از غرب اروپا تا شمال آمریکا، زادگاه قدیمی ترین فرودگاه های جهان


بیش از 100 سال از عمر نخستین فرودگاه جهان می گذرد و از آن روز تا کنون صدها فرودگاه در گوشه و کنار جهان ساخته شده اند. برخی از این فرودگاه ها از امکانات عالی برخوردار بوده و در لیست مجلل ترین فرودگاه های جهان قرار گرفته و برخی دیگر نیز با ویژگی های عجیب و غریب خود، عنوان خطرناک ترین فرودگاه های جهان را از آن خود کرده اند. اما اگر می خواهید قدیمی ترین فرودگاه های جهان را بشناسید، این مطلب را در قاصدک 24 بخوانید.

فرودگاه کالج پارک (College Park)، آمریکا


فرودگاه کالج پارک که در شهر کالج پارک در ایالت مریلند آمریکا قرار گرفته، قدیمی ترین فرودگاه جهان است که در حال حاضر نیز به فعالیت خود ادامه می دهد. این فرودگاه در سال 1909 تأسیس شد وقتی برادران رایت برای آموزش دو افسر نظامی ارتش آمریکا وارد محوطه این فرودگاه شدند. فرودگاه کالج پارک در حال حاضر به عنوان یکی از دروازه های بین واشنگتن و پرینس جورج کاونتی به شمار می آید.

از غرب اروپا تا شمال آمریکا، زادگاه قدیمی ترین فرودگاه های جهان
فرودگاه کالج پارک که از آن به گهواره دنیای هوانوردی تعبیر می شود، در سال 1977 میلادی در لیست مکان های تاریخی ملی به ثبت رسید. فرودگاه از یک باند فرود به طول 2600 و عرض 60 پا تشکیل شده است. یک پارکینگ نیز برای بیش از 100 هواپیمای اجاره ای و دائم این فرودگاه تعبیه شده است. فعالیت های اصلی که در این فرودگاه انجام می شود، نیز شامل سوخت گیری و بررسی وضعیت جوی است. یک لانژ مخصوص خلبان ها هم در فرودگاه وجود دارد. به علاوه آشیانه قدیمی هواپیماها در فرودگاه کالج پارک اکنون در اختیار بخش عملیات ویژه پلیس پرینس جورج کاونتی است.

فرودگاه هامبورگ، آلمان


دومین فرودگاه تجاری قدیمی جهان، فرودگاه هامبورگ است که در 8.5 کیلومتری مرکز شهر هامبورگ قرار گرفته است. این فرودگاه که در سال 1911 تأسیس شده در حال حاضر قدیمی ترین فرودگاه آلمان نیز به شمار می رود. فرودگاه هامبورگ بین سال های 2001 تا 2009 مورد بازسازی قرار گرفت. با صرف هزینه ای نزدیک به 365 میلیون یورو و ایجاد دو ترمینال جدید، جاده های پهن، فضاهای بیشتر برای پارکینگ و ارتباط ریلی این فرودگاه به یکی از مدرن ترین فرودگاه های اروپا تبدیل شده است.

از غرب اروپا تا شمال آمریکا، زادگاه قدیمی ترین فرودگاه های جهان
این فرودگاه هامبورگ سالانه 13 میلیون مسافر را جابجا کرده و میزبان 115 پرواز داخلی و بین المللی به 60 مقصد در گوشه و کنار جهان است. این را هم باید بدانید که دو باند و امکانات پارکینگ فرودگاه قابلیت پرواز یک ایرباس ای 380 را داشته و تعداد کارکنان آن نیز به 15 هزار نفر می رسد.


بلیط هواپیما هامبورگ



فرودگاه بین المللی بانِسا (Baneasa)، بوخارست


فرودگاه بوخارست که به عنوان فرودگاه باننسا نیز شناخته می شود، در منطقه بانسا در 8 کیلومتری شهر بوخارست قرار گرفته است. اگرچه نخستین پروازهای این فرودگاه به سال 1909 باز می گردد، در حقیقت تأسیس یک مدرسه پروازی بود که آن را در سال 1912 به یک فرودگاه تبدیل کرد. فرودگاه بوخارست تا زمان ساخت فرودگاه هنری کوندا در سال 1968 تنها فرودگاه بین المللی رومانی بود. در سال 1920 نیز این فرودگاه به خانه یکی از نخستین شرکت های هوانوردی جهان با نام شرکت فرانسوی-رومانیایی ناوبری هوایی یا CFRNA تبدیل شد.

از غرب اروپا تا شمال آمریکا، زادگاه قدیمی ترین فرودگاه های جهان
ساختمان ترمینال فرودگاه که در سال 1952 افتتاح شد، در حال حاضر همچنان به کاربران خود ارائه خدمت کرده و موقعیت خود به عنوان یک مکان مهم را حفظ کرده است. البته فرودگاه بوخارست در سال 2012 به فرودگاهی تجاری تبدیل شد. دلیل آن نیز این بود که امکانات فرودگاه برای کنترل ترافیک پروازهای تجاری مناسب نبوده و فضایی نیز برای گسترش وجود نداشت.

فرودگاه برمن، آلمان


فرودگاه برمن که با نام فرودگاه شهری برمن نیز شناخته می شود، در 3.5 کیلومتری شهر برمن در شمال آلمان قرار گرفته است. این فرودگاه که در سال 1913 تأسیس شده، یکی از قدیمی ترین فرودگاه های جهان است که در سال 2013، 2.6 میلیون مسافر را جابجا کرده است. فرودگاه برمن در حقیقت توسط ارتش آلمان در طول جنگ جهانی اول تأسیس شد و در سال 1920 نیز برای پروازهای تجاری مجددا بازگشایی شد. ترمینال جدید و باند فرود که در دهه 30 میلادی به این فرودگاه اضافه شد، آن را به یکی از مدرن ترین فرودگاه های زمان خود تبدیل کرد.

از غرب اروپا تا شمال آمریکا، زادگاه قدیمی ترین فرودگاه های جهان
باید اضافه کرد که زیرساخت های کنونی فرودگاه شامل چهار ترمینال، دو باند فرود و نیز امکانات حمل و نقل پروازهای باری و غیر باری می شود. به علاوه فرودگاه برمن به عنوان قطب اصلی شرکت های رایان ایر و جرمنیا عمل کرده و پروازهای بدون توقف را به 50 مقصد از جمله 20 کشور در اروپا و آفریقای شمالی ارائه می دهد. این فرودگاه از آنجایی که از مرکز شهر تنها 11 دقیقه فاصله دارد، همچنین به عنوان یکی از سریع ترین فرودگاه های جهان نیز شناخته می شود.

فرودگاه چمپینو (Ciampino) رم، ایتالیا


فرودگاه چمپینو رم در 12 کیلومتری شهر رم قرار گرفته است. این فرودگاه که در سال 1916 تأسیس شده، یکی از قدیی ترین فرودگاه های جهان و تنها فرودگاه جهان تا زمان افتتاح فرودگاه لئوناردو داوینچی در سال 1961 به شمار می رود. این فرودگاه در حال حاضر به عنوان مرکز اصلی پروازهای کم هزینه به کار خود ادامه می دهد و از دو ترمینال تشکیل شده است. ترمینال های داخلی و بین المللی به پروازهای ارزان و چارتری تعلق داشته و ترمینال عمومی نیز متعلق به پروازهای تجاری و ایر تاکسی ها می باشد.

از غرب اروپا تا شمال آمریکا، زادگاه قدیمی ترین فرودگاه های جهان
این فرودگاه پروازهای بین المللی به 20 مقصد در سراسر جهان را پوشش داده و هر ساله شاهد جابجایی 5.5 میلیون مسافر است. رشد سریع ترافیک در فرودگاه نیز در حال حاضر وزارت حمل و نقل ایتالیا را به فکر پیدا کردن یک فرودگاه جدید برای رم انداخته است.

فرودگاه اسخیپول (Schipol) آمستردام، هلند


فرودگاه اسخیپول آمستردام در حومه شهر هارلمرمیر، 9 کیلومتری جنوب غرب آمستردام واقع شده است. این فرودگاه در حقیقت به عنوان یک پایگاه نظامی در سال 1916 تأسیس شد. نخستین پرواز مسافری این فرودگاه در سال 1920 انجام شد. هر چند که فرودگاه در طول سال های جنگ جهانی دوم به شدت آسیب دید، در سال 1945 تا حدی تعمیر شده و یکی از ترمینال های آن نیز در سال 1975 توسعه پیدا کرد.

از غرب اروپا تا شمال آمریکا، زادگاه قدیمی ترین فرودگاه های جهان
البته توسعه فرودگاه به همین جا ختم نشد. در سال های دهه 90 و 2000 میلادی نیز این فرودگاه به گسترش خود ادامه داده و در لیست 5 فرودگاه برتر اروپا قرار گرفت. فرودگاه اسخیپول در حال حاضر نیز یک فرودگاه بین المللی مهم در هلند و چهارمین فرودگاه پر تردد اروپا از حیث جابجایی مسافر است. به علاوه این فرودگاه سالانه 50 میلیون مسافر را جابجا کرده و پروازهایی را به بیش از 300 مقصد جهان ارائه می کند.

فرودگاه بورگت پاریس (Bourget)، فرانسه


فرودگاه بورگت پاریس پروازهای تجاری خود را در سال 1919 آغاز کرده و نام خود را به عنوان قدیمی ترین فرودگاه فرانسه به ثبت رسانید. این فرودگاه در منطقه بورگت و در 7 کیلومتری شمال پاریس واقع شده است. فرودگا بورگت تا زمان ساخت فرودگاه اورلی در سال 1932 تنها فرودگاه پاریس بود که در سال 1937 مورد بازسازی قرار گرفته و آماده میزبانی از نمایشگاه بین المللی پاریس شد. این را هم باید بدانید که فرودگاه بورگت سه باند فرود و فضای پارکینگ دارد که می تواند هر نوع هواپیمایی را در خود جای دهد. به علاوه فرودگاه بورگت، یکی از نخستین فرودگاه هایی است که به هوانوردی تجاری اختصاص یافته و بیش از 100 شرکت نیز تجهیزات و خدمات آن را پوشش می دهند.

از غرب اروپا تا شمال آمریکا، زادگاه قدیمی ترین فرودگاه های جهان

فرودگاه کینگز فورد اسمیت سیدنی، استرالیا


فرودگاه سیدنی که با نام فرودگاه کینگز فورد اسمیت نیز شناخته شده، به طور رسمی در سال 1920 افتتاح شد و در 8 کیلومتری جنوب منطقه تجاری سیدنی واقع شده است. فرودگاه کینگز فورد توسط دولت استرالیا تأسیس شده و تا دهه 20 میلادی پروازهای بین سیدنی، آدلاید و ملبورن در آن به انجام می رسید. تجهیزات نظامی و غیر نظامی این فرودگاه نیز در طول جنگ جهانی دوم توسعه پیدا کرد.

از غرب اروپا تا شمال آمریکا، زادگاه قدیمی ترین فرودگاه های جهان
گفتنی است که اداره این فرودگاه در حال حاضر به عهده شرکت فرودگاه های سیدنی است. زیر ساخت های فرودگاه سیدنی نیز شامل سه ترمینال مسافربری، هفت ترمینال باری، سه باند فرود، تاکسی وی های خروجی سریع و یک برج کنترل ترافیک هوایی می باشد. ضمن اینکه بیش از 37 میلیون مسافر هر سال از طریق آن جابجا می شوند.


فرودگاه بین المللی میناپولیس-سنت پل، آمریکا


فرودگاه بین المللی میناپولیس-سنت پل که در سال 1920 تأسیس شده، در منطقه میناپولیس و سنت پل در مینه سوتا واقع شده است. نخستین آشیانه این فرودگاه نیز در زمینی به مساحت 160 هکتار برای ارائه خدمات هوایی ساخته شد و نخستین پرواز مسافربری خود را نیز در سال 1929 شاهد بود. فرودگاه میناپولیس که در سال 1923 به فرودگاه ورلد چمبرلین تغییر نام داده بود، در سال 1948 و پس از آنکه به یک فرودگاه مدرن تبدیل شد، نام فعلی خود را باز یافت.

از غرب اروپا تا شمال آمریکا، زادگاه قدیمی ترین فرودگاه های جهان
این فرودگاه در حال حاضر پروازهای بدون توقفی را به 114 مقصد داخلی و 20 مقصد بین المللی به انجام می رساند. دو ترمینال و چهار باند فرود این فرودگاه پذیرای بیش از 33 میلیون مسافر و بیش از 430 هزار هواپیما هستند.

فرودگاه بین المللی آلبانی، آمریکا


فرودگاه بین المللی آلبانی در سال 1928 تأسیس شده و یکی از قدیمی ترین فرودگاه های شهری آمریکا به شمار می رود. این فرودگاه در 11 کیلومتری شمال غربی آلبانی در نیویورک قرار گرفته و نخستین بار در ژوئن سال 1928 خدمات پروازی خود را ارائه داد. این در حالی بود که سرویس های مسافربری فرودگاه در اکتبر همان سال شروع به کار کردند.

از غرب اروپا تا شمال آمریکا، زادگاه قدیمی ترین فرودگاه های جهان
لازم به ذکر است که فرودگاه آلبانی در سال 1929 شاهد جابجایی 180 مسافر بود و در حال حاضر نیز بیش از 2.5 میلیون مسافر را سالانه جابجا می کند. در این مدت طی سال های 1940 در قالب بخشی از برنامه بازسازی، اندازه فرودگاه به 800 هکتار افزایش یافته و به تازگی نیز یک برج مراقبت جدید، پارکینگ و تجهیزات باری به آن اضافه شده است.

منبع: airport-technology.com