ایرباس اروپایی یا بوئینگ آمریکایی؟

همانطور که می دانید ایرباس و بوئینگ، از جمله مشهورترین شرکتهای هواپیماسازی جهان هستند. این دو رقیب دیرینه، سالها هواپیماهایی در ابعاد و اندازههای گوناگون و متفاوت از محصول شرکت مقابل ساخته اند اما به راستی هواپیمای ساخت ایرباس بهتر است یا بوئینگ؟
با قاصدک24 همراه باشید تا با هم، نگاهی به تفاوتهای اساسی هواپیماهای ساخت بوئینگ و ایرباس بیندازیم.


بیشتر بخوانید: هواپیما ایرباس | آشنایی با هواپیماهای ایرباس در ایران



بهترین در دنیا


رقابت شرکتهای هواپیماسازی در جهان، به ساخت هواپیماهای مسافربری، جت و ... خلاصه نمی شود از این رو چندان عجیب نیست که یک شرکت، در زمینه های گوناگون، جایگاههای متفاوتی را از آن خود کند. با همه اینهاعناوین بهترین، اولین و... در بسیاری از موارد، همواره جز اصلی ترین اولویتهای مسافران، در انتخاب نوع هواپیما بوده است.
بوئینگ، اولین و بزرگترین شرکت هواپیمایی جهان در زمینه ساخت هواپیماهای تجاریست؛ این شرکت، همچنین دارای عناوین متعددی در زمینه ساخت سیستمهای دفاعی نظیر جنگده ها، ماهواره ها و ... است. در مقابل، ایرباس با اختلاف اندکی در جایگاه دوم فهرست بهترین شرکتهای هواپیمایی، قرار دارد. این شرکت اروپایی، مالک بزرگترین جت مسافربری جهان در ناوگان تولیدی خود است و عهده دار ساخت حدود نیمی از هواپیماهای غیر نظامی و مسافربری جهان نیز می باشد.

از سوی دیگر، بوئینگ با تولید جت مسافربری ۷۳۷، عنوان پرفروش ترین هواپیمای جهان در سال ۱۹۹۰ را از آن خود کرده و با طراحی و ساخت مدلهای پرطرفدار دیگری نظیر بوئینگ ۷۵۷، بوئینگ ۷۶۷، بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۸۷، گام بزرگی در صنعت هواپیمایی جهان برداشته است.

ایرباس اروپایی یا بوئینگ آمریکایی؟
ایرباس نیز چندی پیش، با تولید ایرباس ۳۸۰ A بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان را در اختیار مسافرانش گذاشت و عنوان بزرگترین تولید کننده هواپیما در جهان را هم از آن خود کرد.


بیشتر بخوانید: آشنایی با هواپیما بوئینگ 737


گنجایش


جالب است بدانید حداکثر ظرفیت بوئینگ ۸-۷۴۷، ۴۶۷ مسافر است در حالی که ایرباس ۳۸۰ با ظرفیت ۸۵۳ مسافر، قادر به جابجایی مسافران بیشتریست.

ایرباس اروپایی یا بوئینگ آمریکایی؟

ایمنی


طبق آمارهای اعلام شده از سوی سازمان ایمنی حمل و نقل ملی آمریکا که با بررسی محصولات این دو شرکت هواپیمایی و نقصهای فنی ایجاد شده در برخی از آنها به دست آمده است، شرکت هواپیماسازی بوئینگ، امنترین هواپیماهای جهان را در اختیار خود دارد.


بیشتر بخوانید: هواپیما بوئینگ | معرفی هواپیماهای بوئینگ در ایران


امکانات رفاهی


با اینکه بوئینگ و ایرباس در ارائه امکانات رفاهی، تفاوتهای اندکی با هم دارند اما می توان هر کدام از آنها را در سبک خود، بهترین به شمار آورد. به طور مثال اگر بلیط هواپیما فرست کلاس هواپیمای بوئینگ ۸-۷۴۷ لوفتهانزا را خریداری کرده باشید، یک صندلی پهن و راحت که قابلیت تبدیل شدن به تخت را نیز دارد، نصیبتان می شود و از یک قفسه شخصی بهره مند خواهید شد در حالیکه همین بلیط در ایرباس ۳۸۰، یک سوئیت اختصاصی همراه با دو کاناپه و دوش آب گرم، در اختیارتان قرار می دهد.

وزن، قدرت و برد پروازی


جالب است بدانید یک بوئینگ ۹۸۷ هزار پوندی با تولید ۶۶ هزار و ۵۰۰ پوند رانش (pounds of thrust)، از روی باند بلند می شود. در مقابل، ایرباس قادر است با وزن بیشتری ( چیزی در حدود یک میلیون و ۲۳۵ هزار پوند) به پرواز درآید اما با تولید ۷۰ هزار پوند رانش، قدرت کمتری نسبت به بوئینگ در ازای هر پوند دارد.
قدرت بالای بوئینگ همچنین سبب می شود این هواپیما بتواند در هر پرواز ۱۱ هزار و ۴۴۳ مایل را در آسمان طی کند؛ در حالی که طی کردن چنین مسافتی برای ایرباس، با محصولات کنونی ممکن نیست!

کیفیت و طول عمر


همانطور که می دانید کیفیت و طول عمر محصول، مهمترین معیار ایرلاینها در خرید هواپیماست که با توجه به افزایش تقاضای ایرلاینهای بزرگ دنیا برای خرید تولیدات کمپانی بوئینگ در سالهای اخیر، می توان گفت هواپیماهای ساخت این شرکت، از لحاظ کیفیت ساخت، در جایگاه بهتری قرار دارند.

در پایان باید بگوییم با وجود اینکه انتخاب نوع هواپیما، یکی از گزینه های مهم در فرآیند خرید بلیط هواپیماست اما با توجه به آنچه ذکر کردیم، می توان گفت هواپیماهای بوئینگ و ایرباس تنها در مواردی باهم اختلاف دارند که فاصله چندانی میان محصولات این دو شرکت ایجاد نمی کند و هر دو شرکت هواپیمایی، همچنان جزء بهترینهای صنعت هوانوردی هستند.