قوانین سفر به قطب جنوب

قوانین سفر به قطب جنوب شاید عجیب باشد ولی ساده است و سفر به این نقطه جهان می‌تواند بهترین سفر عمرتان باشد. اگر دنبال یک تجربه مسافرتی منحصر به فرد می‌گردید، باید از خانه خود فاصله بیشتری گرفته و قدم‌هایتان را بلندتر بردارید؛ قدم‌هایی به بلندی مسیر خانه تا قطب جنوب! قطب جنوب علی رغم آنکه یکی از سردترین مکان‌های زمین است، با وجود حیات وحش سرسخت خود به یکی از ایده‌آل‌ترین جاذبه‌ها برای تماشای طبیعت بدل شده است. اگرچه قطب جنوب یکی از بکرترین چشم‌اندازهای جهان به شمار می‌رود، به طور عمده به عنوان یک مرکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قاصدک24 به شما پیشنهاد می‌کند پیش از بستن بار سفر به سردترین نقطه زمین، باید و نبایدهای سفر به قطب جنوب و مناطق ممنوعه قطب جنوب را بشناسید با من همراه شوید تا این نکات را برای شما بیان کنم.

 
قوانین سفر به قطب جنوب

 

در سفر به قطب جنوب چه قوانینی باید رعایت شود؟

 

قطب جنوب سرزمینی سرد، خشک، طبیعی، مقصدی فوق‌العاده و منحصر به فرد برای شروع یک ماجراجویی و گردشگری عجیب محسوب می‌شود. قطب جنوب از سردترین آب و هوای جهان برخوردار است ولی حیات وحش متنوع، طبیعتی زیبا و تماشایی را درخود جای داده است. باتوجه به دست نخورده بودن اکثر نقاط قطب جنوب از مهمترین مراکز تحقیقاتی دنیا به شمار می‌آید. شما می‌توانید از دو روش دریایی و هوایی به قطب جنوب سفر کنید. هرکدام ازاین دو روش دارای مزیت‌ها و معایب بخصوص خود است.

 برای رفتن به قطب جنوب می‌توان از کشورهای استرالیا، نیوزلند یا آفریقای جنوبی به سمت جنوب حرکت کرد. از جمله دو کشور شیلی و آرژانتین کمترین فاصله را با قطب جنوب دارند. برخلاف تصور افراد که قطب جنوب را مکانی مملو از برف می‌دانند در این منطقه علف‌ها، خزه‌ها و گلسنگ‌هایی نیز وجود دارد. امروزه برای سفر به قطب جنوب تورهای مسافرتی نیز وجود دارد. این تورها دارای خدمات رفاهی و امنیتی بسیار بالا بوده و از قوانین ویژه‌ای برخوردار هستند.

 


بیشتر بخوانید: سرزمین های ناشناس؛ دروازه های ورود به دنیای جدید


 

شرایط سفر به قطب جنوب بسیار سخت‌گیرانه‌ای است که من در این مقاله قصد معرفی و توضیح قوانین سفر به قطب جنوب را دارم:

 

محافظت از اکوسیستم

 

قطب جنوب دارای اکوسیستمی حساس و بسیار شکننده است. از گذشته تا به امروز انسان‌ها از این اکوسیستم به خوبی محافظت می‌کنند اما با این وجود باز هم خطا و اشتباهات انسانی موجب واردشدن گونه‌های غیر بومی به آن شده است. بیشتر این گونه‌های غیر بومی را گونه گیاهان تشکیل می‌دهند اما ۷۲ نوع از بی‌مهرگان، ۸ پستاندار و ۳ پرنده نیز در میان آن‌ها به چشم می‌خورد. درحال حاضر برای اضافه نشدن حیوانی دیگر به این اکوسیستم قوانین بهداشتی بسیاری سخت گیرانه‌ای وضع شده است از جمله این قوانین می‌توان به شستن و ضدعفونی کردن تمام وسایلی که توسط گردشگران حمل می‌شود اشاره کرد.

محافظت از اکوسیستم در قطب جنوب

 

 

کمک به نهنگ ها

 

اکثر قوانین موجود در  سفر به قطب جنوب پیرامون حیات‌وحش این منطقه است. مهمترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت تنها گذاشتن حیوانات و تماس نداشتن با آن‌ها است. شما باید در صورت گرفتار شدن و گیر افتادن یک جانور دریایی مانند نهنگ عکس، مشخصات جغرافیایی و نوع حیوان را برای اپراتورهای برگزارکننده تور بفرستید و از آن‌ها برای نجات جان نهنگ‌ها درخواست کمک کنید.


بیشتر بخوانید: سردترین شهر جهان؛ رکورددار گینِس در سرد ترین کشور جهان!



کمک به نهنگ ها در قطب جنوب

 

 

بردن سوغات از این منطقه ممنوع است

 

تمام گردشگران دوست دارند در پایان سفرهای خود یادگار و‌ سوغاتی را به خانه خود ببرند. اما در در قطب جنوب این قضیه متفاوت است و هیچکس حق ندارند حتی تکه سنگ، استخوان، تخم‌مرغ، ذره‌ای خاک و یا حتی ابزارهای تحقیقات انسانی را با خود ببرد.

موانع سفر به قطب جنوب

 

جدا نشدن از گروه

 

زندگی در قطب جنوب با سختی همراه بوده اما دیده می‌شود تعدادی از انسان‌ها با اندک امکانات و منابع کمی در این منطقه زندگی می‌کنند. قطب جنوب وسعتی حدود دو برابر استرالیا را داشته و پایینترین رکورد دمایی از مهمترین ویژگی‌های این ناحیه محسوب می‌شود.

 شما باید بسیار مراقب خود بوده واز گروه جدا نشوید زیرا با جدا شدن از گروه  و آب و هوایی غیر قابل پیش بینی نجات افراد بسیار دشوار خواهد بود. در سفر خود مراقب یخچال‌های طبیعی باشید زیرا آن‌ها بسیار خطرناک بوده و دیده می‌شود اغلب شکاف‌ها توسط برف پر شده و‌ باعث سقوط افراد می‌شود.

 

ممنوع بودن قدم زدن بر روی خزه ها و گلسنگ ها

 

سفر به قطب جنوب یکی از خاطره‌انگیزترین سفرها را برای گردشگران خلق می‌کند. گیاهان همچون خزه، گل سنگ در قطب جنوب رشد می‌کند. این گیاهان با توجه به شش ماه تاریکی مطلق در این منطقه و وجود دما به زیر منفی بیست در فصل تابستان با تاخیر رشد می‌کنند. باید به این نکته توجه داشته باشید تحت هیچ شرایطی بر روی خزه‌ها پا نگذاشته و از روی برف‌ها حرکت نکنید.

 

پنگوئن ها توانایی پیدا کردن راه خانه خود را دارند

 

قوانین موجود در مورد تماشای حیوانات در این منطقه بسیار ساده است از جمله:

  1. ساکت باشید
  2. به حیوانات غذا ندهید.
  3. فاصله خود را با آن‌ها رعایت کنید.

 

دیده می‌شود برخی از حیوانات تخم‌ها و بچه‌های خود را در زیر و لابلای علف‌ها و خزه‌ها پنهان می‌کنند از این رو یادتان نرود هنگام تماشای حیوانات نیز از روی گلسنگ‌ها حرکت نکنید. گاهی می‌بینیم پنگوئن‌ها اتفاقی سوار قایق‌های کوچک گردشگران می‌شوند و آن‌ها راه برگشت از دریا را نیز بلد هستند. با وجود تصور ما از آرام بودن پنگوئن‌ها اما هنگام روبرویی با آنها بسیار دقت کنید.

ممنوعیت های سفر به قطب جنوب

 

 

 تنها گذاشتن دلفین ها

 

یکی دیگر از قوانین موجود در سفر به قطب جنوب مربوط به تماشای دلفین‌ها و همچنین نهنگ‌ها است. به شما توصیه می‌کنم هرگز قایق خود را به سمت گروه دلفین‌ها هدایت نکنید زیرا خطرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

تنها گذاشتن دلفین ها در قطب جنوب

 

جمع آوری زباله ها

 

در سفر خود به قطب جنوب یادتان باشد هرگز آشغال‌های خود را بر زمین نیاندازید. قوانین بسیاری درمورد بکر و دست نخورده ماندن و همینطور عدم آلودگی محیط زیست در این منطقه وجود دارد. از مهمترین قوانین‌ها می‌توان به پرت نکردن آشغال و حتی سنگ به داخل آب دریا، انداختن ته مانده سیگار در مکانی مخصوص و … اشاره کرد.

اصول سفر به قطب جنوب

 

 

 آسیب نزدن به مکان های تاریخی قطب جنوب

 

پایگاه‌های قدیمی و کلبه‌های متروک در  برف از جمله سایت‌های تاریخی این منطقه هستند که نزدیک شدن به آن‌ها ممنوع محسوب می‌شود.

سفر به قطب جنوب

 

تفنگ ممنوع

 

این قانون یکی از بدیهی‌ترین اصولیست که باید در قطب رعایت کنید. بنابراین تحت هیچ شرایطی با خود تفنگ یا هر وسیله انفجاری دیگری به این منطقه نیاورید. قطب جنوب یکی از آرام‌ترین مناطق جهان است، پس این آرامش را بر هم نزنید.

 
قوانین سفر به قطب جنوب

 


بیشتر بخوانید: حقایق جالب و دانستنی‌های کره جنوبی


 

 

چرا سفر به قطب جنوب ممنوع است؟

 

در پاسخ به سوالات شما که چرا رفتن به قطب جنوب ممنوع است؟ آیا سفر به قطب جنوب ممنوع است؟ باید گفت که به دلیل معاهده قطب جنوب، که توسط قدرت‌ها و کشورهای بزرگ امضا شده است، عبور از خط عرض جغرافیایی 60 جنوبی ممنوع است. بسیاری از علاقه‌مندان به قطب جنوب سعی داشتند به طور مستقل با کشتی به این منطقه سفر کنند ولی گشت‌های متعلق به پیمان قطب جنوب آن‌ها را دستگیر کرده و به زندان انداختند.

 

 

چرا اکتشاف در قطب جنوب ممنوع است؟

 

اکتشاف در قطب جنوب به دلایل زیر ممنوع است:

  • حفظ تنوع زیستی
  • تاثیر بر پوشش یخی
  • حفظ زیبایی طبیعی قطب جنوب

 

 

برای سفر به قطب جنوب باید به چه کشوری برویم؟

 

سفر به قطب جنوب از طریق‌های زیر انجام می شود.

 

با کشتی از شهر اوسویا در آرژانتین

90 درصد توریستان قطب جنوب از این راه برای سفر به قطب جنوب استفاده می‌کنند.

با هواپیما از شهر پونتا آرناس در شیلی

توریستانی این راه را برای سفر به قطب جنوب انتخاب می کنند که حوصله 2 روز بودن در راه را ندارند.

با کشتی از جزیره جنوبی در نیوزیلند

در طول سال فقط 4 سفر از این نقطه به قطب جنوب انجام می شود.

 

جمع بندی

در متن بالا قوانین سفر به قطب جنوب را برای شما بیان کردم تا هنگام سفر به این کشور اطلاعات کامل از قوانین عجیب این مقصد گردشگری داشته باشید. شما می‌توانید با مراجعه به سایت قاصدک 24 اطلاعات جالبی از کشورهای دیگر مانند همه چیز در مورد کشور نروژ کسب کنید و با آشنایی از ایمن ترین شرکت های هوایی دنیا به نقاط مختلف جهان سفر کنید.

 

 

سوالات متداول درباره قوانین سفر به قطب جنوب

 

دلیل ممنوعیت سفر به قطب جنوب چیست؟ به دلیل معاهده قطب جنوب، که توسط قدرت ها و کشورهای بزرگ امضا شده است، اکتشاف مستقل و عبور از خط عرض جغرافیایی 60 جنوبی ممنوع است.

هزینه سفر به قطب جنوب چقدر است؟ برای سفر به قطب جنوب هزینه زیادی باید بپردازید. به طور معمول حدود 5000 دلار را باید مد نظر بگیرید.

فاصله ایران تا قطب جنوب چقدر است؟ فاصله ایران تا قطب جنوب بیش از 13 هزار کیلومتر مربع است.

آیا در قطب جنوب انسان زندگی میکند؟ خیر

قوانین رفتن به قطب جنوب چیست؟ نبردن سوغات، تفنگ ممنوع، جمع آوری زباله، جدا نشدن از گروه، محافظت از اکوسیستم، قدم زدن روی خزه‌ها ممنوع است، به نهنگ ها کمک کنید. 

منبع: theculturetrip.com