پل های مشهور جهان؛ نمادهای استوار ارتباط


پل ها همواره یکی از نمادهای ارتباط بین سرزمین های گوناگون به شمار می رفته اند. این سازه های عظیم که گاهی از سنگ و چوب و گاهی نیز از فلز ساخته می شوند، برای قرن های متوالی از پس اتفاقات ناگواری چون جنگ ها و حوادث طبیعی پایدار بیرون آمده اند. برای آشنایی با مشهورترین پل های جهان از شرق تا غرب زمین، قاصدک 24 خواندن این مطلب را به شما توصیه می کند.




بیشتر بخوانید: پل های راه آهن ایران را بشناسید


پونته وِچینو Ponte Vecchino در ایتالیا


پل مشهور پونته وچینو که به معنای پل قدیمی می باشد، یک پل قرون وسطایی است که بر فراز رودخانه آرنو بنا شده است. این پل تنها پل فلورانس است که از دوره جنگ جهانی دوم باقی مانده و به واسطه وجود مغازه های زیاد در روی خود به شهرت رسیده است؛ چیزی که در دوره پادشاهی مِدیسی مرسوم بود. گفته می شود که قصاب ها نخستین کسانی بودند که مغازه های روی این پل را اشغال کردند، ساکنان فعلی هم جواهرفروشان، دلالان هنری و فروشندگان اقلام سوغاتی هستند. مفهوم اقتصادی ورشکستگی نیز از همین جا نشأت گرفته است؛ زمانی که یک تاجر نتوانست بدهی های خود را پرداخت کند. داستان از این قرار است که وی روی میزی محصولات خود را به فروش می رساند (banco) که توسط سربازان شکسته شده بود(Rotto). این اقدام سربازان bancorotto نام گرفته بود که به معنای میز شکسته بود.

پل های مشهور جهان؛ نمادهای استوار ارتباط

پل گلدن گیت Golden Gate در آمریکا


پل گلدن گیت یک پل معلق است که بر روی گلدن گیت، تنگه بین سان فرانسیسکو و مارین کاونتی به سمت شمال قرار گرفته است. ساخت این پل که یکی از آثار معمار معروف جوزف. بی استراوس است که مجسمه او در ورودی اسکله جنوبی قرار گرفته است؛ هفت سال به طول انجامیده و در سال 1937 تکمیل شده است. پل گلدن گیت در زمان ساخت خود طولانی ترین پل معلق دنیا بود و یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی در سان فرانسیسکو و کالیفرنیا به حساب می آمد. از زمان کامل شدن این پل طول چرخش این پل به 8 پل گسترش یافته است. رنگ نارنجی این پل به طور ویژه انتخاب شده بود تا پل را در مه غلیظ شهر قابل دیدن کند.


پل های مشهور جهان؛ نمادهای استوار ارتباط

پل میلائو Millau در فرانسه


پل راه آهن میلائو یک پل جاده ای متکی بر کابل است که بر روی دره رودخانه تارن در نزدیکی میلائو در جنوب فرانسه بنا شده است. میلائو طولانی ترین حل و نقل در جهان است که طول بلندترین تیرک آن به 343 متر می رسد که حتی از برج ایفل نیز بلندتر است. محدودیت سرعت روی این پل از 130 کیلومتر بر ساعت به 110 کیلومتر بر ساعت رسیده تا ترافیک کندتر شده و توریست ها بتوانند از درون وسایل نقلیه از این پل عکس بگیرند. تنها مدت کوتاهی پس از اینکه پل به روی ترافیک باز شد، مسافرا برای تماشای مناظر اطراف پل و خود پل توقف می کردند.

پل های مشهور جهان؛ نمادهای استوار ارتباط

پل تاور Tower در لندن


پل تاور یک پل متحرک در لندن است که بر فراز رودخانه تِیمز بنا شده است. این پل در نزدیکی برج لندن واقع شده است. از همین رو نام خود را از آن گرفته و به یکی از نمادهای مشهور لندن بدل شده است. ساخت این پل در سال 1886 آغاز شده و تکمیل آن 8 سال به طول انجامیده است. این را هم باید افزود که این پل از دو برج تشکیل شده است که در سطوح فوقانی توسط دو پیاده روی افقی به یکدیگر وصل شده اند. پیاده روهایی که برای تاب آوردن فشار بخش های معلق پل طراحی شده اند.

پل های مشهور جهان؛ نمادهای استوار ارتباط

پل چارلز در جمهوری چک


پل مشهور چارلز یک پل سنگی به سبک گوتیک است که از رودخانه ولتاوا Vltava در پراگ عبور می کند. ساخت این پل در سال 1357 میلادی و در زمان سلطنت چارلز پنجم آغاز شده و در ابتدای قرن پانزدهم میلادی به پایان رسید. از آنجایی که این پل تنها راه گذر از رودخانه ولتاوا است، مهم ترین اتصال بین شهر قدیمی و نواحی اطراف قلعه پراگ به شمار می رود. اتصال ایجاد شده از طریق این پل است که پراگ را به عنوان یک مسیر تجاری مهم بین شرق و غرب اروپا مطرح ساخته است. امروزه هم این پل یکی از پر بازدیدترین دیدنی های پراگ است که وجود نقاشان و نیز صاحبان غرفه ها در روی آن برای توریست هایی که از روی آن عبور می کنند، جذابیت بیشتری دارد.


پل های مشهور جهان؛ نمادهای استوار ارتباط

پل ریالتو Rialto در ایتالیا


پل ریالتو یکی از چهار پلی است که بر فراز کانال بزرگ در ونیز ایتالیا گسترده شده و البته قدیمی ترین این پل ها نیز به حساب می آید. پل سنگی فعلی که توسط آنتونیو دا پونته طراحی شده است، در سال 1591 کامل شد و جایگزین پل چوبی شد که در سال 1524 فرو ریخته بود. مهندسی و ساخت این پل به قدری متهورانه و جسورانه به نظر می رسید که برخی معماران فرو ریختن آن در آینده را پیش بینی کرده بودند، اما بر خلاف نظر منتقدان پل ریالتو به یکی از نمادهای معماری ونیز تبدیل شد.


پل های مشهور جهان؛ نمادهای استوار ارتباط

پل آکاشی کایکو در ژاپن


پل آکاشی کایکو که با نام پل پِرل نیز شناخته می شود، با 1 متر و 991 سانتی متر طولانی ترین پل معلق جهان است. این پل بر فراز تنگه آکاشی در ژاپن گسترده شده و کوبه را به ایوایا در جزایر آوایی متصل می کند. گفته می شود که ساخت این پل 12 سال به طول انجامیده و در سال 1998 نیز برای حمل و نقل به روی عموم وسایل نقلیه باز شده است. پل مرکزی در اصل 1.990 متر طول داشت که زلزله سال 1995 کوبه منجر به جابجایی دو برج آن شده و طول پل را یک کتر افزایش داد.

پل های مشهور جهان؛ نمادهای استوار ارتباط

سی و سه پل در ایران


سی و سه پل مشهور که در اصفهان قرار گرفته، به عنوان یکی از مشهورترین نمونه های معماری عصر صفوی در تاریخ به ثبت رسیده است. این پل که در سال 1602 میلادی توسط شاه عباس اول بنا شده، از آجر و سنگ ساخته شده است. سی و سه پل 295 متر ارتفاع و 13.75 متر نیز عرض دارد. گفته می شود که سی و سه پل در اصل از چهل ستون تشکیل شده بوده که در طول زمان تعداد آنها به 33 پل کاهش پیدا کرده است.

پل های مشهور جهان؛ نمادهای استوار ارتباط

پل استاری موست Stari Most در بوسنی


استاری موست که به معنای پل قدیمی است، پل مشهوریست که از رودخانه نِرتوا در شهر موستار در بوسنی عبور می کند. این پل در سال 1566 توسط ترک های عثمانی بنا شده و برای 427 سال نیز برقرار بود تا اینکه در سال 1993 و در طول جنگ بوسنی ویران شد. پس از آن اقداماتی برای بازسازی آن به انجام رسید و پل جدید در سال 2004 بازگشایی شد. نکته جالبی که باید بدانید این است که شیرجه زدن از روی پل به درون رودخانه برای مردان جوان یک سنت به حساب می آید. از آنجایی که این رودخانه بسیار سرد است، پریدن به آن بسیار خطرناک بوده و تنها ماهرترین و آموزش دیده ترین شناگران آن را امتحان می کنند.

پل های مشهور جهان؛ نمادهای استوار ارتباط

پل سیدنی هاربور در استرالیا



پل سیدنی هاربور یکی از شناخته شده ترین و دیدنی ترین چشم اندازهای استرالیا به شمار می رود. این پل همچنین بزرگ ترین پل فلزی دنیاست که مرتفع ترین بخش آن با 134 متر ارتفاع بر فراز بندر سیدنی واقع شده است. ساخت پل سیدنی نیز 8 سال طول کشیده و در سال 1932 افتتاح شده است. از آنجایی که ترکیب فلزی این پل در هوای سرد یا گرم ننقبض یا منبسط می شود، اندازه آن ثابت نبوده و تا 18 سانتی متر نیز افزایش می یابد.

پل های مشهور جهان؛ نمادهای استوار ارتباط

پل آلکانتارا Alcantara در اسپانیا


پل آلکانترا که از روی رود تاگوس در آلکانترای اسپانیا می گذرد، شاهکاری متعلق به دوره پل سازی رومی ها به شمار می آید. آنگونه که از تاریخ بر می آید این پل بین سال های 104 و 106 میلادی و به دستور امپراتور تراجان ساخته شده است. امپراتوری که به افتخار او ستونی در میانه پل و نیز معبد کوچکی در بخش انتهایی آن بنا شده است. پل آلکانترا در جنگ های متعدد خسارت های زیادی را متحمل شده است. برای مثال مراکشی ها کوچک ترین ستون یک بخش از این پل را ویران کرده و اسپانیایی ها نیز برای مقابله با پرتغالی ها ستون دوم را در بخش دیگر این پل از بین بردند.


پل های مشهور جهان؛ نمادهای استوار ارتباط

پل بروکلین در آمریکا


پل بروکلین که در سال 1883 به پایان رسید، با گسترده شدن بر فراز رودخانه شرق، منهتن و بروکلین را به یکدیگر متصل می کند. این پل در زمان افتتاح و برای مدت چندین سال طولانی ترین پل معلق جهان بوده و در طول زمان به یکی از چشم اندازهای نیویورک تبدیل شده است. این پل همچنین یک پیاده روی عریض دارد که به روی عابران و وسایل نقلیه باز بوده و در برخی از زمان ها اهمیت ویژه ای پیدا می کند. زمان هایی که راه های عبور از رودخانه با دشواری مواجه می شود، برای نمونه می توان به حملات 11 سپتامبر اشاره کرد.

پل های مشهور جهان؛ نمادهای استوار ارتباط

پل چنگیانگ در چین


پل چنگیانگ که به نام پل باد و باران نیز شناخته شده، در سال 1916 ساخته شده و مشهورترین پل در میان پل های باران و باد در منطقه دونگ مینوریتی در چین به شمار می آید. این پل در عرض رودخانه لینکسی بنا شده و یکی از پرکارترین پل ها به حساب می آید. ضمن اینکه پل چنگیانگ از چوب و سنگ ساخته شده و در ساخت آن هیچ میخی به کار نرفته است. طول پل 64 متر، عرض 3.4 متر و ارتفاع نیز 10.6 متر می باشد.

پل های مشهور جهان؛ نمادهای استوار ارتباط

منبع: touropia.com