رفت و آمد به کدام ایستگاه های قطار در جهان بیشتر است؟


بدون تردید اقتصاد های در حال رشد در جهان تا اندازه زیادی به ابزارهای حمل و نقل کارآمد و قابل اتکای خود وابسته هستند. از همین رو کشورهایی که به توسعه زیرساخت های حمل و نقل می پردازند، برگ برنده بیشتری نسبت به کشورهای فقیر در این زمینه دارند. کمتر کسی با این گذاره مخالف است که حمل و نقل ریلی یکی از امن ترین شیوه های سفر است. از همین رو است که در کشورهای توسعه یافته ای مانند آمریکا و ژاپن، میلیون ها نفر به صورت روزانه از قطار برای رفت و آمد به محل کار خود استفاده می کنند.

ایستگاه های قطار مهم آمده اند تا به نیازهای روزافزون مسافران پاسخ دهند و به همین دلیل هر روز ایستگاه ها و خط های بیشتری را راه اندازی می کنند. با قاصدک 24 همراه شوید تا نبض حیاتی حمل و نقل ریلی در جهان یعنی پر تردد ترین ایستگاه های قطار در دنیا را بشناسیم.


ایستگاه قطار خیابان فلیندرز (Flinders) در استرالیا


ایستگاه قطار فلیندرز در استرالیا با بیش از 92 هزار مسافر در روز به عنوان شلوغ ترین ایستگاه قطار استرالیا شناخته می شود. این ایستگاه که در خیابان فلیندرز و سوانتون در ملبورن واقع شده، کار جابجایی مسافر را در سرتاسر خطوط مترو انجام می دهد. ایستگاه قطار خیابان فلیندرز در حقیقت نخستین ایستگاه قطار در یک شهر استرالیایی و نیز شلوغ ترین در جهان در سال های دهه 20 میلادی بود.

رفت و آمد به کدام ایستگاه های قطار در جهان بیشتر است؟
ساختمان اصلی این ایستگاه در سال 1909 کامل شده و در حال حاضر نیز به یک نماد فرهنگی در کشور بدل شده است. جالب است بدانید که این ایستگاه حتی در فهرست میراث ویکتوریایی نیز به ثبت رسیده است. این جمله مشهور که "در زیر ساعت ها شما را ملاقات خواهم کرد"، در استرالیا به ساعت هایی اشاره دارد که در ورودی اصلی این ایستگاه قرار گرفته است. این ساعت ها زمانبندی های اصلی برای هر خط را مشخص می کنند. ایستگاه فوق همچنین راه پله های وسیعی دارد که در زیر این ساعت ها واقع شده و برای آن نیز جمله ای ساخته شده است: "روی پله ها شما را ملاقات خواهم کرد". این را هم باید بدانید که ایستگاه خیابان فلیندر مسئولیت شلوغ ترین پیاده روی ملبورن را هم بر عهده دارد.


بیشتر بخوانید: ایستگاه های قطار منحصر به فرد؛ وقتی هنر معماری به کمک مسافران می آید


ایستگاه قطار هاپتباهنهوف (Hauptbahnhof) در هامبورگ آلمان


ایستگاه قطار هاپتباهنهوف در هامبورگ آلمان توسط شرکت قطارهای آلمانی دویچه بان در ردیف یک ایستگاه درجه یک قرار گرفته است. این ایستگاه که در سال 1906 برای جایگزینی با ایستگاه های ترمینال 4 ساخته شد، در روز بیش از 480 هزار مسافر را جابجا می کند. ایستگاه فوق پس از ایستگاه گیر دو نورد و گیر دو چاتلت در پاریس سومین ایستگاه پر تردد اروپا به شمار می رود.

رفت و آمد به کدام ایستگاه های قطار در جهان بیشتر است؟
این را هم باید افزود که ایستگاه هاپتباهنهوف یک ایستگاه میانی در مرکز هامبورگ است که قطارهای سریع السیر بین شهری با مسافت های طولانی را به قطارهای یو بان (U-bahn) و اس بان (S-bahn) متصل می کند؛ قطارهایی که تقاطع های مرکزی برای دو ترانزیت سریع در شهر به شمار می آیند.


بلیط هواپیما هامبورگ



ایستگاه قطار واترلو لندن در بریتانیا


ایستگاه واترلو لندن مکان مهمی برای ورود و خروج مسافران روزانه و کسانی است که به سفرهای تفریحی می روند. این ایستگاه به واسطه داشتن یک طبقه همکف بسیار بزرگ، بزرگ ترین ایستگاه در کنار پر تردد ترین ایستگاه بریتانیا به شمار می رود. ایستگاه واترلو در منطقه ای به همین نام قرار گرفته و ایستگاه های مترو لندن را به یکدیگر متصل می کند.

رفت و آمد به کدام ایستگاه های قطار در جهان بیشتر است؟
ایستگاه واترلو در سال 1848 برای جایگزینی با ایستگاه قطار ناین اِلمز ساخته شد و در اوائل قرن بیستم میلادی هم مورد بازسازی قرار گرفت تا بنایی با نام ویکتوریا آرک به آن اضافه شود. پس از این تغییر بود که ایستگاه در سال 1922 بازگشایی شد. آنچه باید در مورد این ایستگاه بدانید این است که واترلو 130 گیت بلیط خودکار و نیز 24 سکو دارد. این ایستگاه پس از ترکیب با ایستگاه متروی واترلو و ایست (East) به شلوغ ترین ایستگاه قطار اروپا تبدیل شده که بین سال های 2015 و 2016، 210 میلیون مسافر را جابجا کرده است.

چندین اتوبوس نیز در این ایستگاه قطار توقف می کنند که مهم ترین آنها اتوبوس های شماره 1، 26، 68، 176، 188 و RV1 می باشند. اتوبوس های دیگر نیز در کنار ایستگاه و در جاده واترلو توقف می کنند.

ایستگاه قطار گرند سنترال ترمینال در آمریکا


ایستگاه قطار گرند سنترال در خیابان چهل و دوم نیویورک واقع شده و مسافرانی را که عازم دوشس، وستچستر و پوتنام هستند، به مقصد می رساند. این ایستگاه همچنین به متروی نیویورک نیز متصل است. آنگونه که اعداد نشان می دهند، روزانه چیزی نزدیک به 750 هزار نفر از طریق این ایستگاه جابجا شده و آن را به یکی از شلوغ ترین ایستگاه های قطار در آمریکای شمالی بدل می کنند.

رفت و آمد به کدام ایستگاه های قطار در جهان بیشتر است؟
معماری متمایز و طراحی داخلی ایستگاه گرند سنترال موجب شده تا این ایستگاه در لیست جاذبه های تاریخی ملی آمریکا به ثبت برسد. علاوه بر این، این ایستگاه قطار با بیش از 22 میلیون بازدیدکننده به اضافه مردم عادی در سال 2013، یکی از توریست پذیرترین ایستگاه های قطار جهان بوده است. در پایان باید افزود که ایستگاه فوق 44 سکو دارد که تمام آنها در روی زمین هستند و کار جابجایی مسافر به 56 مسیر را انجام می دهند. هر چند که در حال حاضر تنها 43 مسیر قابل استفاده هستند.

ایستگاه قطار هوراه جانکشن (Howrah Junction) در هند


هوراه جانکشن بزرگ ترین ایستگاه قطار هند است که روزانه بیش از 700 هزار مسافر را جابجا می کند. این ایستگاه یک ایستگاه درون شهری است که به شهرهای کلکته و هوراه خدمت رسانی می کند. این ایستگاه قطار هند در شهر هوراه و در حومه غربی رودخانه هوگلی (Hooghly) واقع شده و به طور مستقیم به 1273 ایستگاه در سراسر هند متصل می شود.

رفت و آمد به کدام ایستگاه های قطار در جهان بیشتر است؟
ایستگاه هوراه در دسامبر 1905 برای عموم افتتاح شده و نخستین قطار نیز در سال 1969 این ایستگاه را به مقصد دهلی ترک کرد. این را هم باید اضافه کرد که ایستگاه فوق 23 سکو دارد که 15 سکوی اولیه آن در مجموعه ای قدیمی که معمولا به نام ترمینال 1 شناخته می شود، قرار گرفته اند. بقیه سکوها نیز در ترمینال 2 واقع شده اند. ترمینال 1 که پیشتر به آن اشاره کردیم، مخصوص قطارهای محلی از ایستگاه های قطار شرقی و جنوب شرقی است. این در حالی است که ترمینال 2 به طور عمده به قطارهای مخصوص مسیرهای طولانی از ایستگاه قطار جنوب شرقی اختصاص دارد.

ایستگاه قطار گیر دو نورد (Gare du Nord) در پاریس


ایستگاه قطار گیر دو نورد به لحاظ تعداد مسافر، شلوغ ترین ایستگاه قطار اروپا به شمار می رود. این ایستگاه که سالانه بیش از 214 میلیون مسافر را جابجا می کند، در سال 1846 افتتاح شد؛ هر چند که بعدها توسعه پیدا کرد. پس از گسترش این ایستگاه در سال 1864 بازگشایی شد و امروز با 44 سکو، بزرگ ترین ایستگاه قطار اروپا از بعد تعداد سکو شمرده می شود.
رفت و آمد به کدام ایستگاه های قطار در جهان بیشتر است؟
باید افزود که ایستگاه گیر دو نورد پاریس توسط سه سیستم حمل و نقل اصلی کشور مانند متروی پاریس، سیستم ریلی PER و نیز دیگر ایستگاه های اتوبوس خدمت رسانی می شود. این ایستگاه دو خط دارد که یکی از آنها از شمال به جنوب پاریس حرکت می کند و مقصدهای بین المللی مانند آلمان، بریتانیا، هلند و بلژیک نیز در لیست مقاصد آن قرار دارند.

ایستگاه قطار شینجوکو (Shinjuku) ژاپن


ایستگاه قطار شینجوکو ژاپن که در شهر توکیو واقع شده، با بیش از 3.5 میلیون مسافری که روزانه در این ایستگاه تردد می کنند؛ شلوغ ترین ایستگاه قطار جهان به لحاظ تعداد مسافر می باشد. این ایستگاه قطب اصلی برای قطارهایی است که بخش های ویژه شهر و غرب توکیو را به یکدیگر متصل می کنند. شینجوکو 30 سکو در بالا و زیر زمین دارد که در مجموع از 200 خروجی و چندین راهرو تشکیل شده اند.

رفت و آمد به کدام ایستگاه های قطار در جهان بیشتر است؟
علاوه بر این ایستگاه فوق از 5 ایستگاه شامل جی ار-ایست (JR-East)، متروی توکیو، اوداکیو و شرکت کِیو (Keio Corporation) و متروی توئی (Toei) تشکیل شده است. در این میان ایستگاه نخست شلوغ ترین بوده و روزانه بیش از 1 میلیون مسافر از طریق آن جابجا می شوند. ایستگاه قطار شینجوکو در سال 1885 افتتاح شد و زمانی یک از خلوت ترین ایستگاه های قطار این کشور بود. اما راه اندازی ایستگاه های کیو و اوداکیو در سال های 1915 و 1923 منجر به افزایش تعداد مسافر در طول زمان شد.

ایستگاه قطار یونیون در کانادا


ایستگاه قطار یونیون یک ایستگاه مهم قطار و یک قطب بین المللی حمل و نقل در تورنتو به شمار می رود. این ایستگاه که در مرکز تورنتو قرار گرفته، در سال 1927 افتتاح شده و 91 درصد سفرهای روزانه مسافران را پوشش می دهد. بر اساس آمار روزانه بیش از 250 هزار مسافر از این ایستگاه جابجا می شوند و قطارهای ویا ریل کانادا، اونتاریو نورث لند، گو ترانزیت (GO transit) و آمتراک از ایستگاه یونیون برای حمل و نقل مسافران خود بهره می گیرند. این را هم باید اضافه کرد که در سال 2009 ایستگاه مورد نوسازی قرار گرفت و سیستم های ردیابی قوی و ابزارهای برف روبی پیشرفته به آن اضافه شد که موجب به حداقل رسیدن تأخیر در حرکت قطارها در طول زمستان شد.

رفت و آمد به کدام ایستگاه های قطار در جهان بیشتر است؟

منبع: worldatlas.com
ویکی پدیا