شرکت های پر درآمد در صنعت ریلی جهان کدامند؟


قطارها بیش از پیش جای خود را در زندگی روزمره مردم در تمام کشورهای دنیا باز کرده اند. دلیل آن هم بی شک راحتی و امنیتی است که سفر با قطار برای مسافرانش به ارمغان می آورد. استقبال روزافزون از قطارها آنها را وارد مرحله جدیدی از حیات کرده است. شکل قطارها دگرگون شده، سرعت آنها چندین برابر شده و امکانات درون قطارهای درون شهری و بین شهری گاهی با هتل ها برابری می کند.

از همین رو است که لوکس ترین قطارهای دنیا مسافران را به لذت یک سفر باشکوه مهمان می کنند؛ زیباترین ایستگاه های قطار طعمی متفاوت از انتظار را به مسافران می چشانند و شکل های مختلفی از قطار مانند تراموا، مونوریل، قطارهای سریع السیر، قطارهای پانورامیک، قطارهای شب رو و ... سفر را برای آنها تسهیل می کنند. تمام این تغییرات در صنعت ریلی از جانب شرکت های بزرگ اعمال شده است؛ شرکت هایی که سالانه میلیاردها دلار درآمد دارند. قاصدک 24 در این مطلب نگاهی به شرکت های پر درآمد صنعت ریلی انداخته است.

شرکت دویچه بان با درآمد سالانه 51.14 میلیارد دلار


شرکت قطارهای دویچه بان در سال 2017 شاهد رشد 5.2 درصدی در میزان درآمد خود بوده است. این رشد نیز حاصل بهبود عملکرد در واحدهای تجاری شرکت مانند DB در مسافت های طولانی، قطارهای DB Netze Track، DB Schenker Logistic و DB Arriva بوده است. برای مثال میزان سفر با قطارهای DB Long Distance در همین سال با رشدی نزدیک به 2.3 درصد به 142 میلیون رسیده است. این در حالی است که حمل و نقل ریلی در طول سال 2017 شاهد کاهشی چشمگیر بوده است.

شرکت های پر درآمد در صنعت ریلی جهان کدامند؟
شرکت دویچه بان که در برلین آلمان واقع شده، خدمات لجستیکی و جابجایی را در اختیار مسافران قرار می دهد. این شرکت در بیش از 130 کشور حضور داشته و نزدیک به 310 هزار نفر هم در آن کار می کنند. دویچه بان شبکه ریلی ای به طول 33 هزار و 488 کیلومتر با 5700 قطار را هدایت کرده و روزانه 7 میلیون مسافر را جابجا می کند.

گفتنی است که شرکت های زیر مجموعه دویچه بان تنها به موارد بالا محدود نمی شود. شرکت منطقه ای دویچه بان یا DB Regional، حمل و نقل باری دویچه بان و شرکت ایستگاه های دویچه بان هم از زیرمجموعه های این شرکت به شمار می آیند. بر اساس آمار شرکت قطارهای باری دویچه بان و شرکت دویچه بان شِنکر که در بالا از آن نام بردیم، برای نخستین بار در سال 2017، نزدیک به 80 هزار بشکه را در طولانی ترین مسیر ریلی بین آلمان و چین جابجا کرده است. علاوه بر این دویچه بان یک خط ریلی پر سرعت جدید را هم بین برلین و مونیخ در دسامبر 2017 راه اندازی کرده است.

شرکت SNCF با درآمد سالانه 40.12 میلیارد دلار


درآمد سالانه شرکت اس.ان.سی.اف که توسط دولت فرانسه اداره می شود، در سال 2017 به واسطه افزایش در حجم جابجایی مسافر و بار شاهد رشد 4.2 درصدی بوده است. این شرکت در طول سال چیزی در حدود 10.5 میلیارد دلار را صرف مدرن کردن شبکه ریلی و واگن های خود به ویژه در فرانسه کرده است. علاوه بر این 1600 پروژه توسعه این شرکت ریلی هم در سال 2017 به اتمام رسید.

شرکت های پر درآمد در صنعت ریلی جهان کدامند؟
اس.ان.سی.اف در حدود 270 هزار کارمند در 120 کشور جهان داشته و ناوگان آن با 15 هزار قطار در بیش از 30 هزار کیلومتر شبکه ریلی از جمله 2600 کیلومتر خط ریلی پر سرعت به جابجایی مسافر و بار می پردازند. گفتنی است که خدمات شرکت به 14 میلیون مسافر و 170 هزار محموله کشتی در سطح جهان ارائه می شود. این نکته را هم در پایان باید افزود که گروه اس.ان.سی.اف سه مؤسسه عمومی به نام های SNCF، SNCF Reseau و SNCF Mobilities هم دارد. این مؤسسات شش تجارت عمده این شرکت را انجام می دهند که شامل ایستگاه های قطار نیز می شود.

شرکت قطارهای روسی JSC با درآمد سالانه 39.04 میلیارد


شرکت قطارهای روسی جی.اس.سی در سال 2017 شاهد 5.6 درصد رشد در درآمد سالانه خود بوده است. رشدی که از 9.5 درصد افزایش در درآمد شرکت از قِبل عملیات باری و زیرساختی حاصل شده است. گفته می شود که ترافیک مسافری این شرکت در طول سال با 7.8 درصد افزایش به 1.11 میلیارد رسیده و حجم جابجایی بار هم با 3.2 درصد رشد به 1.261 میلیارد تن افزایش یافته است.

شرکت های پر درآمد در صنعت ریلی جهان کدامند؟
گفتنی است که شرکت جی.اس.سی با 85 هزار کیلومتر خط ریلی در بیش از 40 کشور حضور داشته و نزدیک به یک میلیارد مسافر و دو میلیارد تن بار را در سال 2017 جابجا کرده است. نیروی کار شرکت هم چیزی در حدود 750 هزار نفر است.

شرکت راه آهن هند با درآمد سالانه 28.8 میلیارد دلار


آمارها نشان می دهد که درآمد سالانه شرکت راه آهن هند در سال 2017 در مقایسه با سال گذشته، 13.38 درصد رشد داشته است؛ رشدی که تا حد زیادی نتیجه افزایش درآمد در بخش مسافری این شرکت بوده است. شرکت راه آهن هند توانسته در این سال 8.26 میلیارد مسافر و 1.16 میلیارد تن بار را جابجا کند که رقم بسیار زیادی به نظر می رسد.

شرکت های پر درآمد در صنعت ریلی جهان کدامند؟
این شرکت که توسط دولت هند اداره می شود و مرکز آن هم در دهلی قرار دارد، 67 هزار و 368 کیلومتر شبکه ریلی دارد. تعداد کارمندان شرکت قطارهای هند 1.54 میلیون نفر بوده و 11 هزار قطار این شرکت روزانه مسافران را در سراسر هند جابجا می کنند. به علاوه این شرکت خود به 17 ناحیه و 68 زیرمجموعه کوچک تر نیز تقسیم می شود. این را هم باید بدانید که شرکت راه آهن هند در ماه می 2017 نخستین قطار نیمه سریع خود به نام تِجاس اکسپرس را که تمام واگن های آن به تهویه هوا مجهز بودند، در مسیر بین بمبئی و کارمالی راه اندازی کرد.

شرکت راه آهن ژاپن شرقی با درآمد سالانه 27.76 میلیارد دلار


شرکت راه آهن ژاپن که با نام اختصاری JR East شناخته می شود، در سال 2017 به رشدی برابر 2.4 درصد در درآمد خود دست یافته است. حجم ترافیک این شرکت در همین سال، 136 میلیون و 486 مسافر به ازای هر کیلومتر بوده است. شرکت راه آهن ژاپن در شیبویا توکیو واقع شده و چهار زیر مجموعه دارد. هر کدام از این زیر مجموعه ها نیز به کسب و کاری متفاوت مانند هتلداری، حمل و نقل، املاک، خرده فروشی و خدمات می پردازند.

شرکت های پر درآمد در صنعت ریلی جهان کدامند؟
بخش حمل و نقل شرکت به حمل و نقل ریلی و اتوبوسی اختصاص داشته و 6 میلیون و 263 کیلومتر خط ریلی معمولی و 1 میلیون و 194 کیلومتر خط ریلی پر سرعت شینکانسن را اداره می کند. اما خدمات شرکت راه آهن ژاپن شرقی تنها به این محدود نمی شود. این مجموعه در می 2017 قطارهایی را با عنوان قطارهای کروز شیکی-شیما راه اندازی کرد که هدف آن توسعه گردشگری در این منطقه بود.

شرکت BNSF با درآمد سالانه 21.38 میلیارد دلار


درآمد سالانه شرکت بی.ان.اس.اف در سال 2017، 8 درصد رشد داشته است؛ رشدی که 5 درصد آن حاصل افزایش در حجم تجارت این شرکت بوده است. باید گفت که تجارت این شرکت تنها به حمل و نقل خلاصه نشده و تولیدات مصرفی و صنعتی را هم در بر می گیرد. شرکت بی.ان.اس.اف در فورت ورث تگزاس واقع شده و یکی از بزرگ ترین شرکت های حمل و نقل در آمریکای شمالی به شمار می رود. شرکت فوق با 41 هزار کارمند خود نزدیک به 52.5 میلیون کیلومتر مسیر ریلی داشته که 28 ایالت در آمریکا و سه استان کانادا را پوشش می دهند.

شرکت های پر درآمد در صنعت ریلی جهان کدامند؟

شرکت یونیون پاسیفیک با درآمد سالانه 21.24 میلیارد دلار


شرکت یونیون پاسیفیک هم مانند سایر شرکت های ریلی که از آنها نام بردیم، در سال 2017 شاهد افزایش درآمد بوده است: 7 درصد. از آنجایی که این شرکت در سایر زمینه های تجاری مانند تولید محصولات کشاورزی، شیمیایی و معدن نیز فعالیت می کند، بخش زیادی از رشد درآمد را می توان به این بخش ها مرتبط دانست. یونیون پاسیفیک به همراه بازوی اجرایی اصلی خود یعنی شرکت راه آهن یونیون پاسیفیک، 8 هزار و 573 لوکوموتیو را بر روی نزدیک به 52 هزار کیلومتر خط ریلی در 23 ایالت جابجا می کند. باید افزود که دفتر شرکت یونیون پاسفیک در اوماها نبراسکا واقع شده و حدود 42 هزار کارمند آن به 10 هزار مشتری ارائه خدمت می کنند.

شرکت های پر درآمد در صنعت ریلی جهان کدامند؟

شرکت راه آهن سنترال ژاپن با درآمد سالانه 17.14 میلیارد دلار


شرکت راه آهن سنترال ژاپن هم درست مثل شرکت های دیگر حمل و نقل ریلی زیرمجموعه هایی دارد که در صنایع دیگر فعال می باشند. اما به نظر می رسد که بخش عمده ای از رشد 3.7 درصدی درآمد آن در سال 2017، از بخش حمل و نقل حاصل شده باشد. این شرکت در سال 2017 تنها 452 هزار مسافر را از طریق قطارهای شینکاسن توکایدو جابجا کرده است. دفتر شرکت سنترال در ناگویا واقع شده و تا مارس 2018 هم در حدود 29 هزار نفر را در استخدام خود داشته است. به علاوه شرکت برای پاسخ به نیازهای مسافران خود در سال 2017 تعدد حرکت قطارهای شینادو و هیدا را افزایش داد.

شرکت های پر درآمد در صنعت ریلی جهان کدامند؟

شرکت راه آهن ژاپن غربی با درآمد سالانه 14.2 میلیارد دلار


شرکت راه آهن ژاپن غربی که با نام اختصاری JR West شناخته می شود، در سال 2017 در درآمد سالانه خود 4.1 درصد رشد داشته است. تعداد کیلومترهای طی شده توسط مسافران هم با 1.8 درصد افزایش به 59 میلیون در طول همین سال رسید. دفتر شرکت ژاپن غربی در اوزاکا واقع شده و 6500 قطار این شرکت به 12 منطقه و دو استان ژاپن مسافران را جابجا می کنند. این را هم باید اضافه کرد که وسعت خطوط ریلی شرکت در حدود 5 میلیون کیلومتر بوده که تعداد 1200 ایستگاه قطار را در کشور مورد پوشش قرار می دهند.

شرکت های پر درآمد در صنعت ریلی جهان کدامند؟

شرکت CSX با درآمد سالانه 11.4 میلیارد دلار


شرکت سی.اس.ایکس هم در سال 2017 نزدیک به 3 درصد رشد در درآمد سالانه خود داشته که نیمی از آن حاصل سایر فعالیت های تجاری شرکت به غیر از حمل و نقل بوده است. شبکه ریلی شرکت نزدیک به 34 هزار کیلومتر مربع است که در 23 ایالت آمریکا از شرق رودخانه میسی سی پی و منطقه کلمبیا و نیز استان های کبک و اونتاریو کانادا گسترده شده است. دفتر شرکت در جکسون ویل فلوریدا واقع شده و نیروی کاری آن هم تا پایان سال 2017 نزدیک به 24 هزار نفر بوده است.

شرکت های پر درآمد در صنعت ریلی جهان کدامند؟

منبع: railway-technology.com