راه های پیشگیری از 5 بیماری شایع در سفر

بدیهی است که برای لذت بردن از سفر باید به عنوان یک مسافر از سلامت کامل برخوردار باشید. به همین جهت از قبل در وبسایت قاصدک 24، در مطلبی با عنوان "چگونه بیماران قلبی را برای سفر آماده کنیم؟ " توصیه هایی را مطرح ساختیم که با عمل به آنها می توانید در کنار عزیزانتان که به بیماری های مختلف مبتلا شده اند، سفر کنید. اما همه توصیه ها به سفر با بیماران و یا کسانی که قبل از مسافرت، تحت درمان یا عمل های جراحی قرار گرفته اند، خلاصه نمی شود. گاهی ممکن است در طی سفر دچار بیماری یا مشکلاتی شوید که زمان مسافرتتان را به تعویق بیاندازد یا شما را از ادامه سفرتان منع سازد. در این مقاله قصد داریم شایع ترین بیماری های سفر و راه های پیشگیری از آنها را بررسی کنیم و برای یک سفر سالم تر آماده شویم، با قاصدک 24 همراه باشید.

بیماری حرکت


بیماری حرکت یا بیماری سفر از جمله عارضه هایی است که ممکن است در سفر با هر وسیله نقلیه در حال رخ دهد. بنابراین تفاوت چندانی ندارد که شما یک بلیط قطار را برای مسافرت خود خریداری کرده اید یا قصد دارید با خودروی شخصی تان به مسافرت بروید. افراد زیادی در دنیا وجود دارند که ممکن است به بیماری حرکت دچار شوند با این حال، این بیماری می تواند در عده ای به صورت مزمن بروز کرده و در گروه دیگری از مسافران با مصرف یک عدد قرص برطرف شود. برای جلوگیری از بروز این بیماری بهتر است قبل از سفر از مصرف غذاهای پر ادویه خودداری کرده و به هیچ عنوان پرخوری نکنید.

بیماری حرکت
با پزشک خود در این زمینه مشورت نمایید و داروهای مورد نیاز را به همراه داشته باشید. سعی کنید در هواپیما و اتوبوس صندلی هایی را برای نشستن انتخاب نمایید که تکان های کمتری را به بدنه وسیله نقلیه انتقال می دهند. به طور مثال برای این کار بهتر است در هواپیما، روی صندلی هایی که روی لبه جلویی بال ها قرار گرفته اند، بنشینید. در نهایت اگر با قطار یا خودرو مسافرت می کنید در کنار پنجره بنشینید و هوای آزاد تنفس کنید. فراموش نکنید اگر بتوانید سرتان را به پشتی صندلی تکیه داده و یا حتی کمی دراز بکشید نیز زودتر می توانید این مشکل را حل کنید.

گرمازدگی


اگر بلیط هواپیما خود را برای سفر در یکی از فصول بهار یا تابستان خریداری کرده اید یا اینکه قرار است به مناطق گرمسیری سفر کنید، قطعاً نمی توانید احتمال گرمازدگی را رد کنید. بدیهی است که سفر در چنین شرایطی به ویژه برای طبیعت گردان با دشواری هایی همراه است که ممکن است سلامت آنها را به خطر بیاندازد. سپری کردن ساعات طولانی در فضای آزاد و زیر نور خورشید و طی کردن مسیر به صورت پیاده و حتی سوار بر وسایل نقلیه در گرما نیز می تواند به قدری طاقت فرسا باشد که شما را به سادگی دچار گرمازدگی کند. به همین جهت باید حتماً به دنبال روش هایی باشید که این مشکل را به نوعی کنترل نمایید. برخی از این روش ها نیازمند حمل تجهیزات ویژه ای در سفر است که می تواند از بدن شما در مقابل گرما محافظت نماید. به طور مثال اگر شما از آفتابگیرهای حصیری استفاده نمایید و محلول هایی حاوی دانه خاکشیر یا تخم شربتی را به همراه داشته و در فواصل مختلف میل نمایید، می توانید تا حد زیادی از افزایش دمای بدن خود جلوگیری کنید.

گرمازدگی
مواد غذایی و طبیعی دیگری نیز وجود دارند که معمولاً توصیه می شود برای جلوگیری از گرمازدگی از آنها استفاده نمایید. مثلاً هندوانه، سرکه سیب و پیاز از جمله موادی هستند که می توانید در چنین شرایطی از آنها بهره بگیرید. همچنین نوشیدن آب فراوان نیز برای جلوگیری از گرمازدگی بسیار موثر بوده و می تواند منجر به کاهش دمای بدن شما شود. در نهایت گفتنی است اگر با خانواده سفر می کنید و یا کودکی در میان همسفران شما قرار دارد، سعی کنید تا جای ممکن در ساعات نزدیک به ظهر از هتل خارج نشوید و یا مدت زمان زیادی را زیر نور خورشید سپری نکنید.

گزیدگی حشرات


در سفر به مناطق طبیعی و سرسبز معمولاً تنها نیستید و در بسیاری از موارد به طور حتم میهمان حشرات و جانوران موذی خواهید بود. بنابراین طبیعی است که دچار حشره گزیدگی شده و از خارش، درد، تورم و حتی خونریزی دور نمانید. در این شرایط بهتر است قبل از برنامه ریزی برای گشت و گذار در حاشیه رودخانه ها و جنگل ها، لباس مناسبی به تن کنید و با خطرات احتمالی در این زمینه آشنا شوید. به طور مثال اگر مقصدی را برای سفر انتخاب کرده اید که به داشتن حشراتی با نیش های کشنده، شهره است حتماً یک راهنمای محلی برای خود دست و پا کنید و یا پادزهر مناسب را به همراه داشته باشید. برای در امان ماندن از حس خارش و تورم ناشی از نیش سایر حشرات نیز بهتر است از جوراب های ضد حشره استفاده کنید و ژل های موضعی و آرام کننده را نیز به همراه داشته باشید. همچنین می توانید از مواد طبیعی چون ریحان، عسل، روغن زیتون و سیاه دانه نیز استفاده نمایید یا از کمپرس یخ نیز بهره بگیرید. برای آگاهی از سایر روش های مقابله با بیماری ها می توانید با قاصدک 24 در ادامه مطلب " راه های پیشگیری از 5 بیماری شایع در سفر " همراه باشید.


گزیدگی حشرات

سرگیجه و حالت تهوع


تهوع و سرگیجه در سفر می تواند دلایل متعددی داشته باشد. به طور مثال در بعضی از مواقع تهیه یک بلیط اتوبوس برای مسیرهای طولانی و بی خوابی در طی مسیر نیز می تواند منجر به حالت تهوع و استفراغ شود. گاهی نیز شرایط بسیار پیچیده تر از یک کم خوابی ساده و خستگی مسیر است و می تواند مربوط به مصرف مواد غذایی نامناسب و مسمومیت های غذایی باشد. بنابراین اولین گام برای جلوگیری از این مشکلات، داشتن استراحت کافی و توجه به سلامت مواد غذایی مصرفی در طول سفر است. گام بعدی می تواند یافتن علت بیماری باشد و مراجعه به مراکز بهداشتی باشد. با همه اینها مواد طبیعی متعددی نیز وجود دارند که می توانند تا حدودی در این زمینه چاره ساز باشند. مثلاً مصرف دم نوش زنجبیل اغلب در این زمینه چاره ساز است، همچنین مصرف داروهایی نظیر دیفن هیدرینات نیز با تجویز پزشک می تواند به کاهش عوارض بیماری منجر شود. در نهایت هوای پاک نیز تا حد زیادی به ز بین بردن عوامل احتمالی کمک می کند.

سرگیجه و حالت تهوع

بیماری های عفونی


بیماری های عفونی از جمله خطرناک ترین مشکلاتی هستند که می توانند در طول سفر گریبان گیر گردشگران شوند. این بیماری ها می توانند دلایل متعددی داشته باشند که ساده ترین آنها مصرف آب و غذای آلوده، رعایت نکردن موارد بهداشتی و مواردی از این دست است. بیماری های عفونی اغلب می توانند به بیماری های گوارشی و اسهال منجر شوند از این رو می بایست در زمان مناسب و به طور کامل درمان شوند. بر این اساس بهتر است به هنگام مواجه با این بیماری ها هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده و از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری نمایید.

بیماری های عفونی
در پایان گفتنی است بهتر است سفر خود را با برنامه ریزی و در زمانی مناسب به انجام رسانید تا از مشکلاتی که ممکن است بر اثر قرارگیری در یک شرایط آب و هوایی یا جغرافیایی خاص با آنها مواجه شوید، جلوگیری نمایید. برای این کار می توانید انواع بلیط سفر خود را از وبسایت قاصدک 24 خریداری نمایید. این مجموعه با گردآوری انواع بلیط اعم از بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس شرایطی را برای کاربران خود مهیا ساخته است تا بتوانند بدون کوچکترین دغدغه و در کوتاهترین زمان ممکن مقدمات سفر خود را فراهم سازند. قاصدک 24 کلیه خدمات خود را به صورت آنلاین و شبانه روزی در اختیار کاربران محترم خود قرار می دهد و برای سهولت دسترسی این عزیزان به کلیه خدمات، آنها را در اپلیکیشن جامع خرید بلیط سفر قاصدک 24 گردآوری کرده است که نسخه اندروید آن هم اکنون از طریق وبسایت کافه بازار برای دانلود در دسترس عموم قرار دارد.