راهنمای سفر با نوزاد و وسایل مورد نیاز آن

اگر به تازگی پدرو مادر شده اید و نوزادی چند روزه را در آغوش گرفته‌اید، ممکن است حتی از فکر سفر کردن هم دچار ترس و وحشت شوید. اما بد نیست بدانید که سفر با نوزاد کار غیر ممکنی نیست و فقط زمان مخصوص به خود را دارد. پس ترس و اضطراب خود را کنار بگذارید و برای دریافت نکات لازم در ادامه مطلب همراه ما باشید.


مسافرت با هواپیما برای نوزاد 


شرایط سفر با نوزاد


شرایط مادر و حساسیتی که برای مراقبت از او در ماه‌های آخر بارداری وجود دارد، اغلب موجب می‌شود تا زنان باردار نتوانند مجوز پرواز را دریافت کرده و به سفر بروند. این ترس حتی بعد از به دنیا آمدن نوزادان هم ادامه می‌یابد، تا جایی که ممکن است در شرایطی خاص حتی به افسردگی مادر نیز منجر شود.

از این رو سفر برای بهبود حال مادر و تغییر شرایط او امری ضروری به شمار می‌آید اما آیا نوزاد نیز برای این تغییر آماده است؟ برای پاسخ به این سوال قبل از هر چیز باید شرایط جسمانی و سلامتی نوزاد بررسی شود.

 


اگر نوزاد شما بنیه ای قوی دارد با مشورت پزشک می توانید او را به سفر ببرید.



اگر نوزاد شما دارای بنیه‌ای قوی است و در سلامت کامل به سر می‌برد؛ می‌توانید در زمان مورد نظر با پزشک او مشورت کرده و نوزاد را برای سفر آماده کنید. اما اگر تصور می‌کنید که فرزند شما هنوز به اندازه کافی بزرگ نشده و شرایط سفر ممکن است به سلامت او آسیب برساند بهتر است تا مدتی از این کار اجتناب کنید
.

راهنمای سفر با نوزاد 

نکات سفر با نوزاد


برخی از متخصصین معتقدند که بهتر است مادر و نوزاد تا چند ماه بعد از زایمان به سفر نروند، آن‌ها عنوان می‌کنند که بازیابی قوای جسمانی مادر و قوی‌تر شدن بنیه نوزادان تازه متولد شده، تا چند ماه زمان می‌برد. از این رو بهتر است از سفر با نوزاد
10 روزه و یک ماهه با هر وسیله نقلیه‌ای از جمله هواپیما اجتناب شود.

در مقابل برخی پزشکان نیز عنوان کرده‌اند که پس از یک و نیم ماهگی، اگر سلامت نوزاد در شرایط پایداری باشد و او از نظر جسمی نیز در زیر خط رشد نباشد، مانعی برای مسافرت او وجود ندارد. با این حال توصیه می‌شود که نوزاد در ماه های اول زندگی سفر با ماشین شخصی را تجربه کند.

 

چرا سفر نوزاد چند ماهه با هواپیما ممنوع است؟


کابین هواپیماها ظرفیت بالایی دارند و پروازها اغلب پر از مسافر هستند، تجمع این افراد در یک محیط بسته می‌تواند موجب شود تا هزاران میکروب در فضای کوچکی جمع شوند و برای اغلب نوزادان سخت است که خود را با این شرایط تطبیق دهند، از این رو ممکن است به سادگی دچار بیماری شده و سلامتشان به خطر بیفتد.

از طرفی دیگر تغییر فشار کابین به هنگام نشست و برخاست هواپیما در اغلب بزرگسالان نیز موجب گرفتگی یا درد گوش می‌شود که این شرایط برای نوزادان غیر قابل تحمل است. به همین جهت است که در سفر هوایی با نوزاد، آن‌ها پس از تیک آف هواپیما بیقراری می‌کنند و تمامی تصورات شما از یک مسافرت آرام را بر هم می‌زنند.


نکات سفر با نوزاد در هواپیما 


نکات سفر با نوزاد در هواپیما


با همه این‌ها باید بگوییم چیزی که در بالا به آن اشاره کردیم یک قانون مطلق به شمار نمی‌رود، پس اگر در شرایطی قرار دارید که مجبور به سفر با نوزاد دو ماهه تا چند ماهه خود هستید بهتر است قبل از هر چیز با پزشک خود مشورت کنید.

پس از آن اگر مجوز پرواز را از پزشک خود دریافت کردید، شرایط را برای سفر با نوزاد مهیا کنید. برای جلوگیری از گوش درد نوزاد در هواپیما نیز می‌توانید به هنگام تیک آف و لندینگ به او شیر بدهید، این کار موجب می‌شود تا نوزاد شما مجبور به مکیدن شده و فشار کمتری را در گوش خود احساس کند.

 


برای جلوگیری از گوش درد در نوزادان بهتر است هنگام نشست و برخاست هواپیما به او شیر بدهید.



در نهایت نیز بهتر است تا جای ممکن، نوزاد را از مسافران غریبه دور نگاه دارید و اجازه ندهید تا هر کسی پوست صورت یا دست نوزادتان را لمس کند. فراموش نکنید که با این کار او را از تماس مستقیم با میکروب‌ها و آلودگی‌های احتمالی در امان می‌دارید
.

 
کودک زیر دو سال در هواپیما

وسایل مورد نیاز برای مسافرت با نوزاد


در سفر با نوزاد باید به
وسایل مورد نیاز در سفر بیشتر توجه کنیم تا سفری بدون دردسر داشته باشیم. در ادامه بعضی از وسایل موردنیاز را معرفی خواهیم کرد.

پتوی سبک و گرم اولین و مهم‌ترین چیزی است که باید در سفر با نوزاد به همراه داشته باشید. با این کار می‌توانید شرایط لازم برای خواباندن نوزادان خود را فراهم کنید یا در موقع سرما از آن‌ها محافظت نمایید.

 


پتوی نرم و سبک اولین و اصلی ترین چیزی است که در مسافرت با نوزاد باید همراه داشته باشید.




فراموش نکنید که به نوزاد نمی‌توانید متذکر شوید که لباس‌های خود را کثیف نکنند. بنابراین حتماً چند دست لباس تمیز و اضافه در ساک آن‌ها قرار دهید، لباس گرمی را نیز برای موارد احتمالی در نظر بگیرید.

بهتر است برای هر یک ساعتی که در سفر به سر می‌برید یک پوشک با خود بردارید، البته اگر فکر می‌کنید که این کار ممکن است فضای زیادی از بار شما را اشغال کند می‌توانید تنها به اندازه مدت زمانی که در وسیله نقلیه سپری می‌کنید، پوشک به همراه ببرید.

پرواز نوزاد با هواپیما

وسایل بهداشتی و ضروری نوزاد


  • تب‌ سنج دیجیتالی کودک
  • گوش پاک‌کن نوزاد
  • کرم پودر بچه
  • کیسه آبگرم
  • پوشک
  • دستمال مرطوب نوزاد
  • آسپیراتور بینی
  • فلاسک آب
  • شیرخشک
  • پستانک
  • شیشه شیر
  • بالش مسافرتی

 


بیشتر بخوانید: سفر با هواپیما و درد گوش آنچه باید بدانید


 

راهکارهایی برای یک پرواز آرام با کودک


داشتن یک نوزاد چند ماهه به این معنا نیست که شما باید قید یک سفر ایمن و راحت را با هواپیما بزنید. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که اندکی حواس خود را بیشتر جمع کرده و راهکارهایی را به کار ببندید تا کودک شما سفر راحتی را تجربه کند، بدون شک اگر بتوانید همه شرایط را برای یک سفر بی دردسر با کودک خود فراهم کنید سفری بدون استرس و راحتی خواهید داشت.

تجربه سفر هوایی با کودک

 

پرواز در ساعت های اولیه روز


وقتی می گوییم در ساعات اولیه روز پرواز کنید، در واقع منظورمان هماهنگی هر چه بیشتر ساعت پرواز با برنامه زندگی نوزاد شما است. با این کار هم از تأخیرها در هنگام نشستن و برخاستن اجتناب کرده اید و هم از پروازهای خلوت بهره مند شده اید.

به علاوه این ساعت ها، ساعت های خواب هم هستند که به طور معمول در آن بچه ها تمایل به خواب دارند، به عبارت دیگر بیشتر والدین ساعت های خواب را بهترین و ایده آل ترین زمان برای سفر هم برای خود و هم سایر مسافران می دانند.

اگر رزرو بلیط هواپیما در این ساعت از روز برای شما دشوار است، حداقل کاری که می توانید انجام دهید این است که آن را به ساعت شام موکول نکنید، چرا که در این هنگام بیشتر بچه ها خسته و بهانه گیر بوده و مدام گریه می کنند.

 


بهترین زمان پرواز برای کودکان ساعات اولیه صبح یا ساعت های خواب است.


 

آمادگی برای تغییر دما


برای سفر هوایی با نوزاد باید آمادگی خیلی چیزها را داشته باشید و یکی از آنها آمادگی برای تغییر ناگهانی دما است، توصیه ما به شما این است که لباس راحتی به نوزاد خود بپوشانید لباسی که ترجیحا زیپ، دگمه یا هر چیزی که عوض کردن پوشک او را دشوار کند، نداشته باشد و از پوشاندن کفش های بند دار و تنگ به کودک خودداری کنید
.

 

یک سیستم منظم برای سفر داشته باشید


این روزها بسیاری از فرودگاه ها وسیع بوده و رسیدن به گیت ممکن است مستلزم استفاده از اتوبوس های فرودگاهی باشد. بنابراین سعی کنید برای اینکه قرار است چگونه فرزند خود را در طول راه با خود حمل کنید، برنامه داشته باشید.

می توانید نوزاد را در کَریر یا صندلی ماشین تا آنجا همراه ببرید، بسیاری از ایرلاین ها اجازه می دهند تا شما با کالسکه یا کریر کودک را تا دم در هواپیما همراه خود حمل کنید. اگر هم فکر می کنید بدون کالسکه همه چیز برایتان سخت تر می شود؛ تا آنجا که می توانید اندازه آن را کوچک تر از حد معمول کنید.

سوار شدن نوزاد در هواپیما

 

کودک خود را در صندلی کنار راهرو ننشانید


نشاندن کودک در صندلی کنار راهروی هواپیما می تواند بسیار خطرناک باشد. چرا که در هنگام عبور چرخ های غذا و نوشیدنی دست های آنها ممکن است با غذا یا نوشیدنی داغ تماس پیدا کند
.

 


بیشتر بخوانید: تنقلات سالم برای سفر را چگونه انتخاب کنیم؟


 

در مورد آلودگی های داخل هواپیما آگاهی کافی داشته باشید


قبل از هر کاری، همه چیز را پاک کرده و از فرستادن کودکان خود به سرویس بهداشتی بدون کفش اجتناب کنید. کف هواپیما یکی از آلوده ترین بخش های آن است و کف سرویس بهداشتی نیز چندین برابر آلوده تر.

سعی کنید چندین بسته دستمال و پوشک اضافی همراه خود داشته باشید تا اگر یکی از آنها به صورت اتفاقی به زمین افتاد، از یک دستمال یا پوشک دیگر استفاده کنید. همراه داشتن دستمال مرطوب می تواند کمک حال شما باشد تا هر چیزی را که به دهان کودک شما می رود، با آن تمیز کنید.

 

اندکی گریه مشکلی ندارد


یکی از بزرگ ترین ترس های والدین در هنگام یک سفر هوایی این است که آنها به صورت بی امان گریه کرده و سایر مسافران را هم کلافه کنند، قبل از نشستن و بستن کمربندتان، نگاهی به دور و بر بیندازید.

هواپیما برای نوزاد خطرناک است؟
بیشتر همسفران شما توجهی به دور و بر خود ندارند، به علاوه صدای موتور هواپیما در ارتفاع 35 هزار پایی به هیچ وجه با صدای کودک شما قابل مقایسه نیست. بنابراین اگر کودک شما دچار ترس شده، آرامش خود را حفظ کرده و نگران بقیه نباشید.

 

ساک نوزاد خود را هوشمندانه بسته بندی کنید


هر چیزی که در ساک نوزاد خود همراه آورده یا فراموش کرده اید، می تواند تعیین کننده پایان سفر شما باشد. بنابراین لیستی از وسایل ضروری و یک تا دو اسباب بازی ترجیحا جدید که او را تا حد امکان سرگرم نگاه دارد.

البته غذاهای سبک و آب آشامیدنی برای فرزندتان تهیه کنید، ساک را با دقت ببندید و هر چیزی را سر جای خود بگذارید تا در موقع لزوم دسترسی به آن راحت باشد.

 


برداشتن لیستی از لوازم ضروری و بهداشتی نوزاد در سفر الزامی است.


 

آرامش خود را در هر صورت حفظ کنید


متاسفانه هیچ کس نمی تواند در مورد واکنش مسافر کناری به خنده ها یا گریه های کودک شما تضمینی بدهد. نباید یک نکته را فراموش کنید تا زمانی که نهایت تلاش خود را انجام می دهید، دیگران شما را درک می کنند.

البته والدینی که در حال کلنجار رفتن با یک کودک در حال جیغ زدن هستند، خود شبیه یک کودک رفتار می کنند. به همین دلیل باید تا حد امکان آرامش خود را حفظ کرده و فقط نگران فرزند خود باشید.

تجربه سفر با کودک

 

قبل از سوار شدن به هواپیما پوشک نوزاد خود را تعویض کنید


قبل از سوار شدن به هواپیما پوشک نوزاد تان را تعویض کنید، چرا که تعویض پوشک یکی از پردردسرترین کارها در طول پرواز برای مادر است. بنابراین در حق خودتان لطفی بکنید و اصل پیشگیری بهتر از درمان است را به کار ببندید
.

 

برای تغییرات در فشار هوا خودتان را آماده کنید


بلافاصله پس از بلند شدن به فرزند خود آب کافی بنوشانید و اطمینان حاصل کنید که در طول
30 تا 45 دقیقه آخر کم شدن ارتفاع دوباره آب کافی می نوشد. انجام عمل بلعیدن هم به تغییرات فشار هوا کمک کرده و اثر حاصل از نوشیدن آب را چند برابر می کند.

 


برای جلوگیری از تغییرات فشار داخل هواپیما و درد گوش بهتر است به کودکتان مقداری آب بدهید.


 

بهترین شرکت های هوایی دنیا برای یک سفر راحت با کودک


همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، مرحله نخست برای یک سفر هوایی راحت با کودک، مرحله خرید بلیط هواپیما است. در حقیقت شما می توانید با هر ایرلاینی که پرواز می کنید، تجربه خوب یا بدی داشته باشید. این تجربه تا حد زیادی به این موضوع بستگی دارد که خدمه فرودگاه یا پرواز چقدر مضطرب هستند. به همین دلیل است که در بالا به شما توصیه کردیم که در روزهای اوج پرواز، از سفر خودداری کنید.

آیا نوزاد میتواند سوار هواپیما شود
به نظر می رسد که چند ایرلاین برتر دنیا که در مجموع اعتبار خوبی برای خود دست و پا کرده اند، بهترین شرکت های هوایی برای کودکان هم باشند. این شرکت های هوایی بیشتر آسیایی هستند، اگرچه سوئیس ایر و ویرجین آتلانتیک هم در میان ایرلاین های اروپایی از رتبه بندی خوبی برخوردار هستند. در جایگاه اول لیست هم دو ایرلاین بزرگ خاور میانه یعنی اتحاد و امارات قرار گرفته اند که امکان زودتر سوار شدن به هواپیما را به مسافر داده و بسته های غذایی مخصوص کودک در اختیار والدین قرار می دهند. این شرکت ها برای سرگرم کردن کودکان نیز وسایل سرگرمی مانند اسباب بازی، هدفون های رنگی و بیش از 60 فیلم آماده کرده اند.

ویرجین آتلانتیک، ایر فرانس، بریتیش ایرویز و لوفتهانزا هم به شیوه های خود به مسافران کوچک خوشآمد می گویند. صندلی های مخصوص کودک، منوی مخصوص کودک، فعالیت های خلاقانه مناسب برای گروه های سنی مختلف مجهز به سیستم کنترل توسط والدین، کتاب های رنگی و بازی های ویدئویی و یک کالسکه کوچک در پروازهای طولانی از جمله امکاناتی هستند که این شرکت های هوایی در کلاس های مختلف پروازی برای والدین مسافر تدارک دیده اند.

در ایالات متحده هم مناسب ترین شرکت های هوایی برای سفر کودکان، شرکت های تازه کار کوچکی هستند که تلاش می کنند تا با استفاده از روش های بدیع اما مؤثر نظر مشتریان را به خود جلب کنند. بهترین نمونه هم شرکت هوایی جت بلو است؛ شرکتی که بین نیویورک، شهرهای فلوریدا و ساحل غربی پرواز کرده و بابت خدمات خود هزینه اضافی از مسافران دریافت نمی کند.

علاوه بر این، بسیاری از فرودگاه ها هم امکانات بازی و سرگرمی برای کودکان فراهم کرده اند. برای نمونه می توان به موزه ای به نام Please Touch در فرودگاه بین المللی فیلادلفیا، برج کنترل Make-believe در فرودگاه بین المللی سن خوزه و نیز برنامه ها و امکانات مخصوص کودکان در فرودگاه لوگان بوستون اشاره کرد. البته در نقطه مقابل هم ایرلاین هایی قرار دارند که به نوزادان اجازه ورود به هواپیما یا در کلاس های پروازی خاص را نمی دهند. از جمله این ایرلاین ها هم می توان به ایر ایژیا و خطوط هوایی مالزی اشاره کرد.


شرایط سفر با نوزاد 

چند نکته اضافی در سفر هوایی با کودک


اگر قرار باشد یک لیست برای سفر با کودک خود تهیه کنید، می توانید از این فهرست کمک بگیرید
:

  1. وسیله ای برای آرام کردن کودک: اگر قرار است پستانک همراه خود بیاورید، سعی کنید بیشتر از یک عدد باشد تا در صورت زمین افتادن از آن استفاده کنید.
  2. محلول ضد عفونی کنند، دستمال مرطوب و پوشک: توصیه می شود به ازای هر ساعت از یک پوشک استفاده کنید.
  3. تلفن همراه و تبلت خود را با فیلم ها و برنامه های مورد علاقه کودک خود پر کنید.
  4. هدفون هایی در اندازه کودک خود
  5. وسایل هنری مانند مداد رنگی و کاغذ سفید
  6. کیسه های پلاستیکی برای زباله
  7. اسنک های کم شیرین مانند آجیل یا کلوچه

 


بیشتر بخوانید: نکات خرید بلیط سفر برای کودکان و نوزادان


 

سوالات متداول درباره سفر با نوزاد


وسایل ضروری سفر با نوزاد چیست؟ تب‌ سنج دیجیتالی کودک، گوش پاک‌کن نوزاد، کرم پودر بچه، کیسه آبگرم، پوشک، دستمال مرطوب نوزاد

بهترین زمان سفر با نوزاد چه ساعاتی است؟ بهترین زمان سفر با نوزاد ساعات اولیه روز و ساعات خواب است.

آیا هواپیما برای نوزاد خطرناک است؟ کابین هواپیماها ظرفیت بالایی دارند و پروازها اغلب پر از مسافر هستند، تجمع این افراد در یک محیط بسته می‌تواند موجب شود تا هزاران میکروب در فضای کوچکی جمع شوند و برای اغلب نوزادان سخت است.

نوزاد از چند ماهگی می تواند سوار هواپیما شود؟ برخی از متخصصین معتقدند که مادر و نوزاد تا چند ماه بعد از زایمان به سفر نروند، آن‌ها عنوان می‌کنند که بازیابی قوای جسمانی مادر و قوی‌تر شدن بنیه نوزادان تازه متولد شده، تا چند ماه زمان می‌برد. از این رو بهتر است از سفر با نوزاد 10 روزه و یک ماهه با هر وسیله نقلیه‌ای از جمله هواپیما اجتناب شود.

برای جلوگیری از فشار هوای هواپیما چه کارهایی می توان انجام داد؟ بلافاصله پس از بلند شدن به فرزند خود آب کافی بنوشانید و اطمینان حاصل کنید که در طول 30 تا 45 دقیقه آخر کم شدن ارتفاع دوباره آب کافی می نوشد. انجام عمل بلعیدن هم به تغییرات فشار هوا کمک کرده و اثر حاصل از نوشیدن آب را چند برابر می کند.

 

جمع بندی

در نهایت بهتر است نزدیک‌ترین مقاصد را برای سفر انتخاب کنید تا بهتر قادر به مدیریت شرایط پیش‌بینی نشده باشید. فراموش نکنید که برای خرید انواع بلیط سفر اعم از بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس می‌‌توانید در هر ساعت از شبانه روز به وب سایت قاصدک 24 مراجعه نمایید. این مجموعه همچنین به شما امکان می‌دهد تا به سادگی بیمه مسافرتی دلخواه خود را نیز خریداری کرده و هتل مورد نظرتان را در سراسر ایران رزرو نمایید.

منبع

parents.com
Mom365.com
Babygogo.in