشته با کاهش در میزان پروازهای شرکت رایان ایر روبه رو بوده اند. فرودگاه های نیوکاسل و آبردین هم با کاهشی چشمگیر در ظرفیت پرواز مواجه شده اند. این راه هم باید بدانید که مسیرهای جدیدی مانند کیف و لویف در اوکراین از فرودگاه های استنستد لندن و امان اردن در دست اضافه شدن به مسیرهای رایان ایر است.

رایان ایر چهارمین ایرلاین بزرگ جهان است


بر اساس آماری که از انجمن های جهانی شرکت های هوایی (Iata) به دست آمده؛ رایان ایر در سال 2017 در حدود 128.0 میلیون مسافر را جابجا کرده است. با این رقم رایان ایر پس از شرکت های دلتا، آمریکن ایرلاینز و ساوت وست قرار گرفته است. شرکت جایگاه خود را نسبت به سال گذشته، یک پله ارتقا داده و شرکت چایناساوترن را که در سال 2016 در جایگاه چهارم و بالاتر از یونایتد ایرلاینز ایستاده بود، پشت سر گذاشته است.

با رایان ایر؛ بزرگ ترین ایرلاین اروپا آشنا شوید

نخستین وب سایت رایان ایر را دانش آموزان طراحی کردند


در سال 2000 رایان ایر به دو دانش آموز 17 ساله برای ساخت اولین وب سایت این شرکت مأموریت داد. به نظر می رسد که اگر قرار بود رایان ایر این کار را خود انجام دهد، نیاز به 3.5 میلیون یورو هزینه داشت. بنابراین آنها به دو نوجوان به نام های جان بکِت و تام لِنیهان نزدیک شده و توانستند با پرداخت تنها 20 هزار یورو طراحی سایت خود را به انجام برسانند.

با رایان ایر؛ بزرگ ترین ایرلاین اروپا آشنا شوید

رایان ایر هرگز دچار حادثه نشده است


تنها حادثه نسبتا جدی که رایان ایر در طول 33 سال پرواز خود شاهد آن بوده، مربوط به سال 2008 می شود. در این سال یک هواپیمای این شرکت پس از چندین بار برخورد پرنده ها به دماغه، بال ها و موتورها؛ مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه رم شد. به نظر می رسد که در آن زمان نزدیک به 90 پرنده به هواپیما برخورد کرده باشند. در جریان این فرود هم چرخ سمت چپ هواپیما از بین رفته و هواپیما با باند فرود برخورد کرد. هواپیما به گونه ای آسیب دید که دیگر قابل تعمیر نبوده و دو تن از خدمه و هشت تن از مسافران با جراحات اندک راهی بیمارستان شدند.

هر 45 ثانیه یک هواپیمای رایان ایر از زمین بر می خیزد


آنگونه که رایان ایر علام کرده؛ 350 فروند هواپیمای ناوگان شرکت روزانه به طور متوسط چیزی در حدود 382 هزار و 605 کیلومتر را پیموده و به 33 کشور پرواز می کنند. تحقیقات انجام شده در سال 2017 نشان داد که یک هواپیمای رایان ایر به طور متوسط 46 پرواز را در یک هفته با 19 مقصد و پیمودن 45 هزار و 586 کیلومتر انجام می دهد.

با رایان ایر؛ بزرگ ترین ایرلاین اروپا آشنا شوید

رایان ایر جت شخصی با خدمات لوکس ارائه می کند


اگرچه این موضوع ممکن است اندکی با ماهیت وجودی رایان ایر در تضاد باشد، اما رایان ایر امکان پرواز با یک هواپیمای جت شخصی را برای 60 مسافر فراهم کرده است. این جت شخصی که در واقع یک بوئینگ 737 است، نزدیک به 5 هزار یورو به ازای هر ساعت هزینه در بر خواهد داشت.

با رایان ایر؛ بزرگ ترین ایرلاین اروپا آشنا شوید

رایان ایر در گذشته نوشیدنی های الکلی در پروازهای خود سرو می کرد


علی رغم اینکه سرو برخی از نوشیدنی های الکلی خاص در برخی از بارهای ایرلند هم ممنوع بود، این نوشیدنی ها در تمام پروازهای رایان ایر برای مسافران سرو می شد. رایان ایر حتی پا را از این فراتر گذاشته بود و به ازای یک نوشیدنی، دو نوشیدنی هم به عنوان پاداش به مسافران خود هدیه می داد.

رایان ایر سالانه 1 و نیم میلیارد یورو از محل هزینه های مازاد درآمد دارد


رایان ایر نه تنها به واسطه سیاست جدید خود در مورد حمل بار بلکه دریافت هزینه های اضافی از مشتریان به شهرت رسیده است. حجم درآمد فرعی این شرکت از محل هزینه های اضافی قابل توجه است؛ 2.3 میلیارد دلار معادل 1.77 میلیارد یورو در سال. این رقم بزرگ رایان ایر را در دنیا در جایگاه پنجم شرکت هایی قرار می دهد که درآمد خود را از راه های فرعی به دست می آورند. شرکت یونایتد ایرلاینز با 5.7 میلیارد دلار در جایگاه نخست قرار داشته و شرکت های دلتا، آمریکن ایرلاینز و ساوت وست هم در رده های بعدی قرار دارند. ایزی جت با کسب 1.2 میلیارد دلار در جایگاه دهم قرار گرفته است.

منبع: traveller.com.au