از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان

گنبدها یکی از زیباترین سازه های معماری به شمار می روند که در همه جای دنیا از خاورمیانه تا اروپا بر پیکر بناهای مدرن و باستانی تراشیده شده اند. از این رو شاید بتوان گنبدها را نقطه مشترک تمامی تمدن ها در طول تاریخ دانست. آنگونه که تاریخ گواهی می دهد امپراتوری ساسانی پیشگام ساخت گنبدهایی در مقیاس بزرگ در قلمرو سرزمین های پارس بوده است. پس از آن هم محبوبیت این سازه ها در اروپا و در طول رنسانس و عصر باروک افزایش پیدا کرده و منجر به پدید آمدن برخی از مشهورترین گنبدهای جهان در این سرزمین ها شد. قاصدک 24 برخی از مشهورترین گنبدهای جهان را برای شما گردآورده است.


برای خرید آنلاین بلیط هواپیما کلیک کنید
 

گنبد کلیسای جامع سنت باسیل


کلیسای جامع سنت باسیل که به واسطه رنگ های دیدنی خود مشهور است، در مسکو واقع شده و بین سال های 1534 تا 1561 میلادی توسط ایوان مخوف ساخته شده است. گفته می شود که ایوان این کلیسا را برای یادبود تسخیر قلعه های مربوط به قوم تاتار یعنی کازان و استراخان بنا کرده است. شاید به همین دلیل باشد که طراحی و معاری ساختمان هیچ شباهتی به معماری روسیه نداشته و هیچ چیز مشترکی با سنت بیزانسی تا قبل از ساخت این کلیسا یافت نمی شود. این را هم باید اضافه کرد که کلیسای جامع سنت باسیل از 9 گنبد پیازی شکل تشکیل شده؛ نوعی از گنبد که به شکلی غالب برای گنبدهای کلیسا در روسیه تبدیل شده است.

از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان

گنبد تاج محل


تاج محل در آگرا یک آرامگاه وسیع متشکل از سنگ های مرمر است که بین سال های 1632 و 1653 به دستور شاه جهان امپراتور مغول و به یاد همسر محبوبش ساخته شده است. چشمگیرترین ویژگی تاج محل را می توان در گنبد مرمرینی خلاصه کرد که مشرف بر مقبره است. ارتفاع بنا که به 35 متر می رسد، درست مشابه طول پایه و بنای آن است و طوری برجسته شده که گویی بر روی یک طبل استوانه ای جا خوش کرده است. نوک این گنبد مشهور با طراحی لوتوس مزین شده است.

از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان

گنبد ایاصوفیه


ایاصوفیه که ساخت آن به قرن ششم میلادی بر می گردد، در استانبول واقع شده و در اصل کلیسای جامع قسطنطنیه بوده است. این بنا در حقیقت در قرن 15 میلادی و پس از فتح شهر به دست عثمانی ها به یک مسجد تبدیل شد و اکنون نیز یک موزه است. گنبد عظیم این بنا که شاهکار مهندسی و معماری رومی ها است، 31 متر قطر داشته و آنچه را که برای بیش از 1000 سال بزرگ ترین فضای سرپوشده جهان بود، در بر گرفته است.


بیشتر بخوانید: مساجد استانبول؛ معرفی ۱۴ مسجد زیبا با معماری منحصر به فرد



از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان

گنبد باسیلیکای سنت پیتر


ساخت باسیلیکای سنت پیتر در روم در سال 1506 میلادی آغاز شده و در سال 1615 به پایان رسید. در حقیقت به خاطر گنبدهای مشهور پانتئون و فلورانس دومو بود که معماران سنت پیتر به دنبال روش هایی بودند تا گنبد این بنا را از ابتدا طوری بسازند که به عنوان بزرگ ترین گنبد عالم مسیحیت در چشم همگان جلوه گر شود. در سال 1547 میکل آنژ معروف گنبد این بنا را از نو طراحی کرد. این را هم باید بدانید که ارتفاع باسیلیکای سنت پیتر از کف بنا تا نوک صلیب بیرونی به 136.57 متر رسیده و از این رو بلندترین گنبد جهان به شمار می رود.

از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان

گنبد پانتئون


پانتئون که در رم واقع شده در سال 126 پس از میلاد به عنوان معبدی برای تمام خدایان رومی ساخته شد و از قرن هفتم میلادی نیز به عنوان کلیسای کاتولیک رومی به کار خود ادامه داد. پانتئون با یک گنبد بتونی مزین شده که یک دهانه مرکزی دارد. تقریبا با گذشت دو سده از ساخت بنا نیز، گنبد مشهور پانتئون هنوز بزرگ ترین گنبد بتونی جهان به شمار می رود.

از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان

گنبد قبه الصخره


قبه الصخره که ساخت آن در سال 691 پس از میلاد به پایان رسید، یکی از نخستین و مشهورترین دستاوردهای معماری اسلامی به شمار می رود. این بنا که در محل حرم شریف قرار گرفته، در واقع روی یکی از مشهورترین بناهای مذهبی جها بنا شده است؛ بنایی که یکی از پر تنش ترین ها نیز در میان ادیان مختلف است. قبه الصخره بر خلاف باور عموم، یک مسجد نیست، بلکه زیارتگاهی است که یک سنگ مقدس از قسمت زیرین سقف بلند آن محافظت می کند. به نظر می رسد که قبه الصخره دیدنی ترین بنای شهر قدیم باشد که با گنبد چشم نواز طلایی مزین شده که از دور نیز قابل رؤیت است. نمای داخلی ساختمان نیز با خوشنویسی عربی و سرامیک ها و موزائیک های پر زرق و برق تزیین شده است.

از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان

گنبد مسجد شاه


مسجد شاه یا مسجد امام اصفهان به عنوان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی در دنیا شناخته می شود. ساخت این بنا به سال 1611 میلادی برمی گردد و شکوه آن بیشتر به واسطه زیبایی کاشی های هفت رنگ آن و نیز کتیبه های خوشنویسی شده است. این را هم بد نیست بدانید که خاندان صفویه در واقع آغازگر رنسانسی در ساخت گنبدهای پارسی بوده و گنبد مسجد شاه نیز با ارتفاع 53 متر، بلندترین گنبد شهر بوده است. ویژگی منحصر به فرد این گنبد و سایر گنبدهای ایرانی نیز کاشی های رنگارنگی است که هم در معماری بیرونی و هم داخلی بنا به کار رفته اند.

از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان

گنبد سانتا ماریا دِل فیوره


باسیلیکای سانتا ماریا که ساخت آن در سال 1436 و در سبک گوتیک به پایان رسید، کلیسای جامع زیبای فلورانس و نماد این شهر به شمار می رود. این باسیلیکا یکی از بزرگ ترین کلیساهای ایتالیا بوده و تا عصر مدرن گنبد مشهور آن یکی از بزرگ ترین گنبدهای دنیا بود. در حال حاضر نیز این گنبد بزرگ ترین گنبد آجری حال حاضر دنیا است.

از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان

گنبد رایشستاگ


ساخت رایشستاگ در سال 1894 به پایان رسید تا به عنوان ساختمان جدید پارلمان برای امپراتوری تازه متحد شده آلمان مورد استفاده قرار بگیرد. معمار رایشستاگ، پل والوت، قصد داشت تا این بنا را شبیه به یک کاخ عصر رنسانس طراحی کند. این ساختمان همچنین در سال 1933 در اثر یک آتش سوزی عمدی توسط یک کمونیست به شدت آسیب دید. اما پس از متحد شد آلمان شرقی و غربی به مکانی برای نشست های پارلمان آلمان جدید یعنی بوندستاگ تبدیل شد.

از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان
ساختمان رایشستاگ در طول سال ها در معرض تغییرات و تعمیرات زیادی قرار گرفته است. در طول این تغییرات نیز یک گنبد شیشه ای توسط معماری انگلیسی به نام نورمن فاستر به این مجموعه اضافه شد. گنبد زیبای ساختمان همچنین نمایی 360 درجه به کل شهر برلین دارد.

گنبد مسجد شیخ لطف الله


مسجد شیخ لطف الله که اوایل قرن شانزدهم میلادی در اصفهان ساخته شده، یکی دیگر از شاهکارهای معماری ایرانی به شمار می رود. این مسجد بر خلاف مسجد شاه قرار بود یک مسجد خصوصی در دربار سلطنتی باشد. به همین دلیل هم مسجد هیچ مناره ای نداشته و اندازه آن نیز نسبت به سایر مکان های مشابه کوچک تر است. در پایان باید اضافه کرد که این مسجد به واسطه گنبد مسطح و زیبای خود در سراسر تاریخ همواره به عنوان مسجد گنبدی نام برده شده است.

از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان

گنبد پروژه اِدِن (Eden Project)


پروژه ادن که در کورن وال در انگلستان واقع شده، بزرگ ترین گلخانه جهان است. ساخت این پروژه چیزی نزدیک به 2 سال و نیم به طول انجامیده و در سال 2001 درهای آن به روی عموم باز شده است. به علاوه این پروژه از دو محوطه سرپوشیده متشکل از گنبدهای به هم پیوسته ای است که گونه های گیاهی از سراسر جهان را در خود جای داده اند. محوطه اول این پروژه در حقیقت شبیه سازی یک محیط گرمسیری و محوطه دوم نیز یک حیط مدیترانه ای است. این را هم باید افزود که گنبدهای بنا از صدها شش ضلعی و پنج ضلعی تشکیل شده است که به چارچوب های فولادی وصل هستند.

از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان

گنبد بزرگ سانچی


گنبد بزرگ سانچی قدیمی ترین بنای سنگی هند است و در حقیقت به سفارش امپراتور آشوکای بزرگ در قرن سوم پیش از میلاد ساخته شده است. هسته اصلی این بنا یک گنبد آجری ساده بوده که به نظر می رسد بر روی آثار باقی مانده از بودا بنا شده باشد. آنطور که مستندات نشان می دهد ساختمان گنبد بزرگ سانچی یک قرن بعد با ورقه های سنگی به دو برابر اندازه واقعی خود گسترش پیدا کرده است. گنبد ساچی در نزدیکی قسمت فوقانی خود مسطح شده و سه سایبان کوچک روی آن قرار گرفته است.

از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان

گنبد کلیسای جامع سنت پل


کلیسای جامع سنت پل که در قرن هفدهم میلادی ساخته شده، یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین دیدنی های شهر لندن است. این کلیسا در طول جنگ جهانی دوم هدف بمباران قرار گرفت اما توسط آتشنشانان از نابودی رهایی یافت. گنبد شگفت انگیز کلیسای سنت پل با الهام از باسیلیکای سنت پیتر در رم ساخته شده و 108 متر ارتفاع دارد. به علاوه گنبد بیرونی تر که بلند تر است ارتباطی با بنای اصلی نداشته اما نمایی دیدنی دارد. این در حالیست که دو گنبد داخلی که کوتاه تر هستند، در کنار گنبد بلند تر نوعی تعادل را به وجود آورده اند.

از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان

گنبد عمارت کنگره ایالات متحده


ساختمان کنگره که در کاپیتول هیل در واشنگتن قرار گرفته، محل تشکیل جلسات کنگره ایالات متحده آمریکاست. نخستین جلسه کنگره نیز در کاپیتول در سال 1800 در حالی که ساختمان آن هنوز ناتمام بود، تشکیل شد. گنبد آهنی ساختمان نخستین گنبدی نیست که بر فراز آن ساخته شده، بلکه دومین آن است. گنبد اولیه عمارت پس از افزایش مساحت ساختمان در سال 1850 با گنبد دوم جایگزین شد تا پذیرای تعداد بیشتر نمایندگان از ایالت های جدید باشد.

از مسجد امام تا تاج محل؛ گنبدهای مشهور جهان

در پایان یادآور می‌شویم که قابلیت رزرو هتل در تمامی مناطق ایران به صورت آنلاین هم اکنون در سایت قاصدک 24 مهیاست. همچنین مسافران می‌توانند جهت خرید بلیط اتوبوس، قطار و بلیط ارزان هواپیما به سایت این آژانس مسافرتی مراجعه کنند. ناگفته نماند امکان خرید انواع تور مسافرتی اعم از تور هند، تور سریلانکا، تور روسیه، تور مالزی، تور استانبول و... در قاصدک24 وجود دارد. شما همچنین می‌توانید از بیمه مسافرتی قاصدک24 استفاده نمایید و سفرهای خارجی یا داخلی خود را بیمه کنید.

منبع: touropia.com