شرکت هواپیمایی تای ایرویز (Thai airways)

{{(adult + inf).toLocaleString('fa')}} مسافر
قاصدک 24


کشور پادشاهی تایلند در جنوب شرقی آسیا، علاوه بر جذابیت های گردشگری اش، خانه یکی از بزرگ ترین شرکت های هوایی دنیا نیز هست. خطوط هوایی تای ایرویز (Thai Airways) با سابقه شصت ساله خود، به بیش از شصت مقصد مختلف در 33 کشور دنیا پرواز می کند.


تای ایرویز چگونه شکل گرفت؟


شرکت بین المللی تای ایرویز(Thai Airways) که حامل پرچم کشور تایلند است در سال 1960 متولد شد. دفتر مرکزی و اداری آن در بانکوک قرار دارد اما مرکز آن در فرودگاه "سووارنابومی" بانکوک است. تای ایرویز (Thai Airways) یک شرکت سهامی عام است که فعالیت های تجاری اش به حمل مسافر، بسته ها و کالاها و پست از طریق حمل و نقل هوایی از راه شهرهای اصلی به کل دنیا معطوف می شود. گفتنی است که این شرکت، یک شرکت ملی تحت مالکیت وزارت حمل و نقل است که از سال 1991 به صورت مشترک توسط وزارت دارایی و نیز بورس تایلند اداره می شود.

شاید بد نباشد بدانید که این شرکت، زمانی مجری دو پرواز از بلندترین مسیرهای پروازی مستقیم بین بانکوک-لس آنچلس- نیویورک بود. اما سرویس پرواز بدون وقفه خود را در سال 2012 به خاطر قیمت بالای سوخت، بارگیری هواپیماها و محدودیت بار متوقف کرد.

شبکه مسیرهای پروازی تای ایرویز(Thai Airways) بیشتر به اروپا، آسیای غربی و جنوب و جنوب غربی آسیاست. با این حال به پنج شهر اقیانوسیه نیز خدمات ارائه می کند. تای ایرویز(Thai Airways) همچنین، نخستین خط هوایی آسیا-اقیانوسیه بود که به فرودگاه هاثرو(Hathro) لندن پرواز کرد. در میان خطوط آسیایی هم یک از بزرگ ترین خدمات حمل مسافر را به اروپا دارد.



تاریخچه تای ایرویز


شکل گیری خط هوایی تای ایرویز (Thai Airways) به 1960 بر می گردد. زمانی این شرکت حاصل یک سرمایه گذاری مشترک بین خطوط هوایی اسکاندیناوی (Scandinavian Airlines) و شرکت حمل و نقل ملی تایلند بود. اما هفده سال بعد و در سال 1977 دولت تایلند سهم شرکت اسکاندیناوی را خرید و این شرکت به یک خط هوایی تحت مالکیت دولت تایلند تبدیل شد. سال ها بعد و از سال 2016 تای ایرویز (Thai Airways) با 51 درصد مالکیت وزارت دارایی و 47 درصد بورس تایلند اداره می شود. باید افزود که خدماتی که تای ایرویز (Thai Airways) از زمان شکل گیری تا کنون به آنها مشغول بوده است تنها به حمل مسافر محدود نمی شود. حمل کالا، خدمات مربوط به غذا و نوشیدنی در طول پرواز، نگهداری از هواپیماها، مدیریت سرپرست پروازی، کالاهای مشمول معافیت گمرکی، پروازی و کمک پروازی، آموزش مهماندار و نیز سوخت هواپیما از دیگر خدماتی است که تای ایرویز (Thai Airways) به آنها مشغول است.


خدمات (Thai Airways) روی هوا


تای ایرویز (Thai Airways) خدمات خود را در سه نوع اصلی به مسافراش عرضه می کند. اگر می خواهید بدانید در درون هواپیماهای تای ایرویز(Thai Airways) چه می گذرد، با قاصدک24 همراه شوید:

رویال فرست کلاس


با نشستن روی صندلی های رویال فرست کلاس، مسافران تور تایلند می توانند از خدمات متوعی بهره مند شوند. برای مثال یک کیف حاوی انواع لوازم بهداشتی و نیز بالش های نرم و پتوهای نرم و سبک در سوییت های نیمه خصوصی در اختیار مسافران قرار می گیرد. همچنین این سوییت ها مجهز به سرویس های بهداشتی با حوله های کتان نرم و لوازم بهداشتنی متنوع برای خانم ها و آقایان برای رفع خستگی در هر زمان از پرواز می باشند. علاوه بر اینها مسافران می توانند به انواع نوشیدنی ها، وعده های غذایی سنتی اما مجلل، خاویار با چاشنی سوپ خوشمزه، سالاد، پنیرهای خوشمزه در کنار میوه های لذیذ و دسرهای مقوی، دسترسی داشته باشند.

گفتنی است که در پروازهای بین المللی که شش ساعت یا بیشتر به طول می انجامد، لباس و دمپایی راحتی نیز در اختیار مسافران قرار می گیرد. علاوه بر امکاناتی که به آنها اشاره شد، هزاران ساعت فیلم، فیلم کوتاه، بازی، موسیقی، اخبار و اطلاعات روی یک صفحه بزرگ شخصی برای سرگرمی مسافران در تمام انواع پروازها به آنها عرضه می شود.


رویال سیلک کلاس


بالش راحت و پتوی نرم، کیف حاوی لوازم بهداشتی و نیز دمپایی های راحتی از جمله امکاناتی است که در اختیار مسافران رویال سیلک کلاس قرار می گیرد. پذیرایی از مسافران هم با یک پیش غذا شروع می شود. سپس یک وعده غذای سبک، یک سالاد تازه و نیز غذای اصلی گرم برای آنهایی که در مسیرهای خاص سفر می کنند. مطابق با ذائقه مسافران مجموعه متنوعی از پنیرها به همراه میوه و دسر برای آنها سرو می شود و در پایان هم چای، قهوه و نوشیدنی های مختلف در اختیار آنها قرار می گیرد.

اکونومی کلاس


در خدمات نوع اکونومی کلاس امکانات متنوعی به مسافران عرضه می شود. کابین های انحصاری جادار، خدمات بی عیب و نقص و نیز غذاهایی با آشپزهای بین المللی که جایزه برده اند، از جمله این امکانات هستند. مسافرانی که به دنبال سفری توأم با سرگرمی هستند نیز به یک آرشیو رسانه ای با مجموعه ای کامل از فیلم ها و موسیقی های با ارزش دسترسی دارند. آنها می توانند تنها با یک حرکت انگشت و روی مونیتور کاملا شخصی خود هر فیلمی که می خواهند را تماشا کنند. یا در حالی که روی صندلی های پهن با جای پای بیشتر تکیه داده اند از یک موسیقی آرامش بخش لذت ببرند. علاوه بر این، مسافران در پروازهای طولانی مدت بین المللی و داخلی یک بالش و پتوی شخصی خواهند داشت و در صورت نیاز نیز یک چشم بند و گوش گیر در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. سرویس بهداشتی در سراسر کابین وجود دارد و و امکانات رفاهی را در اختیار تمام مسافران قرار می دهد.


برای مسافران کوچک پروازهای تای ایرویز(Thai Airways) نیز خدماتی در نظر گرفته شده است. اسباب بازی های متنوع، بازی ها و کتاب ها در سه گروه سنی زیر سه سال سه تا شش سال و هفت تا بیست و یک سال در تمام پروازهای داخلی و بین المللی موجود است. جالب است بدانید که خدمه کابین برای تعامل با کودکان در طول سفر آموزش های ویژه دیده اند.


خدمات پزشکی هواپیمایی تای ایرویز


هواپیماهای تای ایرویز (Thai Airways) برای ارائه خدمات پزشکی به مسافران نیز تمهیداتی اندیشیده اند. برای مثال خدمه پروازی آموزش های لازم را برای کمک های اولیه و احیای قلبی و عروقی دیده اند. همچنین در پروازها یک پزشک پروازی وجود دارد که خدمه پروازی می توانند در صورت نیاز از آنها درخواست کمک کنند. تجهیزات پزشکی مانند جعبه کمک های اولیه، جعبه پزشکی(یکی سیاه و یکی سفید)، دستگاه شوک و ویلچر هم برای پروازهای طولانی در نظر گرفته شده است.


میزان بار مجاز هواپیمایی تای ایرویز


مسافران پروازهای تای ایرویز (Thai Airways) تنها در صورتی می توانند قدم به هواپیماهای این شرکت بگذارند که محدودیت های اعمال شده بر میزان بار را بپذیرند. این محدودیت ها به شکل زیر می باشد:

  • میزان بار مجاز برای رویال سیلک کلاس 40 کیلوگرم
  • پریمیم اکونومی کلاس و اکونومی کلاس 30 کیلوگرم
  • نوزادی که یک صندلی به او اختصاص داده نمی شود؛ 10 کیلوگرم
  • اضافه بار اعضای طلایی توافق ستاره 20 کیلو
  • اضافه بار اعضای طلایی سفید ارکید 30 کیلوگرم
  • اضافه بار اعضای نقره ای10 کیلوگرم


خدمات Thai Airways روی زمین


خدمات شرکت هایی هوایی تنها محدود به آسمان نمی شود. در روی زمین هم امکاناتی برای مسافران در نظر گرفته شده است. سالن های فرودگاه های تای ایرویز(Thai Airways) نیز مانند هواپیماهای این شرکت در سه دسته خدمات خود را در اختیار مشتریان خود قرار می دهند.

رویال فرست کلاس


سالن های رویال فرست کلاس همانگونه که از نامش پیداست، برای مسافران کلاس پروازی رویال فرست کلاس در نظر گرفته شده است. ظرفیت 134 مسافر را دارد و از ساعت پنج صبح تا یک نیمه شب باز است. این سالن همچنین مجهز به دو اتاق وی آی پی(VIP)، شش بخش خصوصی، یک اتاق غذا خوری با 22 صندلی، یک بخش مخصوص اینترنت وای فای با دو کامپیوتر، اتاق خواب، سوییت حمام و سرویس بهداشتی مجهز به ویلچر است.

رویال سیلک کلاس


سالن های رویال سیلک کلاس هم به مسافران کلاس پروازی رویال سیلک کلاس عرضه می شود. این سالن ها با ظرفیت 314 مسافر از پنج صبح تا دو نیمه شب باز است. دو اتاق شخصی، لابی بار، بوفه بار با انواع غذاها، میان وعده ها و نوشیدنی های تازه، بخش مخصوص ایترنت وای فای با شش سیستم، بخش مخصوص کودکان و سرویس بهداشتی مجهز ویلچر از دیگر امکانات این مجموعه به شمار می رود.

رویال ارکید کلاس


سالن های رویال ارکید کلاس ظرفیت بیست مسافر فرست کلاس و 91 مسافر بیزینس کلاس را دارد. این سالن ها که از پنج صبح تا دو نیمه شب باز هستد، بخشی طراحی شده برای مسافران بیزیس کلاس، دو اتاق شخصی، بوفه بار با انواع غذاها، میان وعده ها و نوشیدنی های تازه، بخش مخصوص ایترنت وای فای با چهار سیستم، هفت اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی مجهز به ویلچر را در خود جای داده اند.



در مورد تای ایرویز بیشتر بدانید


تای ایرویز(Thai Airways) عضو مؤسس توافق ستاره (star alliance) است. شبکه توافق ستاره در سال 1997 به عنوان نخستین توافق جهانی بین خطوط هوایی، برای ارائه دسترسی جهانی و خدمات یکپارچه به مسافران بین المللی تأسیس شد. این توافق در بازار جهانی با جوایز متعددی که از سوی سازمان های مختلف کسب کرده، به رسمیت شناخته شده است. از جمله این جوایز می توان به" جایزه رهبری بازار جهانی حمل و نقل هوایی" و نیز بهترین توافق میان خطوط هوایی توسط مجله "بیزینس تراولر" و "اسکای ترکس" اشاره کرد.

باید اضافه کرد که توافق ستاره از 28 عضو تشکیل شده است. خطوط هوایی سوییس، آفریقای جنوبی، برزیل، اتیوپی، مصر، لوفتهانزا، اسکاندیناوی و سنگاپور از مهم ترین اعضای آن به شمار می روند. لازم به ذکر است که هدف این توافق، کمک به سودآوری بلند مدت اعضا، صرف نظر از قابلیت های آنها به صورت جداگانه و فردی است.
تای ایرویز (Thai Airways) در ادامه خدمات خود به مسافران، برنامه ای با عنوان بهداشتی کردن محیط را درون کابین ها آغاز کرد. گفتنی است که هدف از اجرای این برنامه، تأکید روی کیفیت هوا، تمیزی سطوح و ایمنی غذاها است. در همین راستا، از بین بردن تمام مواد یکبار مصرف پس از پرواز، ضدعفونی کردن و بخار دادن تمام تجهیزات کابین ها و بازرسی تمام سیستم های تهویه هوا در دستور کار کارشناسان تای ایرویز قرار گرفت. همچنین فرایند بازرسی و نظارت بر نظافت و ضدعفونی کردن سیستم های هواپیماها توسط تیمی از کارشناسان انجام گرفت.

شاید بد نباشد بدانید که تای ایرویز (Thai Airways) اولین خط هوایی بود که فیلترهای هوای درجه بیمارستانی را در هواپیماهای خود نصب کرد. این فیلترها قابلیت شناسایی و از بین بردن 99 درصد ذرات گرد و غبار را در هر پروازی داشتند. به همین خاطر سازمان بهداشت جهانی در سال 2004 نشان تقدیری به این شرکت داد که نخستین جایزه در نوع خود بود که به یک سازمان خصوصی تعلق می گرفت.

مسافرانی که هرگز به مقصد نرسیدند


حمل و نقل هوایی یکی از ایمن ترین راه های جابجایی مسافر در جهان است. اگرچه جاده های هوایی حوادث کمتری را نسبت به راه های زمینی به خود دیده است اما آسمان هم گاهی شاهد اتفاقات ناخوشایند بوده است.

حضور شرکت تای ایرویز (Thai Airways) در خبرهای تلخ حوادث از سال 1967 شکل گرفت. در این سال یک پرواز بین المللی در آب های بندری در نزدیکی فرودگاه "کای تاک" در هنگ کنگ سقوط کرد و بیست و چهار مسافر از هشتاد مسافر آن کشته شدند. بیست و پنج سال بعد و در سال 1992 نیز، تای ایرویز (Thai Airways شاهد حادثه تلخ دیگری بود. یک پرواز بین المللی که از بانکوک برخاسته بود، به کناره های یک تپه در شمال کاتماندو، پایتخت نپال برخورد کرد و همه 113 سرنشین از جمله 99 مسافر و14 خدمه آن کشته شدند. علت این حادثه نقص فنی و نبود تجهیزات راداری در فرودگاه تریبووان، فرودگاه مقصد، تشخیص داده شد. پرواز ناتمام دیگر در سال 1998 و زمانی اتفاق افتاد که یک پرواز بین المللی از بانکوک در یک مزرعه برنج در سه کیلومتری فرودگاه "سورات تانی" در تایلند سقوط کرد. در این حادثه 101 سرنشین از 146 سرنشین هواپیما کشته شدند.

بد نیست این را هم بدانید که تای ایرویز (Thai Airways) در خاورمیانه به سه کشور امارات، عمان و ایران پرواز مستقیم دارد. در ایران، هواپیماهای تای ایرویز (Thai Airways) در فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران به زمین می نشینند.

برای خرید بلیت پروازهای داخلی و خارجی می توانید به سایت قاصدک24 مراجعه کنید.