کترینگ و مفهوم آن

اگر شما هم از پذیرایی دقیق و منظم یک مراسم خاص و یا یک قرار کاری لذت برده اید، بد نیست بدانید که این مدیریت درست و اصولی برای پذیرایی، همان چیزی است که از آن به عنوان صنعت کترینگ نام برده می شود.
کترینگ (catering) در واقع یک کلمه انگلیسی، به معنای تهیه، تدارک و توزیع غذا و نوشیدنی در یک محل و سرو آن در مکان دیگر برای پذیرایی است که اغلب شامل وعده های غذایی سفارش داده شده برای شمار زیادی از مهمانان و یا مسافران وسایل نقلیه ای نظیر هواپیما و قطار می شود.
به معنای ساده تر غذاهایی که مزین به دورچین های متنوع هستند و بسته به نوع غذا همراه با ترشی، ماست، سالاد، دسر میوه ای، ژله و یک نوع نوشیدنی، در ظروف و بسته بندی مخصوص برای مشتری ارسال می شوند، محصول کترینگ می باشند.

آماده سازی غذا در کترینگ
جالب است بدانید فعالیت در این صنعت به بخش های گوناگونی نظیر کترینگ هواپیمایی، کترینگ قطار، کترینگ بیمارستانی، کترینگ هتلی، کترینگ رستورانی و نمونه های دیگری تقسیم می شوند. به طور مثال از صنعت کترینگ در ارائه خدمات بهتر غذایی و پذیرایی به مهمانان و مشتریان در عرصه های مختلف و ایجاد رقابت سالم در مسیر ارائه این خدمات استفاده می شود که اغلب این سرویس دهی ها در کشور، بخصوص در کترینگ های ارائه دهنده منوهای رژیمی، تحت نظر متخصصان علوم غذایی و تائید شده از سوی وزارت بهداشت و درمان و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران می باشند.

در ادامه به معرفی و بررسی انواع کترینگ در ایران می پردازیم، با قاصدک 24 همراه باشید.

کترینگ هواپیمایی

كترینگ هوایی یكی از حساس ترین نوع کترینگ است که مهمترین عنصر کیفی در یک ایرلاین را نیز شامل می شود چرا که ارائه و سرویس دهی مطلوب وعده های غذایی تاثیر به سزایی در میزان رضایتمندی مسافران شرکت های هواپیمایی دارد.
در این بخش شركت های هواپیمایی، یا آشپزخانه و سامانه های اغذیه پیشرفته و کارآمدی را برای سرویس دهی به مسافران خود به خدمت می گیرند و یا خود دارای تاسیسات کترینگ هستند که در هر دو صورت می بایست وعده های غذایی تهیه شده ۳ الی ۱۲ ساعت پیش از پرواز و با استفاده از خودروهای مجهز به تجهیزات خنک کننده با دمای استاندارد به فرودگاه مورد نظر حمل و پس از قرارگیری در كانتینرهای مخصوص به داخل هواپیما منتقل شوند.
وعده های غذایی هواپیما به طور معمول 10 الی 15 دقیقه پس از پرواز در میان مسافران توزیع می شوند.

کترینگ های فعال در بخش هوایی، به دلیل شرایط ویژه ای که جهت سرو غذا در هواپیما وجود دارد، بیشتر از غذاهای نیمه آماده، کنسروی و کم حجم و با توجه به تغییر ذائقه مسافران در پرواز از میزان چاشنی و ادویه متفاوتی در غذاها استفاده می کنند.
کترینگ غذایی، در پروازهای صبحگاهی به طور معمول مواد غذایی حاوی درصد بالایی از قند برای تامین انرژی بیشتر، در پروازهای ظهر مواد غذایی مرکب از قندها و پروتئین ها و هنگام شب غذاهای فیبری، کم حجم و زود هضم پروتئینی را شامل می شود که مطابق با فصول سال قابل تغییر است.
در مسیرهای خروجی از مبدا نیز معمولا غذاهای گرم و در مسیرهای بعدی از غذاهای سرد استفاده میشود و در پروازهای بیش از ۱۲۰ دقیقه انواع خورش ها نیز قابل سرو است.

کترینگ قطار

در کترینگ های زمینی تنوع غذایی بیشتر است و از انواع چلوها، خورشها، کبابها و حتی غذاهای سنتی نظیر آبگوشت و آش با میزان ادویه و چاشنی متفاوت از کترینگ هوایی استفاده می شود.

کترینگ بیمارستانی

کترینگ های بیمارستانی بسته به نوع بیماری متفاوت است و اغلب به صورت رژیمی سرو می گردد. در این بخش معمولا از مواد اولیه اورگانیک، سالم و با کیفیت بالا استفاده می شود.

کترینگ بیمارستانی
نوع دیگری از کترینگ نیز وجود دارد که بیشتر با صنعت مهمان نوازی در ارتباط است. در این بخش فضای بزرگی برای سرو انواع غذاها در سبک های گوناگون مهیا می شود که درآمد قابل ملاحظه ای را نیز از آن این صنعت می کند به گونه ای که می توان از صنعت سرویس دهی غذا به عنوان یکی از صنایع پر سود که نیازمند کمترین هزینه ممکن است نام برد.