از مثلث برمودا تا راز پرواز بی بازگشت هواپیمای مالزی؛ عجایب دنیای هوانوردی


آسمان نیز مانند زمین همیشه آبستن حوادث بوده است. با اختراع هواپیما و امکان سفر بر فراز ابرها، اتفاقات گوناگونی در دنیای هوانوردی رخ داده است. اتفاقاتی که پایان بسیاری از آنها تلخ بوده است و برخی نیز پس از گذشت سال ها همچنان در هاله ای از ابهام و راز باقی مانده اند. قاصدک24 شما را با مرموزترین رخدادهای دنیای هوانوردی آشنا می کند.

برای خرید بلیط هواپیما کلیک کنید
 

آملیا ارهارت، سقوط یا اسارت؟


عکسی که به تازگی کشف شده نشان می دهد که آملیا ارهارت در یک حادثه سقوط هواپیما کشته نشده بلکه توسط ژاپنی ها به اسارت گرفته شده است. این ادعایی است که کارشناسان 80 سال پس از مرگ وی مطرح کرده اند. این هوانورد پیشگام در سال 1937 بر فراز اقیانوس اطلس و در حال تلاش برای سفر به دور دنیا ناپدید شد. فرضیات مختلفی در خصوص ناپدید شدن او مطرح شده است. یکی از این فرضیات این است که وی توسط نیروهای ژاپنی به اسارت گرفته شده است. برخی دیگر معتقدند که او مرگ خود را صحنه سازی کرده و حتی برخی دیگر نیز بر این باورند که وی توسط موجودات فضایی ربوده شده است!

از مثلث برمودا تا راز پرواز بی بازگشت مالزی؛ عجایب دنیای هوانوردی

عکسی که در یک فایل فوق محرمانه در آرشیو ملی آمریکا یافت شده و گمان می رود که متعلق به سال 1937 باشد، مورد آزمایش های چهره شناسی متعدد قرار گرفته است. به نظر می رسد این آزمایش ها قرار است راز مرگ مرموز ارهارت را برای همیشه فاش کند. با این حال جدیدترین مدرک یافت شده از ارهارت که در 9 جولای 2017 در شبکه هیستوری پخش شد، تأیید می کند که ارهارت و همراهش توسط نیروهای ژاپنی به ظن جاسوسی اسیر و زندانی شده اند. این سند نشان می دهد که هواپیمای آنها در جزایر مارشال که تحت اشغال ژاپنی ها بوده، سقوط کرده است. با این حال و علیرغم اطلاع دولت آمریکا، هیچ اقدامی برای رهایی آنها صورت نگرفته است.


بیشتر بخوانید: سرزمین های ناشناس؛ دروازه های ورود به دنیای جدید




مثلث برمودا؛ عجیب و مرموز


برمودا و پورتوریکو که ناحیه مثلثی احاطه شده توسط میامی است، جاییست که چندین هواپیما و کشتی در شرایطی عجیب در آن ناپدید شده اند. ناپدید شدن هایی که بسیاری آن را به فعالیت های مافوق طبیعی و فرا زمینی نسبت داده اند. از جمله حوادث مشهور می توان به ناپدید شدن پرواز شماره 19، یک بمب افکن نیروی دریایی ایالات متحده در دسامبر 1945 اشاره و نیز هواپیمایی اشاره کرد که برای جستجوی آن فرستاده شده بود. نمونه دیگر را می توان ناپدید شدن یک هواپیمای داگلاس دی 3 با 32 سرنشین در سال 1848 و برخورد دو هواپیمای نیروی هوایی آمریکا در میانه آسمان در سال 1963 دانست.

از مثلث برمودا تا راز پرواز بی بازگشت مالزی؛ عجایب دنیای هوانوردی

دی بی کوپر D B Cooper


در سال 1971 مرد ناشناسی که تحت نام دَن کوپر سفر می کرد، اقدام به ربودن یک بوئینگ 727 کرده و تقاضای 200 هزار دلار از دولت می کند. عجیب ترین بخش داستان این است که کوپر با چتر نجات خود از بخش عقب هواپیما به بیرون پریده و دیگر هرگز نشانی از وی دیده نمی شود. بعدها نیز هیچ مدرکی که هویت یا محل سکونت او را نشان دهد، یافت نشد. با این حال بازرسان اف بی آی این ادعا را مطرح کردند که او از پرش خود جان سالم به در نبرده است. یک سال پس از این اقدام کوپر نیز ابزاری به نام پَره های کوپر روی هواپیماها نصب شد که درهای هواپیما را در حالت بالا بودن دنده، غیر فعال می کرد.

از مثلث برمودا تا راز پرواز بی بازگشت مالزی؛ عجایب دنیای هوانوردی

پرواز TWA شماره 800


پرواز شماره 800 خطوط هوایی ترانس ورلد که یک بوئینگ 747 بود، در 17 جولای 1996 بر فراز اقیانوس اطلس و در نزدیکی جزایر موریس شرقی در نیویورک سقوط کرده و منجر به مرگ 230 سرنشین آن شد. هر چند برخی این حادثه را یک اقدام تروریستی می دانستند، پس ز 16 ماه تحقیقات مداوم، اف بی آی هیچ سندی بر تروریستی بودن این حادثه پیدا نکرد. برخی دیگر نیز بر این باور بودند که یک کشتی نیروی دریایی آمریکا با استفاده از یک موشک این هواپیما را ساقط کرده و بر این اقدام خود سرپوش گذاشته است. با این حال گزارشی که در آگوست سال 2000 چاپ شد، نشان داد که علت این حادثه در واقع یک اتصالی بوده است.

از مثلث برمودا تا راز پرواز بی بازگشت مالزی؛ عجایب دنیای هوانوردی

پرواز شماره 571 نیروی هوایی اروگوئه


در 13 اکتبر 1972 یک هواپیمای نیروی هوایی اروگوئه با 40 سرنشین و 5 خدمه در حال عبور از کوه های آند ناپدید شد. 72 روز بعد و در حالی که گمان می رفت تمام سرنشینان کشته شده باشند، 16 نفر از سرنشینان زنده پیدا شدند. آنچه این رخداد را در زمره عجیب ترین رویدادهای تاریخ هوانوردی قرار داد، داستان وحشتناک تلاش این مسافران برای زنده ماندن بود. آنها ادعا کردند که برای زنده ماندن مجبور به خوردن اعضای بدن مسافران مرده شده بودند. داستانی که انگیزه ساخت فیلم "زنده" در سال 1993 شد.

از مثلث برمودا تا راز پرواز بی بازگشت مالزی؛ عجایب دنیای هوانوردی

پرواز شماره 447 ایرفرانس


در ساعات اولیه روز اول ژوئن 2009 پرواز شماره 447 ایرفرانس که از ریودوژانیرو عازم پاریس بود، با 216 مسافر و 12 خدمه مفقود شد. این ایرباس اِی 200-330 در میانه اقیانوس و خارج از پوشش رادار و در تاریکی ناپدید شد. نکته عجیب اینکه 6 ساعت طول کشید تا مقامات ایرفرانس متوجه شوند که هواپیما مفقود شده و چندین روز نیز هیچ نشانی از هواپیما وجود نداشت. حتی پس از پیدا شدن لاشه هواپیما نیز از ابهام داستان چیزی کاسته نشد.

از مثلث برمودا تا راز پرواز بی بازگشت مالزی؛ عجایب دنیای هوانوردی

شواهد نشان می داد که هواپیما در میانه یک رعد و برق گرفتار آمده اما هیچ نشانی از ناآرامی به چشم نمی خورد. ضمن اینکه این هواپیما از نوعی بود که هرگز درگیر هیچ حادثه مرگباری نشده بود. جعبه سیاه هواپیما نیز نزدیک به دو سال بعد از اعماق اقیانوس بیرون آورده شده و مورد بررسی قرار گرفت. گزارش نهایی در جولای 2012 منتشر شد و بیان می کرد که علت اصلی حادثه انسداد لوله های پیتوت در نتیجه یخ زدگی بوده است. به این صورت که یخ زدگی باعث از کار افتادن اتوپایلوت شده است. بعدها نیز آشکار شد که خلبان هوایپما تنها یک ساعت پیش از پرواز خوابیده بوده است.

پرواز شماره 522 خطوط هوایی هلیوس


در 14 آگوست 2005 کنترلرهای ترافیک هوایی در یونان تماس خود را با پرواز شماره 522 خطوط هوایی هلیوس از دست دادند، اما هواپیما برای بیش از یک ساعت در انتظار اجازه فرود در فرودگاه آتن باقی ماند. اما در کمال تعجب نیم ساعت بعد هواپیما شروع به فرود آمدن کرد، اما در حین کاهش ارتفاع به تپه های نزدیک گراماتیکو برخورد کرد و 121 مسافر و خدمه آن کشته شدند. این حادثه مرگبارترین حادثه در تاریخ هوانوردی یونان به شمار می رود. تحقیات به عمل آمده نشان داد که از دست دادن تدریجی فشار کابین منجر به از هوش رفتن خدمه شده بود.

از مثلث برمودا تا راز پرواز بی بازگشت مالزی؛ عجایب دنیای هوانوردی

پرواز شماره 739 خطوط هوایی تایگر لاین


در 16 مارس 1962 یک فروند هواپیمای لاکهید اِل 1049 که 93 سرباز آمریکایی و سه سرباز ویتنام جنوبی را حمل می کرد، در یک آسمان صاف در مسیر خود به پایگاه هوایی کلارک ایر در فیلیپین ناپدید شد. پس از مفقود شدن این هواپیما یک تیم جستجو در مساحت 200 مایل مربع به جستجو پرداختند. شاهدان عینی از یک ماشین غیر نظامی گزارش دادند که یک انفجار را دیده اند. این در حالیست که هیچ اثری از بقایای هواپیما هرگز یافت نشد.

از مثلث برمودا تا راز پرواز بی بازگشت مالزی؛ عجایب دنیای هوانوردی

هواپیمای استار داست خطوط هوایی بریتیش-ساوت آمریکن


در آگوست 1947 یک هواپیمای خطوط هوایی بریتانیا و آمریکای جنوبی در حال پرواز بین بوئنوس آیرس آرژانتین و سائوپائولوی برزیل از آسمان مِندوزا ناپدید شد. برای بیش از 50 سال هیچ لاشه ای از هواپیما یافت نشد. از همین رو تئورهای توطئه زیادی در مورد خرابکاری و ربودن هواپیما توسط موجودات بیگانه مطرح شدند. پس از مدت ها بالاخره موتور رولزرویس این هواپیما و نیز بقایای نه سرنشین از 11 سرنشین هواپیما در دامنه یک یخچال در کوه های آند پیدا شد.

از مثلث برمودا تا راز پرواز بی بازگشت مالزی؛ عجایب دنیای هوانوردی

پرواز شماره 370 خطوط هوایی مالزی


از زمان ناپدید شدن پرواز شماره 370 خطوط هوایی مالزی که از فرودگاه بین المللی کوالالامپور عازم مقصد خود در فرودگاه پکن بود، تئوری های توطئه زیادی مطرح شده است. شاید مشهورترین این فرضیات را بتوان اینها دانست:

هواپیما مورد حمله واقع شده است: بر اساس این نظریه، هواپیما در طول یک مانور مشترک نظامی بین آمریکا و تایلند در دریای چین جنوبی، مورد حمله واقع شده است. این نظریه در کتابی به نام پرواز MH370 توسط یک نویسنده بریتانیایی به نام نایجل کاوثورن پروانده شده است.

هواپیما ربوده شده است: همزمان با سیزدهمین سالگرد حملات 11 سپتامبر، نظریه پردازان توطئه تمرکز خود را روی هواپیمای مالزیایی قرار داده اند. بر اساس نظریه های آنان که هیچ سندی نیز بر تأیید آنها وجود ندارد، اما در فضای مجازی گسترده شده، این هواپیما سقوط نکرده است. آنها معتقدند که این هواپیما برای استفاده در یک حمله تروریستی آماده شده و همزمان با سالگرد حملات 11 سپتامبر دست به حمله تروریستی خواهد زد.

از مثلث برمودا تا راز پرواز بی بازگشت مالزی؛ عجایب دنیای هوانوردی

هواپیما تبدیل شده است: نظریه تبدیل هواپیما عجیب ترین نظریه ایست که در خصوص هواپیمای مالزی مطرح شده است. یکی از حامیان اصلی آن نیز یک روزنامه نگار مستقل به نام جیم استون است که وبسایت وی این شعار را با خود دارد: "حقیقت، واقعیت است". وی بر این باور است که این پرواز شماره 370 مالزی و نه پرواز شماره 17 بود که بر فراز اوکراین سرنگون شد. البته استون توضیح بیشتری ارائه نمی دهد که چه کسی و چگونه توانسته است این کار را انجام داده باشد.

هواپیما بر روی یک جزیره فرود آمده است: در روزها و هفته های پس از ناپدید شدن هواپیما یکی از شایع ترین نظریه های مطرح شده این بود که هواپیما در جزیره ای به نام دیه گو گارسیا که تحت مالکیت بریتانیاست، فرود آمده است. جزیره ای در اقیانوس هند که یکی از اصلی ترین پایگاه های نظامی ایالات متحده در آن قرار دارد. این نظریه به قدری در میان مردم مورد توجه قرار گرفت که مقامات رسمی آمریکا مجبور به تکذیب آن شدند.

روسیه هواپیما را ربوده است: یکی از نظریاتی که بعد از این حادثه مطرح شد اینست که پوتین دستور ربودن این هواپیما را به نیروهای خود داده است.


در پایان یادآور می‌شویم که قابلیت رزرو هتل کیش و سایر مناطق ایران به صورت آنلاین هم اکنون در سایت قاصدک 24 مهیاست. همچنین مسافران می‌توانند جهت خرید بلیط اتوبوس، قطار و بلیط ارزان هواپیما به سایت این آژانس مسافرتی مراجعه کنند. ناگفته نماند امکان خرید انواع تورهای مسافرتی اعم از تور روسیه، تور دوبی، تور فیلیپین، همچنین تور مالزی، تور تایلند و ... در قاصدک24 وجود دارد. شما همچنین می‌توانید از بیمه مسافرتی قاصدک24 استفاده نمایید و سفرهای خارجی یا داخلی خود را بیمه کنید.

منبع: telegraph.co.uk