پردرآمد ترین شغل های صنعت هوایی کدامند؟


خلبانی و مهمانداری را می توان از محبوب ترین شغل های مربوط به صنعت هوانوردی دانست. اما این شغل ها گذشته از محبوبیت، از درآمدهای خوبی هم برخوردار هستند. هر چند که در یک نگاه کلی شغل های مربوط به صنعت هوانوردی، درآمدهای راضی کننده ای را برای کارکنان خود در نظر گرفته اند که می تواند جوابگوی سختی کار آنها باشد. در این مقاله قاصدک24 به سراغ مشاغلی در صنعت هوایی رفته که در شمار پر درآمدترین ها قرار می گیرند. مشاغلی که شاید دیدن آنها در این لیست برای شما هم کمی عجیب به نظر برسد.

 

خلبان: متوسط درآمد 100 هزار و 380 دلار


شاید عجیب به نظر برسد اما خلبان بودن برای میلیون ها نفر یک شغل رؤیایی است. بخشی به خاطر پرستیژ و مسئولیت های این نقش و بخشی نیز به دلیل مزایای مالی فوق العاده ای که این شغل در اختیار شاغلان خود قرار می دهد. برای نمونه یک خلبان ایرباس اِی 380 که پروازهای طولانی را برای شرکت های هوایی مهم تجاری به انجام می رساند، به راحتی می تواند چیزی در حدود 200 هزار دلار درآمد داشته باشد. اگرچه در این زمینه استثنائاتی هم وجود دارد.

پردرآمد ترین شغل های صنعت هوایی کدامند؟
اکثریت بزرگی از خلبان ها پیش از اقدام برای پرواز مجوز پرواز خود را به صورت خصوصی و از طریق مدارس خلبانی به دست می آورند. در واقع آنها پیش از پرواز آموزش های لازم را در خصوص هواپیمای مربوطه کسب کرده و گواهینامه صلاحیت دریافت می کنند. برخی از خلبان ها نیز پس از بازنشستگی از پروازهای نظامی، شروع به پرواز برای شرکت های هوایی تجاری می کنند. با این وجود خلبانی کار راحتی نیست. برای خلبان شدن باید توانایی حفظ آرامش در شرایط فشار را داشت و به سلامت جسمی و روانی نیز اهمیت زیادی داد.


بیشتر بخوانید: همه آنچه که می‌بایست از پهپادها بدانیم



کنترلر ترافیک هوایی: متوسط درآمد 82 هزار و 390 دلار


کنترلر های ترافیک هوایی در برج های فرودگاه و نیز مراکز داخلی و منطقه ای مستقر هستند. کنترلرها در واقع به نظارت مستمر ترافیک هوایی و ارتباط با خلبان ها می پردازند تا از برخورد دو یا چند هواپیما در هوا یا روی باند پرواز جلوگیری کنند. این کار می تواند بسیار پر استرس و دشوار بوده و نیازمند توجه دقیق به جزئیات و نیز سطوح بالایی از تمرکز باشد.

پردرآمد ترین شغل های صنعت هوایی کدامند؟
از سوی دیگر در واقع کنترلر ترافیک بودن نیازمند هیچ الزامات رسمی نبوده و از این رو در لیست یکی از پردرآمدترین مشاغل غیرآکادمیک جهان قرار می گیرد. در عوض یکی از الزامات این شغل گذراندن دوره های دشوار خاصی پیش از دوره های آموزشی طولانی مدتی است که می تواند بیش از 3 سال طول بکشد.


بیشتر بخوانید: هواپیما قبل از برخاستن چه مراحلی را طی می‌کند؟



مارشال هوایی: متوسط درآمد 68 هزار و 780 دلار


مارشال های هوایی کارکنان امنیتی با لباس های ساده ای هستند که مسئولیت امنیت پرواز و اقدامات ضد تروریستی را در هنگام هواپیماربایی و اتفاقات امنیتی به عهده دارند. اگرچه مارشال های هوایی در تمام پروازها حضور ندارند، به طور منظم سلاح گرم و سایر سلاح ها را با خود حمل می کنند. فرایند مارشال هوایی شدن در تمام بخش های دنیا، بستگی به ملیت شما دارد. چرا که هر کشور شیوه های متفاوتی برای استخدام و تربیت آنها دارد. برای مثال در انگلستان، این شغل در حوزه صلاحیت پلیس متروپولیتن قرار دارد. این در حالیست که در آمریکا یک اداره کاملا دولتی وجود دارد که مسئول تربیت پرسنل است.


پردرآمد ترین شغل های صنعت هوایی کدامند؟


مکانیک بدنه هواپیما و موتور پرواز: متوسط درآمد 52هزار دلار


اگر تکنیسین های هواپیما مسئول سیستم های الکترونیک هواپیما باشند، مکانیکهای هواپیما که با نام مکانیک های A&P هم شناخته می شوند، مسئولیت هر چیزی غیر از آن را به عهده دارند. این مکانیک ها نقش مشابهی دارند که شامل بازرسی، نگهداری و تعمیر تمام بخش های مربوط به هواپیما از جمله موتور، ترمزها و دنده ها هستند. برای اینکه یک مکانیک بدنه شوید، باید مانند یک تکنیسین پرواز از سطحی از آموزش بهره مند شوید. برای نمونه در اروپا، مجوزهای خاصی تحت عنوان B1 و B2 به افراد تعلق می گیرد.

پردرآمد ترین شغل های صنعت هوایی کدامند؟

افسر عملیات پرواز: متوسط درآمد 49 هزار و 300 دلار


افسر عملیات پرواز عمدتا برای ایجاد پلن های پروازی پیش از برخاستن هواپیما با خلبان هماهنگی می کند. این کار باید با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی، پلنینگ اضطراری و تمام جنبه های مربوط به مدیریت سوخت انجام شود. افسرهای عملیات پرواز همچنین بار، مسافر و هر متغیر دیگری را که ممکن است بر توان پروازی برای نشستن یا برخاستن به موقع تأثیرگذار باشد، در نظر می گیرند. این کار به خودی خود می تواند پر استرس باشد. به علاوه قابلیت انجام چند کار به طور همزمان و نیز کار در شرایط پر فشار از جمله مهارت های لازم برای این شغل است. ضمن اینکه شما باید یک امتحان کتبی و چندین ساعت آموزش تحت نظارت را گذرانده باشید.



بیشتر بخوانید: چگونه خلبان شویم؟ شرایط و نحوه خلبان شدن در ایران



پردرآمد ترین شغل های صنعت هوایی کدامند؟

تکنیسین پرواز: متوسط درآمد 45 هزار و 350 دلار


تکنیسین های پرواز مسئول بازرسی، نگهداری و تعمیر سیستم های الکترونیکی هواپیما یا از طریق بازرسی های روزمره یا در هنگام بروز مشکل هستند. از این رو و با در نظر گرفتن تمام جنبه های سیستم مدیریت هواپیما، تکنیسین پرواز یک پوزیشن حیاتی به شمار می رود. در نتیجه شما ملزم هستید تا صلاحیت های لازم را در زمینه مهندسی کسب کنید؛ صلاحیت هایی که باید توسط یک نهاد نظارتی مانند آژانس امنیت پرواز اروپا در اروپا یا اداره پرواز فدرال در آمریکا به تأیید برسد. با کسب تجربه و آموزش های بیشتر، شما می توانید از فرصت های بیشتری در حوزه هوانوردی برخوردار شوید.

پردرآمد ترین شغل های صنعت هوایی کدامند؟

مهماندار پرواز: متوسط درآمد 38 هزار و 890 دلار


از زمان موفقیت های شرکت هوایی پان آمریکن در دهه 60 میلادی، خدمه پروازی به عنوان یک از مشاغل جذاب تلقی می شوند. مهمانداری همچنین یک راه بسیار عالی برای سفر رایگان به سراسر دنیا در کنار پوشیدن یکی از جالب ترین یونیفرم های دنیاست. اگرچه در سمت دیگر نباید ساعت های طولانی پرواز، مسافران بدقلق، شرایط آب و هوایی غیر قابل پیش بینی را در کنار فرایند استخدامی رقابتی از نظر دور نگه داشت. اگر شرایط لازم برای مهمانداری را به دست آوردید، مهماندار بودن می تواند یکی از جالب ترین و مهیج ترین شغل های صنعت هوانوردی باشد.

پردرآمد ترین شغل های صنعت هوایی کدامند؟

اپراتور خدمات مشتری یا بلیط: متوسط درآمد 28 هزار و 460 دلار


اپراتورهای بلیط هواپیما به صورت مستقیم توسط ایرلاین ها استخدام می شوند و اغلب جزو نخستین افرادی هستند که شما در فرودگاه آنها را می بینید. این اپراتورها کار چک این مسافران و هر گونه کمک در زمینه کارهای اجرایی را بر عهده دارند. آنها همچنین با افسرهای عملیات پرواز و خدمه کابین پیش از برخاستن هواپیما و جهت نهایی کردن لیست مسافران هماهنگی هایی را انجام می دهند.

پردرآمد ترین شغل های صنعت هوایی کدامند؟

باید این نکته را افزود که مهارت های خدمات دهی به مشتریان از جمله ملزومات این شغل است. به ویژه در زمانی که پروازها تأخیر یا کنسلی داشته و مسافران عصبانی می شوند. اپراتورهای خدمات مشتری همچنین نماینده ایرلاین خود به شمار رفته و بنابراین همیشه سعی در نشان دادن یک چهره مثبت از خود دارند.


اپراتور رَمپ: متوسط درآمد 28 هزار و 100 دلار


اپراتور رمپ یک اصطلاح کلی برای خدمه ای است که تعمیر و نگهداری های بیرونی را روی یک هواپیما بین پروازها انجام می دهند. این کار می تواند شامل سوخت گیری مجدد هواپیما، کمک به مسافران برای خروج یا سوار شدن و انجام چک های امنیتی شود. مانند نظافتچی های کابین، مدت زمانی که در آن این فعالیت ها می تواند به انجام برسد نیز محدود است. اپراتورهای رمپ همچنین مسئولیت اطمینان از امنیت باند پرواز، چک برای نبودن پرنده، زباله یا هر شی دیگری بر روی باند را بر عهده دارند که می تواند درون موتور هواپیما گیر کند.

پردرآمد ترین شغل های صنعت هوایی کدامند؟

کنترل امنیت فرودگاه: متوسط درآمد 27 هزار و 500 دلار


کنترل های امنیتی که در آمریکا با نام افسر امنیت حمل و نقل شناخته می شوند، اکنون مدتی است که به بخشی از تجهیزات فرودگاه ها تبدیل شده اند. آنها هر ساله میلیون ها مسافر و چمدان های آنها را قبل از اجازه سوار شدن به پرواز چک می کنند. برای کنترل امنیت پرواز هیچ مدارج تحصیلی نیاز نیست، اما باید دوره های آموزشی را بگذرانید که توسط نهادهای هوانوردی کشور خود اجرا و تأیید شده باشند. این دوره ها اغلب شامل چک های امنیتی وسیع می شوند. به علاوه شما باید مهارت های ارتباط با مشتری و مهارت های ارتباطی خوبی را نیز از خود به نمایش بگذارید.


پردرآمد ترین شغل های صنعت هوایی کدامند؟

نظافتچی کابین یا هواپیما: متوسط درآمد 26 هزار دلار


نظافتچی های کابین مسئول نظافت داخلی هواپیما در بین پروازها، نگهداری و تعمیر چرخ های غذا و نوشیدنی و نیز تخلیه زباله های سرویس بهداشتی هستند. برای این کار سرعت یکی از الزامات است. ایرلاین ها به طور مداوم سعی می کنند تا زمان این کار را کوتاه تر کرده؛ از این رو نظافتچی ها در زمان های شلوغ گاهی تنها 20 دقیقه زمان برای تمیز کردن کل هواپیما مطابق با استانداردهای لازم در اختیار دارند.

پردرآمد ترین شغل های صنعت هوایی کدامند؟

نگهبان: متوسط درآمد 25 هزار و 100 دلار


اگرچه الزامات این شغل تا حد زیادی به اندازه فرودگاه بستگی دارد، نگهبانان مسئولیت نگهبانی عمومی از فرودگاه را به صورت روزانه بر عهده دارند. این مسئولیت شامل چک کردن نظافت بخش های مرتبط با مسافران مانند سالن های انتظار و سرویس های بهداشتی و نیز انجام دیگر فعالیت های مربوط به نگهداری و نگهبانی می شود. برای شغل نگهبانی نیز هیچ تحصیلات دانشگاهی نیاز نیست، اگرچه تجربه شغلی مشابه یکی از نیازمندی هاست.

پردرآمد ترین شغل های صنعت هوایی کدامند؟

مسئول چمدان ها: متوسط درآمد 23 هزار و 500 دلار


همانگونه که از نام این شغل بر می آید، مسئول چمدان مسئول اطمینان از این موضوع است که چمدان شما از دستگاه در گیت فرودگاه عبور کرده و در فرودگاه مقصد به دست شما برسد. برای مسئول چمدان شدن نیز تحصیلات دانشگاهی نیاز نیست، اما به خاطر ماهیت کار باید شرایط فیزیکی خوبی داشته باشید.

پردرآمد ترین شغل های صنعت هوایی کدامند؟

منبع: Careeraddict.com