نخستین و قدیمی ترین فرودگاه ایران

نخستین و قدیمی ترین فرودگاه تاسیس شده در ایران، که به دنبال فعالیتهای کشف میادین نفتی در مسجدسلیمان افتتاح گردید، فرودگاه «شهید آسیایی» یا همان فرودگاه «مسجدسلیمان» است. در واقع مسجدسلیمان، نخستین نقطه در خاورمیانه است که به طور رسمی صاحب فرودگاه شد و از آن پرواز صورت می گرفت. تاریخ تاسیس رسمی این فرودگاه و افتتاح آن به سال ۱۲۸۷ شمسی باز میگردد.

در سالهای اولیه ی تاسیس فرودگاه شهید آسیایی، تنها شرکتهای هواپیمایی خارجی در آن مشغول بکار بودند که می توان از میان آنها به شرکت هلندی کی ال ام هلند و شرکت انگلیسی بریتیش ایرویز اشاره کرد. بعدها پس از ملی شدن صنعت نفت و تشکیل وزرات نفت در ایران، دولت موفق به خرید چند فروند هواپیما برای این وزارت خانه شد تا هواپیماها مذکور نیز بتوانند در کنار سایر شرکتهای هواپیمایی موجود، به ارائه خدمات بپردازند.
 

این فرودگاه تا امروز بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. نخستین باری که تصمیم به مرمت و بازگشایی فرودگاه شهید آسیایی شد، سال 1387 بود؛ در این سال به مناسبت تولد ۱۰۰ سالگی اولین فرودگاه خاورمیانه و همزمان با یکصدمین سالگرد تاسیس صنعت نفت در ایران، مبلغی بالغ بر ۵ میلیارد تومان از سوی وزارت نفت به این فرودگاه اختصاص داده شد. البته از دیگر فرودگاه‌های قدیمی ایران می‌توان به فرودگاه بین‌المللی بوشهر نیز اشاره کرد که در سال 1307 و درست زمانی که اولین پروازهای بین‌المللی در نقاط مختلف جهان و منطقه خاورمیانه جابه‌جا می‌شدند؛ تاسیس گردید و امروزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های مشترک با کاربری نظامی و بازرگانی شناخته می‌شود.

در بخشی از گزارش باشگاه روزنامه نگاران مسجدسلیمان، به نقل از عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان چنین آمده است: " فرودگاه مسجدسلیمان که بازسازی آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است هم اکنون با دست خالی، آماده بهره برداری است. ما در این کار با کمک دستگاههای مربوطه توانستیم فرودگاه را آماده کنیم و این موضوع به خوبی نشان میدهد اگر دستگاههای اجرایی با یکدیگر همکاری کنند بسیاری از کارها به آسانی انجام خواهد شد و بر مشکلات و کمبودها فائق میشویم".

مقتدایی در ادامه می گوید: " مدیرانی موفق هستند که این سختیها را به پایان رسانده و کسی موفقتر است که ورزیده تر و باهوش تر باشد و در شرایط محرومیتها به اوج دست یابد.این نکته نیز شایان ذکر است که وزارت نفت ۱۰ میلیارد تومان و استانداری ۱۵ میلیارد تومان برای احداث فرودگاه مسجدسلیمان اختصاص دادهاند. در ابتدا تمایل شرکت نفت براحداث یک سازه ی موقت بوده است اما به آن ها اعلام کردیم که غیرممکن است. این سازه باید ابدی باشد چون قرار است کارگاههای زیادی احداث کنیم و به خصوص برای احداث راهآهن اتصالی خوزستان به چهارمحال و بختیاری، باید کارشناسان بسیاری وارد مسجدسلیمان شوند". 

فرودگاه مسجدسلیمان
شایان ذکر است هواپیمایی نفت، یکی از قدیمی ترین شرکتهای هواپیمایی در کشور است. این شرکت توابع متعددی از جمله شرکت حمل و نقل هوایی نفت را در اختیار دارد و هم اکنون با در اختیار داشتن ۷ فروند هواپیمای مسافربری تی.او، فوکر ۵۰ و فوکر ۱۰۰ در صنعت هوایی ایران مشغول به کار است.

شرکت هواپیمایی نفت، به پاس از سکنه ی مسجد سلیمان که سال های متمادی شاهد فرود و به هوا خواستن هواپیماهای این شرکت از این فرودگاه بوده اند، یکی از ۴ فروند فوکر ۱۰۰ خود را «مسجدسلیمان» نامگذاری کرده است. در حال حاضر این هواپیما با ریجستری EP-MIS در بین هواپیماهای کشور شناخته می شود.

فوکر 100 هواپیمایی نفت
جالب است بدانید وزارت نفت در اکثر مناطق و شهرهای نفت خیز و گاز خیز کشور از جمله مسجد سلیمان، آقاجاری، گچساران، ماهشهر، عسلویه، لاوان، بهرگان، سیری و خارگ فرودگاه دارد. هواپیماهای این شرکت هواپیمایی در شهرهای اهواز، شیراز، اصفهان و خارگ ایستگاه دارند و علاوه بر این شهر ها و مناطق عملیاتی به شهرهای مشهد و تبریز نیز پرواز داخلی انجام می دهند.

از دیگر ویژگی های برجسته ی فرودگاه مسجدسلیمان، موقعیت جغرافیایی آن است که به گفته یکی از هوانوردان با سابقه کشور در جهان کم نظیر است. همانطور که می دانید اغلب فرودگاه ها در مناطق مختلف، در بستر و هم سطح شهرها احداث شده اند، در حالی که فرودگاه مسجد سلیمان به علت تپه ای بودن منطقه، در بالای شهر قرار گرفته و از این دست فرودگاه ها در جهان کمتر دیده می شود.

در آخر و به طور خلاصه این فرودگاه با مشخصات: ارتفاعی ۵۴۴۰ پا (۱۶۵۸ متر)، مختصات ۳۲° ۰′ ۸٫۵۴″ N, 49° ۱۶′ ۱۳٫۳۱″ E و اعشاری ۳۲٫۰۰۲۳۷۲°, ۴۹٫۲۷۰۳۶۴° دارای باند آسفالته با طول ۴۶۵۶ پا (۱۴۱۹ متر) روزگاری یکی از ارزشمندترین دست آوردهای ایران در صنعت هوایی و همچنین صنعت نفت به شمار می رفته است.