قطارهای یورِیل؛ اروپا زیر پای مسافران


شرکت قطارهای مسافری یوریل (Eurail) که قطارهای آن به سراسر اروپا سفر می کنند، در سال 1959 میلادی تأسیس شده و در 28 کشور اروپایی نیز به ارائه سرویس به مسافران مشغول است. این شرکت ریلی به مسافران اجازه می دهد تا به خدمات ریلی وسیع و پیچیده ای دسترسی داشته باشند. اما آنچه باید بدانید این است که یوریل به خودی خود یک شرکت نیست، حتی شبکه ای از قطارهای تحت مالکیت بخش خصوصی هم نیست. یوریل در حقیقت یک نام تجاری بزرگ است که شبکه های ریلی ای را که به صورت جداگانه در 26 کشور مختلف اروپایی و از طریق گذرگاه های ریلی انحصاری به فعالیت مشغول هستند، در یک جا گرد آورده است.

قطارهای یورِیل؛ اروپا زیر پای مسافران
بلیط های قطار یوریل امکان دسترسی به قطارهای زمانبندی شده ای را فراهم می کنند که توسط اپراتورهای ریلی داخلی هر کشور هدایت می شوند. از همین رو سیستم های قطار در هر کشور متفاوت بوده و ممکن است شامل قطارهای سریع السیر، قطارهای بین شهری، قطارهای شب رو، قطارهای منطقه ای و حتی مسیرهای حومه ای شوند. این بلیط های خاص مورد استفاده مسافرانی قرار می گیرد که از کشورهای اتحادیه اروپا دیدار می کنند. شهروندان یا ساکنان اتحادیه اروپا ملزم ملزم به استفاده از بلیط بین ریلی Interrail هستند.

چرا تجربه قطارهای یوریل منحصر به فرد است؟


دلایل زیر برای مسافرانی که از قطارهای یوریل استفاده می کنند، آنقدر قانع کننده به نظر می رسند که آنها را در لیست مشتریان همیشگی قرار دهد:

کارآمدی و کفایت


قطارهای اروپایی تعداد قابل توجهی از شهرها و شهرستان های یک منطقه را به یکدیگر وصل می کنند. از همین رو سفر کردن به این مقاصد تنها نیازمند این است که شما با بلیط قطار ویژه خود در ایستگاه قطار ظاهر شوید. بهتر است این موضوع را بیشتر برایتان روشن کنیم:

پرواز کردن بین مقاصد اروپایی ممکن است در مورد سفرهای هوایی یک یا دو ساعته خیلی ساده به نظر برسد، اما سادگی و راحتی سفر پروازهای طولانی تر و هزینه ای که برای رفت وآمد از فرودگاه می شود را شامل نمی شود. حالا تصور کنید که در یک فرهنگ سوار یک قطار شده اید و بعد در دل فرهنگی متفاوت از قطار پیاده می شوید.

قطارهای یورِیل؛ اروپا زیر پای مسافران

راحت و بی دردسر بودن


هدف سفر با قطارهای اروپایی این است که رفت و آمد بین مقصدهای اروپایی تا آنجا که ممکن است برای مهمانان راحت و بی دغدغه باشد. وقتی در حال برنامه ریزی سفر برای دیدن یک دوست قدیمی یا لذت بردن از جاذبه های مقصد هستید، دانستن اینکه سفر شما بی دغدغه و راحت خواهد بود، دلیل محکم تری به شما برای رفتن خواهد داد. ضمن اینکه بر خلاف سایر شیوه های حمل و نقل عمومی مانند هواپیما و اتوبوس، در قطار شما جای پای بیشتر، فضای کافی برای حرکت و کافه و حتی اتاق استراحت خواهید داشت. پس از یک روز طولانی تماشای زیباترین چشم اندازهای اروپا، می توانید راحت تکیه داده و استراحت کنید.

قطارهای یورِیل؛ اروپا زیر پای مسافران

تماشای مناظر از پنجره های قطار


بدون شک تماشای مناظر از ارتفاع 3200 پایی باورنکردنی است، اما دیدن این چشم اندازهای زیبا از این قطارها و در حالی که در میانه کوه های پیرنه هستید، لطف بیشتری دارد. مسیرهای قطار بخش جدایی ناپذیری از زمین های اروپا را شکل داده اند. به همین دلیل این مسیرها نقش مهمی در دیدن زمین هایی دارند که جزو زیبایی های خاص کشور به شمار می روند

دیگر مزایای قطارهای یورویل


یکی از مهم ترین امکانات قطارهای یوریل این است که بلیط های قطارها از انعطاف پذیری خاصی برخوردار هستند. برای مثال برای خرید بلیط قطار خود نیازی به اعلام تاریخ دقیق حرکت با قطار ندارید. این موضوع به ویژه برای مسافرانی که با زمان بندی راحت تری به سراسر اروپا سفر می کنند، بسیار ایده آل است. ضمن اینکه بلیط های قطار می توانند تا 11 ماه پس از خرید بلااستفاده باقی بمانند. هر زمان نیز که تصمیم به افزودن اعتبار به بلیط خود گرفتید، با پروسه دشواری روبه رو نخواهید شد. کافیست تا بلیط خود را به هر کدام از ایستگاه های قطار در اروپا برده و آن را در باجه مخصوص شارژ کنید.

کشورهایی که تحت نام یوریل فعالیت می کنند


اتریش، بلژیک، کرواسی، جمهوری چک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لوگزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال، رومانی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس، ترکیه، لهستان، بوسنی، صربستان و مونته نگرو کشورهایی هستند که قطارهای آنها تحت نام یوریل فعالیت می کنند.
*کشورهایی چون بریتانیا، آلبانی، مقدونیه، اوکراین، روسیه، مولداوی، لتونی و استونی در این لیست حضور ندارند.

قطارهای یورِیل؛ اروپا زیر پای مسافران

انواع مختلف بلیط های قطار یوریل


قطارهای یوریل به خاطر پیچیدگی و پیوستگی خاص خود، انواع مختلفی از بلیط قطار را متناسب با نیازهای مختلف مسافران تعبیه کرده اند. برای انتخاب بلیط مناسب خود بهتر است ابتدا چند موضوع را در نظر بگیرید:

چه کسی هستید:


بلیط یوریل در نرخ های مختلف برای افراد متفاوت عرضه می شود؛ از کودکان، جوانان و بزرگسالان گرفته تا بلیط های ویژه.

• بلیط بزرگسالان برای افراد بالای 27 سال

• بلیط جوانان برای افراد زیر 27 سال(افرادی که در اولین روز استفاده از بلیط 27 ساله باشند)

• بلیط کودکان برای کودکان 12 سال و پایین تر. کودکان زیر 4 سال می توانند رایگان سفر کنند.

• بلیط ویژه برای گروه های کوچک 2 تا 5 نفره که به صورت دسته جمعی مسافرت می کنند. برای این سفرها شما باید نرخ بلیط بزرگسالان را با 14 درصد تخفیف بپردازید. بلیط تنها زمانی قابل استفاده است که تمام اعضای گروه در محل حاضر باشند.


قطارهای یورِیل؛ اروپا زیر پای مسافران

به کجا سفر می کنید:


گزینه های مربوط به بلیط های قطار یوریل شامل یک، دو، سه، چهار یا تمام 26 کشوری می شود که تحت این نام فعالیت می کنند.

بلیط بین المللی: در اینگونه بلیط ها که تمام 26 کشور اروپایی را پوشش می دهند، مسافران می توانند تعداد نامحدودی سفر ریلی را برای هر تعداد کشور در طول سفر خود برنامه ریزی کنند.

بلیط گزینشی: در این نوع بلیط مسافران چند انتخاب دارند: می توانند بین 2، 3 و 4 کشور همسایه دست به انتخاب بزنند.

بلیط ویژه یک کشور: این نوع بلیط همانگونه که از نام آن پیداست، تنها یک کشور مورد انتخاب را پوشش می دهد.


قطارهای یورِیل؛ اروپا زیر پای مسافران

سفر شما چه مدت به طول می انجامد:


بلیط های مختلف قطارهای یوریل به مسافران امکان می دهند تا هر مدت که می خواهند از سفرهای ریلی نامحدود استفاده کنند. چه سفر شما دو روز طول بکشد و چه یک ماه، این بلیط ها اعتبار خواهند داشت.

بلیط دائمی: این نوع بلیط شامل تعداد سفرهای نامحدود، هر روزه و برای یک دوره مستمر زمانی می شود. در این نوع از بلیط ها برای مؤثر بودن، مسافران باید حداقل روزی یک بار از طریق این قطارها سفر کرده تا بلیط آنها اعتبار داشته باشد.

بلیط بدون محدودیت زمانی: این نوع بلیط مقرون به صرفه ترین گزینه برای مسافرانی است که می خواهند بیش از یک روز را در هر کدام از کشورهای در مسیر خود، سپری کنند. تمام بلیط های گزینشی و نیز بلیط های ویژه یک کشور از نوع بلیط های بدون محدودیت زمانی هستند. در حقیقت این نوع بلیط ها برابر با تعداد روزهای مشخصی برای سفرهای نامحدود در یک بازه زمانی طولانی تر است. از همین رو بلیط بدون محدودیت زمانی برای تعداد روزهای مشخصی اعتبار دارد، اما این روزها لزوما نباید متوالی بوده، بلکه می توانند با فواصل زیاد هم باشند.

قطارهای یورِیل؛ اروپا زیر پای مسافران

بایدها و نبایدهای قطارهای یوریل


• نیازی نیست که مسافران تمام بلیط های قطارهای یوریل را در آغاز سفر خود از پیش رزرو کنند. تاریخ و برنامه های سفر تقریبا همیشه در حال تغییر هستند. به همین دلیل رزرو کردن تاریخ ها در صورتی که قادر نباشید آن روز در ایستگاغه حاضر شوید، بلیط شما را هدر خواهد داد. از آنجایی که این تاریخ ها را نمی توان تغییر داد، بلیط ها را درست در روز سفر خود خریداری کنید.

• نرخ های استاندارد برای سفرهای مشخص را به خاطر بسپارید. بدون شک پرداخت برای یک نرخ استاندارد و منطقی تر برای یک سفر کوتاه درون کشور هوشمندانه تر به نظر می رسد. تا آنجا که امکان دارد سعی کنید روزهای بلیط خود را برای سفرهایی ذخیره کنید که طولانی تر و گران تر هستند.

• قبل از هر چیز بهتر است اپلیکیشن Eurail planner را روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنید. این اپلیکیشن یک برنامه زمان بندی رایگان برای قطارهای یوریل است که حتی قابلیت آپدیت شدن بدون اتصال به اینترنت را دارد. با استفاده از این اپ شما می توانید ساعت های قطار و ایستگاه ها را حتی بدون اتصال به وای فای چک کنید.


بیشتر بخوانید: تاریخ پیش فروش بلیط قطار نوروز 1403



قطارهای یوریل و واگن های خواب


سفر کردن با قطارهای شب در تمام کشورها نیازمند رزرو کردن بلیط قطار و پرداخت هزینه اضافی است. این هزینه ها بین 20 تا 60 دلار در یک کوپه 5 تا 6 نفره و بین 65 تا 100 دلار برای هر تخت خواب در یک واگن دو تخته متغیر می باشد. قطارهای شب در ساعت 7 عصر ایستگاه را ترک کرده و روی بلیط های قطار نیز درج می شود.

قطارهای یورِیل؛ اروپا زیر پای مسافران

تفاوت قطارهای درجه یک و درجه دو


قطارهای درجه دو یوریل وسایل و امکانات لازم رفاهی را برای مسافران فراهم می کنند. این قطارها سریع و دارای طراحی عالی و سیستم تهویه خوب هستند. مسافرانی که می خواهند با هزینه کمتر سفر کنند، از صندلی های این قطارها اظهار رضایت کرده و ترجیح می دهند پول خود را برای انجام فعالیت های دیگر در اروپا خرج کنند. بیشتر مسافران هم از قطارهای درجه دو استفاده می کنند.

قطارهای یورِیل؛ اروپا زیر پای مسافران
قطارهای درجه یک علاوه بر راحتی امکانات بیشتری هم در اختیار مسافران قرار می دهند. صندلی های این قطارها وسیع تر و مجلل تر بوده و جای پا و دست بیشتری دارند. ضمن اینکه تعداد مسافران در هر کوپه نیز کمتر است. به همین دلیل فضای شخصی بیشتر و نیز اتاق های بزرگ تری برای چمدان ها وجود دارد. به علاوه برخی از قطارها غذا و نوشیدنی نیز در صندلی در اختیار مسافران قرار می دهند که البته هزینه آن جداگانه دریافت می شود. کابین های قطارهای فرست کلاس طوری تعبیه شده اند که تمام صندلی ها هم در کنار پنجره و هم رو به راهرو هستند. میزها نیز به گونه ای طراحی شده اند که افرادی که با یکدیگر سفر می کنند، رو به روی یکدیگر بنشینند.

منبع: gonomod.com