قوانین سفر به قطب جنوب

اگر دنبال یک تجربه مسافرتی منحصر به فرد می گردید، باید از خانه خود فاصله بیشتری گرفته و قدم هایتان را بلندتر بردارید؛ قدم هایی به بلندی مسیر خانه تا قطب جنوب! قطب جنوب علی رغم آنکه یکی از سرد ترین مکان های زمین است، با وجود حیات وحش سر سخت خود به یکی از ایده آل ترین جاذبه ها برای تماشای طبیعت بدل شده است. اگرچه قطب جنوب یکی از بکرترین چشم اندازهای جهان به شمار می رود، به طور عمده به عنوان یک مرکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد. قاصدک24 به شما پیشنهاد می کند پیش از بستن بار سفر به سردترین نقطه زمین، باید و نبایدهای سفر را بشناسید. همچنین برای خرید بلیط هواپیما می‌توانید از سامنه قاصدک 24 اقدام کنید.



قدم زدن روی خزه ها ممنوع


با شنیدن نام قطب آنچه که به ذهن بسیاری می رسد، برف بی پایان به همراه تابش گاه به گاه نور از سنگ های سیاه زیرزمینی است. اما فراموش نکنید که چندین نوع گیاه اعم از خزه در قطب جنوب می رویند، هر چند زمان زیادی برای رشد آنها لازم است. البته تعجبی هم ندارد که با وجود شش ماه تاریکی مطلق و دمایی که در تابستان حتی به زیر منفی 20 درجه نیز می رسد، رشد گیاهان با تأخیر انجام شود. به خاطر داشته باشید که روی خزه ها پا نگذارید و در عوض از روی برف ها راه بروید. شاید چنین به نظر نیاید اما این خزه ها برای اکوسیستم قطب یک عامل حیاتی به شمار می روند.

اگر به قطب جنوب سفر می کنید، این قوانین را رعایت کنید

دست به اکوسیستم منطقه نزنید!


اکوسیستم قطب جنوب نسبتا حساس و شکننده است. بشر برای سال ها تلاش کرده تا از آن محافظت کند، اما متأسفانه خطاهای انسانی نشان می دهد که گونه های غیربومی زیادی در قطب جنوب وجود دارد. بیشتر این گونه ها، گیاهی بوده که تنها 121 نوع آن به قارچ ها تعلق دارد. هر چند که 79 گونه بی مهرگان، 8 پستاندار و سه پرنده نیز در این منطقه شناسایی شده اند. در حال حاضر حتی کرم ها نیز در قطب زندگی می کنند و قوانینی نیز تعریف شده تا گونه ای به صورت اتفاقی به لیست اضافه نشوند. از جمله این قوانین اینست که هر نمونه ای که قرار است به لیست اضافه شود: هر روز کاملا شسته، پاکسازی و بررسی شود.

اگر به قطب جنوب سفر می کنید، این قوانین را رعایت کنید

پنگوئن ها می توانند راه خانه خود را پیدا کنند


بسیاری از قوانین مرتبط با تماشای حیوانات روشن هستند: فاصله معین را رعایت کنید، آرام باشید و به آنها غذا ندهید. برای هدایت پرنده ها به سوی ماهی ها هم نیازی نیست برای آنها طعمه پیدا کنید. قانون اول در مورد راه نرفتن از روی خزه ها در اینجا نیز صادق است. چرا که برخی پرنده ها تخم های خود را در میان گیاهان مخفی می کنند. بنابراین مراقب باشید، در غیر اینصورت مورد حمله یک اسکوآ (نوعی پرنده) قرار خواهید گرفت.

اگر به قطب جنوب سفر می کنید، این قوانین را رعایت کنید
البته یک قانون نسبتا عجیب در مورد پنگوئن ها وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید. هر چند که راهنماهای تور اصرار دارند که این اتفاق نادر است. پنگوئن ها گاهی به طور اتفاقی خود را با شدت از دریا به سمت قایق های کوچک بازدیدکنندگان پرتاب می کنند. شکی نیست که پنگوئن ها در پیدا کردن مسیر خروج خود از قایق و برگشت به دریا مهارت لازم را دارند، بنابراین آرام باشید و به آنها دست نزنید. بیشتر پنگوئن ها علی رغم ظاهر دوست داشتنی خود، می توانند بیشتر از آنچه تصور می کنید، خطرناک باشند.


دلفین ها را به حال خود رها کنید


در مورد نهنگ ها و دلفین های قطب جنوب و تماشای آنها نیز قوانین خاصی وجود دارد. البته بیشتر این قوانین بدیهی هستند به اضافه قوانینی که مانع از گیر انداختن حیوانات در یک تونل می شوند. البته یک قانون خاص دیگر هم وجود دارد: با قایق به سمت دسته دلفین ها نرانید؛ با این کار تنها آنها را واخواهید داشت که در کنار قایق شما شنا کنند. این صحنه ممکن است بسیار دیدنی باشد، اما زندگی کردن در قطب به اندازه کافی سخت است. بنابراین آزار و اذیت این موجودات تنها به قیمت لذت شما چیز جالبی به نظر نمی رسد.

اگر به قطب جنوب سفر می کنید، این قوانین را رعایت کنید

به نهنگ ها کمک کنید


به احتمال زیاد تا کنون به این نتیجه رسیده اید که قوانین مربوط به محافظت از حیات وحش در قطب جنوب بر تنها گذاشتن آنها و کمترین میزان ارتباط انسانی با آنها تأکید دارند. با این حال مواقعی هست که این قانون صدق نمی کند: وقتی یک حیوان دریایی مانند یک نهنگ در تجهیزات ماهیگیری گیر می افتد. هر چند ممکن است کمک زیادی از دست شما بر نیاید (تنها افراد مجرب و آموزش دیده باید سعی کنند تا حیوان را از تله برهانند)، باید به تهیه برخی چیزها بپردازید. از جمله این موارد تهیه عکس از حیوان، مشخصات جغرافیایی محل، نوع گونه حیوانی و نیز چیزی که در آن گیر افتاده است، می باشد. سپس موارد تهیه شده را در اختیار اپراتور تور خود بگذارید. در نهایت عکس ها به تشخیص حیوان کمک کرده و ثبت آنها به کاهش چنین مواردی در آینده کمک خواهد کرد.

اگر به قطب جنوب سفر می کنید، این قوانین را رعایت کنید

تفنگ ممنوع!


این قانون یکی از بدیهی ترین اصولیست که باید در قطب رعایت کنید. بنابراین تحت هیچ شرایطی با خود تفنگ یا هر وسیله انفجاری دیگری به این منطقه نیاورید. قطب جنوب یکی از آرام ترین مناطق جهان است، پس این آرامش را بر هم نزنید.

اگر به قطب جنوب سفر می کنید، این قوانین را رعایت کنید

سوغاتی ممنوع!


همه دوست دارند چیزی به عنوان سوغاتی از این منطقه زیبا همراه خود بیاورند. گاهی این سوغاتی می تواند چیزی به سادگی یک تکه سنگ از ساحل باشد. اما خبر بد برای شما اینست که آوردن هر چیزی از قطب جنوب ممنوع است؛ هر چیزی اعم از تکه سنگ، پرهای پرندگان، استخوان ها و تخم حیوانات و هر نوع ماده بیولوژیکی دیگری از جمله خاک. اما این ممنوعیت فقط شامل اقلام طبیعی نمی شود. هر چیز ساخته دست انسان نیز در این لیست قرار می گیرد؛ چرا که برخی از این اقلام می توانند جزئی از تجهیزات تحقیقاتی باشند. بنابراین این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر چیزی پیدا کردید که مورد علاقه تان بود؛ اعم از یک فسیل یا تکه استخوان باید کارهای زیر را انجام دهید: مکان پیدا کردن را یادداشت کرده، عکس بگیرید و سپس آن را آنجا رها کنید. یک دانشمند می تواند چیزهای زیادی را از آن استخراج کند. شما هم می توانید عکس را برای خود نگاه دارید، یک بازی برد-برد!

اگر به قطب جنوب سفر می کنید، این قوانین را رعایت کنید

به مکان های تاریخی و معاصر آسیب نزنید


این قانون تا حد زیادی به قانون بالا مرتبط است. در قطب جنوب تعدادی مکان تاریخی از جمله پایگاه های تاریخی و قطب های تحقیقاتی وجود دارند که زمانی توسط کاوشگران و دانشمندان مورد استفاده قرار می گرفتند. درست مانند هر مکان تاریخی دیگری نباید به آنها نزدیک شوید یا حتی چیزی را از آنها جدا کنید. از نزدیک شدن به مکان های جدید نیز خودداری کنید. چرا که اغلب این مکان ها در حال انجام تحقیقات علمی بوده و حضور شما می تواند در کار آنها اختلال ایجاد کند.

اگر به قطب جنوب سفر می کنید، این قوانین را رعایت کنید

زباله های خود را جمع کنید


اگر می خواهید تا حد امکان قطب جنوب را بکر نگاه دارید، باید قوانین زیادی را رعایت کنید. قوانینی که تضمین می کند که هیچ چیز محیط زیست این منطقه را آلوده نخواهد کرد. بدیهی ترین این اصول چیزهایی مانند آشغال نریختن و نقاشی کردن روی دیوارها (گرافیتی) است. به علاوه آلودگی آب نیز مسئله مهمی است؛ از همین رو راه رفتن از داخل آب یا پریدن از روی سنگ ها نیز زیر پا گذاشتن این اصول تلقی می شود. اگر هم سیگاری هستید، یک قانون دیگر را هم باید رعایت کنید: هر ذره حتی کوچک از خاکستر سیگارخود را هم باید از روی زمین جمع کنید. در ضمن شما تنها می توانید در برخی مکان های معین سیگار کشیده و سپس ته سیگار خود را نیز جمع کنید.

اگر به قطب جنوب سفر می کنید، این قوانین را رعایت کنید

انتظار نجات پیدا کردن نداشته باشید!


شاید حقیقت سختی به نظر بیاید ولی تعداد محدودی جمعیت در قطب جنوب زندگی می کنند که به مقدار منابع محدودی نیز دسترسی دارند. جمعیتی که درقاره ای زندگی می کنند که دو برابر استرالیا بوده و پایین ترین دمای ثبت شده در روی زمین را دارد. به همین دلیل نجات حتی یک نفر که از تور و گروه خود جدا افتاده است، دردسری بیشتر از آنچه فکر می کنید، خواهد داشت. به علاوه با وجود شرایط دشوار آب و هوایی نیز، عملیات نجات تقریبا غیرممکن است. البته اپراتورهای تور این اطمینان را به شما خواهند داد که امنیت شما را تضمین می کنند و در این زمینه آموزش های لازم را هم به شما خواهند داد. برای مثال یخچال ها بالقوه یک خطر محسوب می شوند چرا که برف می تواند گودال هایی را پوشانده و باعث افتادن شما به درون آنها شود.

در این واقعیت تردیدی نیست که قطب جنوب زیباست، اما همین مکان زیبا سخت و خطرناک نیز هست. اگر از قوانینی که در مورد آنها سخن گفتیم، تخطی نکنید؛ سفر خوب و خاطره انگیزی را تجربه خواهید کرد.


منبع: theculturetrip.com