شهرهای اروپایی که مهمان نواز نیستند!


در ماه های اخیر سراسر اروپا از اسپانیا تا کرواسی و سایر کشورها شاهد تظاهرات ضد گردشگری بوده است. داستان از این قرار است که برخی از ساکنین محلی می خواهند صدای خشم خود را نسبت به افزایش هزینه های اقامت و خیابان های شلوغ به گوش مسئولان خود برسانند. آنها همچنین به این موضوع که گردشگری سودهای کلان را راهی جیب هر کسی غیر از شهروندان می کند نیز اعتراض دارند. اگر می خواهید بدانید این فریادهای اعتراضی بیشتر در کدام شهرهای اروپا بلند شده است، قاصدک 24 را دنبال کنید.

ونیز


اعتراض ها در شهر ونیز در ایتالیا در ماه جولای شروع شد؛ جایی که نزدیک به 20 میلیون بازدیدکننده هر سال به جمعیت 55 هزار نفری ساکنان این شهر اضافه می شوند. ساکنانی که تمام سال را در این شهر زندگی کرده اند. این اعتراض ها در واقع شامل 2 هزار نفر از ساکنان محلی می شد که به خیابان ها آمدند تا نسبت به تأثیرات زیست محیطی گردشگری روی شهر فریاد بکشند. مردم همچنین نسبت به اتوبوس ها و قایق هایی که خیابان های ونیز را در فصل شلوغی به اشغال خود در آورده بودند، معترض بودند. البته یکی دیگر از موضوعاتی که خشم ونیزی ها را برانگیخته بود، افزایش افسار گسیخته کرایه ها در شهر بود. اوضاع در شهر ونیز به قدری وخیم است که حتی کمیته میراث فرهنگی یونسکو نیز نگرانی خود را از در مورد تأثیر گردشگری بر مکان های تاریخی این شهر ابراز کرده است.

شهرهای اروپایی که مهمان نواز نیستند!


میلان


به نظر می رسد ایتالیایی ها بیشترین کسانی باشند که از دست گردشگران کلافه شده اند. هر چند که تا کنون هیچ تظاهرات و اعتراض رسمی بر ضد گردشگری در میلان در تابستان امسال وجود نداشت، شورای محلی مجبور بود تا با مخالفت ها و اعتراض های فزاینده نسبت به این موضوع از سوی ساکنان محلی دست و پنجه نرم کند. در نتیجه شورای محلی شهر میلان ممنوعیت هایی را در خصوص موضوعات مربوط به ریختن زباله، کامیون های حمل غذا و نیز مونوپادها اعمال کرد. این شورا اعلام کرد که تمام این اقدامات برای مقابله با آنچه که رفتار ضد اجتماعی تعبیر می کند، انجام شده است. بطری های شیشه ای و وسایل آتش زا نیز شامل این ممنوعیت می شدند چرا که مشکلی به مشکلات آلودگی شهر اضافه می کردند.

رم


شورای محلی رم نیز با همان مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند که شورای محلی میلان. از همین رو این شورا نیز بر تعدادی از اشیا و نیز اقداماتی که به باور خود کیفیت زندگی ساکنان محلی را تحت تأثیر قرار می دهد، ممنوعیت هایی را اعمال کرده است. البته قوانین سختگیرانه تری نیز برای نوشیدن در خیابان های رم در شب و نیز شنا کردن در فواره های عمومی به اجرا در آمده است. همچنین از گردشگران خواسته شده است تا از انداختن ته مانده غذای خود و کاغذهای ساندویچ به روی زمین خودداری کرده و نسبت به تمیزی خیابان ها حساسیت بیشتری به خرج دهند.

شهرهای اروپایی که مهمان نواز نیستند!

بارسلونا


پایتخت منطقه کاتالان اسپانیا هم به جمع شهرهای معترض به گردشگری پیوسته است. در سراسر خیابان های این شهر شما می توانید نوشته هایی روی دیوارها ببینید با این مضمون: "توریست ها! به خانه هایتان برگردید". "توریست قاتل است". در برخی موارد نیز این اعتراضات با خشونت همراه شده است. برای نمونه می توان به پنچر کردن اتوبوس های حامل گردشگران، هدف قرار دادن دوچرخه های آنها و نیز نوشتن با اسپری بر روی شیشه های اتوبوس ها اشاره کرد.

شهرهای اروپایی که مهمان نواز نیستند!

ساکنان محلی بارسلونا به شدت نسبت به افزایش هزینه ها در برخی از مناطق شهر مانند محله گوتیک و نیز وجود اتاق های بیشتر برای توریست ها در مقایسه با شهروندان، اعتراض دارند. آمارها نشان می دهد که در سال 2016 بیش از 8 میلیون نفر از این شهر دیدن کرده اند. شاید به همین دلیل باشد که شورای محلی این شهر برای ساخت هتل در مرکز شهر و نیز کرایه خانه های شخصی محدودیت هایی را وضع کرده و تصمیم گرفته اند تا مالیات حاصل از گردشگری را به جای ارتقای خدمات گردشگری صرف بهبود خدمات شهری کنند.

پالما د مالورکا Palma de Mallorca در اسپانیا


جزیره مالورکا نیز در ماه های اخیر شاهد تظاهرات اعتراضی و نیز نوشته های خیابانی در سراسر شهر بوده است. تظاهرکنندگان همچنین در جلوی یک رستوران در یکی از مناطق جذاب توریستی شهر آتش روشن کردند. ساکنان محلی مالورکا بر این باورند که توریست ها شهر آنها را به یک پارک موضوعی تبدیل کرده اند؛ جایی که دیگر برای آنها محل زندگی نخواهد شد. گفته می شود که در ماه آگوست گذشته نزدیک به دو میلیون بازدید کننده از سراسر جزایر بالریک دیدن کردند که دو برابر رقم معمول بوده است.


شهرهای اروپایی که مهمان نواز نیستند!

بیلبائو در اسپانیا


بیلبائو شهر شمالی اسپانیا مکان دیگریست که محلی ها صدای اعتراض خود را به تأثیر گردشگری بر روی شهر بلند کرده اند. فعالان مدنی در ماه آگوست گذشته یکی از جاذبه های گردشگری شهر به نام باسک کاونتری را در شهر بیلبائو با اسپری مورد حمله قرار داده و از این راه اعتراض خود را نسبت به تغییر چهره شهرشان اعلام کردند. جاذبه هایی چون موزه گوگنهایم بیلبائو و شهر قدیمی بیلبائو نیز این شهر را به یکی از بزرگ ترین جاذبه های گردشگری باسک کاونتری تبدیل کرده اند.

شهرهای اروپایی که مهمان نواز نیستند!

سن سباستین در اسپانیا


سن سباستین که بیشتر به خاطر گردشگری غذایی خود شناخته شده است، در ماه های اخیر به علت اعتراضات به گردشگری تیتر خبرها شده است. بزرگ ترین تظاهرات قرار است در روز 19 آگوست در طول جشن های عمومی در سِمانا گرانده Semana Grande برگزار شود؛ یکی از محبوب ترین جاذبه های توریستی در باسک کاونتری.

شهرهای اروپایی که مهمان نواز نیستند!

دوبرونیک Dubrovnik در کرواسی


شهر دوبرونیک در کرواسی یکی از آخرین جاذبه های توریستی بوده که اقداماتی را برای فرونشاندن خشم ساکنان محلی تدارک دیده است. قرار است برنامه هایی در این شهر به اجرا در آید تا تعداد توریست ها را در شهر قدیمی دوبرونیک ضابطه مند کرده و نیز تعداد کشتی هایی را که وارد بندر می شوند از 5 کشتی در روز به دو کشتی کاهش دهد. بر اساس آمارها بیش از 5 هزار مسافر این کشتی ها هر روز وارد شهر می شوند. بیش از 10.5 درصد بیشتر توریست ها در سال 2016 از شهر بازدید کردند که در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.


جزایر هوار Hvar در کرواسی


در سال های اخیر جزیره هوار یکی از بزرگ ترین جزیره های توریستی در اروپا بوده و با جزایر مشابهی چون ایبیزا Ibiza به رقابت پرداخته است. این جزیره نیز از آتش خشم معترضان محلی مبرا نبوده است که بارها نسبت به رفتارهای ضد اجتماعی گردشگران اعتراض کرده اند. به همین دلیل شورای محلی این جزیره تصمیم گرفته تا جریمه های سنگینی را بر نوشیدن در مکان های عمومی، پوشیدن مایو در مراکز تاریخی شهر و نیز پوشیدن تاپ در شهر اعمال کند.


آمستردام


هلندی ها تظاهرات ضد گردشگری خود را تابستان امسال برگزار کردند. فعالان مدنی در آپارتمان مدیرعامل وبسایت بوکینگ دات کام در آمستردام بست نشستند. اعتراض مردم شهر به افزایش در هزینه ها و نیز تجمعات خطرناک در مکان های خاصی از شهر بود. در آمستردام همچنین شما می توانید به وضوح شاهد گسترش نقاشی های خیابانی و نوشته هایی چون "گردشگری جمعی را متوقف کنید" باشید؛ نوشته هایی که روی دیوارهای مکان هایی سر بر آورده اند که به نظر مکان های غیر قانونی برای اجاره هستند.


ریکیاویک در ایسلند


دزدیدن علائم جاده ها و حتی یک بره کوچک برای کباب کردن تنها نمونه هایی از اقداماتی است که توریست ها با انجام آنها ساکنان محلی را خشمگین کرده اند. توریسم از سال 2008 و به دنبال بحران مالی که اقتصاد محلی را در این کشور به ویرانی کشاند، با رشد قابل توجهی روبه رو شده است. با این حال اخیرا ساکنان محلی در شهرهایی چون ریکیاویک برای مقابله با تأثیرات زیست محیطی و اجتماعی این صنعت دست به کار شده اند.

پراگ


پراگ؛ پایتخت چک نیز در بین شهرهایی قرار دارد که بیشترین گردشگر را داشته اند و نزدیک به 6 میلیون توریست در سال 2016 از این شهر بازدید کرده اند. فرهنگ نوشیدنی این شهر آن را به یکی از محبوب ترین مقاصد برای جشن ها و مهمانی ها تبدیل کرده موجب رنجش ساکنان محلی شده است. اگرچه در پراگ تظاهرات خیابانی انجام نشده است، اما مقامات در ماه می یک تیم ضد بحران را تشکیل دادند. این تیم در شب در بخش های شلوغ شهر به گشت زنی پرداخته و از توریست ها می خواهد تا به ساعت خاموشی که ساعت 10 شب است، احترام بگذارند.

شهرهای اروپایی که مهمان نواز نیستند!

گردشگری بدون شک یکی از موفق ترین صنعت های قرن اخیر بوده است. اما تردیدی نیست که این صنعت علاوه بر پول های کلانی که راهی کشورها کرده، تأثیرات منفی نیز بر روی محیط زیست و زندگی روزمره ساکنان نیز داشته است. برای بسیاری از ساکنان محلی که احساس می کنند از عواید حاصل از گردشگری، چیزی به زندگی و اقتصاد روزانه آنها تزریق نمی شود، گردشگران مزاحمانی بیش نیستند.

اینگونه اتفاقات در کنار خبرهایی که از گوشه و کنار پیرامون تنش های فرهنگی با مردم کشور میزبان به گوش می رسد، لزوم تقویت گردشگری مسئولانه را بیش از پیش مطرح می کند. گردشگری ای که تنها شامل طبیعت و جاذبه های تاریخی نمی شود بلکه فرهنگ و سبک زندگی مردم محلی را هم مورد توجه قرار می دهد.


منابع: cnbc.com

Money.cnn.com

Theculturetrip.com