شرکت هواپیمایی ترکیش (Turkish Airlines)

{{(adult + inf).toLocaleString('fa')}} مسافر
قاصدک 24

در دنیا بیش از صدها خط هوایی وجود دارد که روزانه میلیون ها مسافر را در سراسر جهان جابه جا می کند. در این میان تنها تعداد کمی از این خطوط وجود دارند که توانسته اند اعتماد مسافران بیشماری را به خود جلب کنند و در لیست غول های هوایی دنیا قرار گیرند. در لیست برترین خطوط هوایی دنیا، ترکیش ایرلاینز، شرکت هوایی کشور ترکیه، همواره در میان ده نام برتر قرار گرفته است. در اینجا نگاهی به این غول بزرگ صنعت هوایی می اندازیم:


خطوط هوایی ترکیش ایرلاینز 


ترکیش ایرلاینز خطوط هوایی کشور ترکیه و چهارمین شرکت حمل و نقل هوایی جهان از حیث تعداد مقصد است. طبق جدیدترین آمار، هواپیماهای این شرکت که مقر اصلی آن در فرودگاه آتاتورک استانبول واقع شده؛ به 302 مقصد مختلف در اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا پرواز می کنند. خطوط هوایی ترکیش با بیش از 50 هزار کارمند خود به بیش از 120 کشور در جهان خدمات پروازی ارائه می کند. پایگاه اصلی آن فرودگاه آتاتورک استانبول است اما در فرودگاه بین المللی اِسِنبوگا، فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن و فرودگاه عدنان مِندِرس هم مراکز دیگری دارد.




تاریخچه ترکیش ایرلاینز


ترکیش ایرلاینز در بیستم ماه می 1933 با نام سازمان دولتی خطوط هوایی و در قالب زیرمجموعه وزارت دفاع ملی ترکیه شکل گرفت. ناوگان اولیه آن شامل دو هواپیمای نوعِ کینگ بوردز با پنج صندلی، دو هواپیمای نوع جانکرز با چهار صندلی و یک هواپیمای 1 ATH-9 با ده صندلی بود. پنج سال بعد در سال 1938 با عنوان اداره کل دولتی خطوط هوایی به زیرمجموعه ای از وزارت حمل و نقل تبدیل شد. اولین پرواز بین المللی آن در سال 1947 از آنکارا به مقصد آتن بود. در واقع، شرکت ترکیش ایرلاینز به صورت رسمی در سال 1956 و با سرمایه 60میلیون لیر تاسیس شد. این شرکت در سال 2008 به شبکه توافق ستاره(Star Alliance) پیوسته که یکی از بزرگ ترین پیمان های جهانی بین خطوط هواییست و از 27 کشور تشکیل شده است. ترکیش ایرلاینز در طول بیش از ده سال تعداد مسافران خود را از ده میلیون نفر در سال 2003 به 55 میلیون نفر در سال 2014 رسانده است.


کلاس‌های پروازی ترکیش


ترکیش ایرلاینز خدمات پروازی خود را در دو قالب اصلی بیزینس کلاس و اکونومی کلاس به مسافرانش ارائه می دهد. خدمات بیزینس کلاس برای مسافرانی مناسب است که می خواهند سفری مجلل را تجربه کنند. آنها از امکاناتی چون صندلی های کاملا تاشو با قابلیت باز شدن تا شعاع 188 سانتی متر و تبدیل به تخت خواب، بهره مند می شوند. پنل کنترل صندلی، لامپ مطالعه شخصی، بخش مخصوص ماساژ، میز غذای تاشو و گَردان، سوکت برق و نیز امکاناتی برای جدا کردن فضای شخصی خود تا زیرآرنج، از دیگر گزینه های موجود در این نوع خدمات است.



ترکیش ایرلاینز برای مسافرانی که به دنبال خدماتی متناسب با بودجه و توان مالی خود هستند، خدمات نوع اکونومی کلاس را ارائه می دهد. در این نوع از خدمات، مسافران روی صندلی هایی می نشینند که قابلیت تکیه دادن تا 15 سانتی متر و خم شدن به جلو تا 3.5 سانتی متر را دارد. آنها همچنین می توانند در طول پرواز خود، از جای پای قابل انعطاف، قابلیت خم کردن محل تکیه سر تا 12.7 سانتی متر، سوکت برق و یو اس بی (USB) نیز بهره ببرند.


خدمات شرکت هواپیمایی ترکیش


خدمات ترکیش ایرلاینز برای مسافران کلاس بیزینس و اکونومی شامل منوهای غذایی و امکانات متنوعی است که فرصت تجربه یک سفر راحت و لذت بخش را به آنها می دهد.

غذا


در پروازهای بین المللی، مسافران از خدمات رستوران های واقعی با محتویات غنی و کیفیت بالا با مجموعه ای متنوع از پیش غذاها و سوپ های خوشمزه بهره مند می شوند. آشپزهای ماهر ترکیش ایرلاینز مفهوم جدیدی را در پذیرایی از مسافران خلق کرده اند. آنها فرصت تجربه یک شام عالی با سماور و چراغ شمعی را در پروازهای طولانی به مسافران می دهند.

نباید از نظر دور داشت که تنوع منوهای ارائه شده در این رستوران ها به قدری وسیع است که تمام مسافران با ذائقه ها و فرهنگ های متفاوت را راضی می کند. این منوها شامل غذاهای گیاهی آسیایی، غذاهای هندی، غذاهای گیاهی خام، غذای مخصوص نوزادان، غذای مخصوص یهودیان(کوشر)، غذاهای دریایی، غذاهای بدون ادویه، غذاهای کم کالری، غذاهای گیاهخواران، غذای کودک، غذاهای کم چرب، غذاهای گیاهخواران هندو، غذاهای بدون قند، غذاهای کم نمک، غذاهای میوه ای و نیز غذاهای فاقد لاکتوز می باشد. گفتنی است تمام غذاهای سرو شده در پروازهای ترکیش ایرلاینز حلال و مطابق استانداردهای غذایی اسلامی است.

سرگرمی


بدون شک پرواز در یک مسیر طولانی بدون هیچ گونه سرگرمی خسته کننده خواهد بود. در پروازهای ترکیش ایرلاینز، مسافران به امکانات تفریحی و سرگرمی هم دسترسی دارند. برای آنها که از هر فرصتی برای تماشای فیلم استفاده می کنند، بیش از 400 فیلم در ژانرهای مختلف فراهم آمده است؛ از " تنها در خانه" گرفته تا "مرد مورچه ای". همچنین فرصت تجربه کردن یک کنسرت در اوج آسمان، با بیش از هزار آلبوم مختلف موسیقی از پاپ و راک گرفته تا موسیقی کلاسیک ترکی یا موسیقی متناسب با حال و هوا هم به مسافران داده شده است. برای کسانی هم که تحت هیچ شرایطی نمی توانند از دنیای خبر دور بمانند، کانال های رادیویی و خبری گزینه خوبی خواهد بود. باید افزود که این سرگرمی ها تنها مخصوص بزرگسالان نیست، بلکه کودکان هم می توانند از فیلم ها، انیمیشن ها و نیز بازی های ویدئویی مناسب استفاده کنند.

ورزش


برای مسافرانی که می خواهند وسایل ورزشی خود را همراه خود ببرند، خدمات ویژه ای تعبیه شده است. این مسافران مجاز هستند تا وسایل ورزشی زیر را همراه خود وارد هواپیما کنند: دوچرخه( باید خوب و امن بسته بندی شده باشد)، وسایل کوه نوردی، گلف، قایق سواری، اسکی و اسنوبورد، تیراندازی، چتربازی و پاراگلاید، موج سواری و قایقرانی، اسکی روی آب، غواصی، پرش از هوا.

نوزادان و کودکان


ترکیش ایرلاینز برای مسافران کوچک خود هم خدماتی ارائه می دهد. از جمله آنها ارائه تخفیف در بلیط هواپیما برای نوزادان 8 روزه تا 2 ساله می باشد، اما نوزادان زیر 48 ساعت اجازه پرواز ندارند و نوزادان دو تا هفت روزه هم تنها در صورت گواهی تایید پزشک، مجاز به پرواز هستند. هر چند که هیچگونه منع پروازی برای نوزادان بیمار وجود ندارد. گفتنی است که طبق قوانین جدید، نوزادان و کودکان باید پاسپورت خود را داشته باشند و سفر آنها بدون همراه ممکن نیست(همراه بالای 18 سال).

حیوانات مجاز


مسافرانی که حیوانات خانگی دارند، با رعایت برخی شرایط، می توانند آنها را با خود وارد هواپیما کنند. برای مثال، سگ و گربه و پرندگان قفسی مثل طوطی و قناری می توانند داخل کابین های پرواز شوند، به شرطی که در این کابین ها مسافری نباشد که به این حیوانات حساسیت داشته باشد. قفس این پرندگان نباید بیش از 8 کیلوگرم وزن داشته باشد و خود آنها هم باید سالم و آرام باشند. همچنین مسافرانی که به دلایل جسمی یا روحی نیاز به سگ های همراه دارند، با داشتن گواهی پزشکی مجاز به حمل آنها با خود می باشند، به شرط آنکه این سگ ها در تمام طول سفر، کنار پای صاحب خود بمانند.




مسیرهای پروازی ترکیش ایرلاینز


آسمان ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines) چند ستاره است؟

احتمالا نقطه ای در دنیا نباشد که هواپیماهای ترکیش ایرلاینز در آن فرود نیامده باشند، چون ترکیش ایرلاینز تقریبا به تمام کشورهای کره زمین پرواز مستقیم دارد. این خط هوایی تا فوریه 2015 به 280 مقصد در 118 کشور دنیا پرواز کرده است که بیشتر از هر خط هوایی دیگری در دنیا است. هیچ شرکت هوایی دیگری در دنیا شبکه هوایی خود را به آفریقا به سرعت ترکیش ایرلاینز توسعه نداده است. این شرکت تا پایان سال 2015 ، چهل و پنجمین مقصد خود را در آفریقا اعلام کرد که به شهر ساحلی دوربان در آفریقای جنوبی بود. سومالی، افغانستان و آفریقا هم مقاصدی هستند که مسیرهای پروازی به آنها به شدت در حال گسترش و بهبود هستند. در این رابطه ترکیش ایرلاینز اعلام کرده که قصد دارد مسیرهای پروازی بیشتری را برای آفریقا ارائه دهد.

ترکیش ایرلاینز همچنین، در سال 2016 شاهد یکی از طولانی ترین پروازهای دنیا از آنکارا به سیدنی (بزرگ ترین شهر استرالیا) بود. این پرواز که نخستین پروازی بود که اروپا و استرالیا را در یک پرواز مستقیم به هم متصل می کرد، از طریق بوئینگ 777-300ER انجام شد.

در حال حاضر فرودگاه بین المللی آتاتورک در استانبول سیزدهمین فرودگاه شلوغ و پرتردد دنیا و چهارمین پس از لندن، پاریس و فرانکفورت در اروپاست. تعداد مسافران به طور متوسط هر ساله 10 درصد افزایش می باید به طوری که ظرفیت های فعلی فرودگاه به سرعت در حال پر شدن است. از این رو یک اَبَر فرودگاه با 6 باند پرواز و قابلیت جابجایی 150 میلیون مسافر در سال در حال ساخت است.

جوایز اسکای ترکس (skytrax) هواپیمایی ترکیش


اسکای ترکس یک مرکز مشاوره در زمینه خطوط هوایی و فرودگاه ها است که به تحقیق و پژوهش، انجام نظرسنجی در مورد کیفیت خدمات پروازی، فرودگاه ها و خطوط هوایی از مسافران در سراسر جهان می پردازد. این مرکز هر ساله پس از ارزیابی های خود، جوایزی را به فرودگاه ها و شرکت های هوایی برتر اختصاص می دهد.

این مرکز در سالهای 2009، 2010 و 2011 به ترتیب، ترکیش ایرلاینز را به عنوان بهترین خط هوایی جنوب اروپا و سومین خط هوایی برتر اروپا اعلام کرد. در همان سال 2010 همچنین، خدمات اکونومی کلاس این شرکت، عنوان بهترین خدمات اکونومی کلاس دنیا را به خود اختصاص داد. طی سال های متوالی، این شرکت توانسته عنوان بهترین خدمات غذایی بیزینس کلاس، بهترین رستوران های پروازی و بهترین خدمات پذیرایی از مسافران را نیز از آنِ خود کند. شایان توجه است که در سال 2015، ترکیش ایرلاینز با عنوان بهترین خطوط هوایی اروپا، حتی توانست برای پنجمین بار متوالی از رقیب آلمانی خود لوفتانزای بزرگ پیشی بگیرد.




ستارگان آسمان ترکیش ایرلاینز


فعالیت های ترکیش ایرلاینز تنها به آسمان محدود نمی شود و این غول هوایی با دنیای ستارگان زمینی هم پیوند دارد. این شرکت در سال 2013، یک تیزر تبلیغاتی را به دنیا معرفی کرد که دو ستاره افسانه ای دنیای ورزش، لیونل مسی فوتبالیست و کوب برایانت بسکتبالیست در آن حضور داشتند. "شلیک کن" (Shoot out) داستان رقابت این دو ستاره برای گرفتن سلفی از خود در نقاط مختلف دنیاست که ترکیش ایرلاینز را به عنوان خط هوایی خود انتخاب کرده اند. این کلیپ تبلیغاتی به عنوان بهترین تبلیغ دهه اخیر با 143میلیون بار تماشا توسط یوتیوب انتخاب شد. کارولین ووزنیاکی، کوین کاستنر، وین رونی و دیدیه دروگبا هم از دیگر چهره های مشهوری هستند که با این شرکت همکاری های تبلیغاتی داشته اند.



نکته جالب توجه دیگر این است که چندین باشگاه فوتبال اروپایی از جمله بارسلونای اسپانیا، بورسیا دورتموند آلمان، گالاتاسرای ترکیه، المپیک مارسی فرانسه، استون ویلای انگلیس، اف کا سارایوو، هانوفر آلمان و آ.آس رم ایتالیا، ترکیش ایرلاینز را به عنوان شرکت رسمی حمل و نقل هوایی خود اعلام کرده اند. این خط هوایی همچنین حامی مالی بسیاری از تورنمنت ها و مسابقات در رشته های ورزشی مختلف در دنیا بوده است که از آن جمله می توان به گلف، فوتبال، راگبی، فوتبال آمریکایی، شیرجه، اسب سواری و هاکی روی یخ اشاره کرد.

پروازهای ترکیش ایرلاینز در ایران


باید بدانید که هواپیماهای ترکیش ایرلاینز برای مسافرانی که قصد سفر به ایران را دارند در فرودگاهای اهواز، فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه مشهد، فرودگاه تبریز، فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران و فرودگاه بین المللی شیراز به زمین می نشینند. البته توجه داشته باشید که برای ورود به کشورهای خارجی با بلیط هواپیما ترکیش، می‌بایست در آزمایشگاه مورد تایید ترکیش ایرلاین تست کرونا داده و نتیجه‌ی آن را (در صورت منفی‌بودن) به پذیرش فرودگاه ارائه دهید.

همچنین می توانید اپلیکیشن اندرویدی ترکیش ایرلاینز را روی تلفن های همراه خود نصب کنید و با نصب آن از امکان دسترسی سریع تر به رزرو پرواز، خرید بلیط هواپیما، دسترسی به خدمات Miles& Smiles، پرداخت و دیگر خدمات پروازی بهره مند شوید.

برای تهیه بلیت پروازهای داخلی و پروازهای خارجی، همچنین خرید تور ترکیه به سایت قاصدک24 مراجعه کنید.