گردشگری مجازی؛ سفر در خیال، لذت در واقعیت


این روزها فناوری های نوین بخش زیادی از زندگی ما را در بر گرفته اند. سهولت و سرعتی که فناوری های نوین به زندگی ما بخشیده اند، آنها را به ابزارهای محبوبی بدل کرده است. حتی سرگرمی های زندگی ما نیز از چشم فناوری دور نمانده اند. گردشگری مجازی نمونه ای از حضور قدرتمند فناوری در عرصه سرگرمی های ماست. قاصدک 24 این بار سراغ گردشگری مجازی رفته تا شما را با این حوزه جالب و نوظهور آشنا کند.

تور مجازی چیست؟


تور مجازی در حقیقت شبیه سازی از یک مکان است که به طور معمول شامل چندین سکانس ویدئویی یا تصویر ثابت می شود. این نوع تور حتی می تواند از عناصر چند رسانه ای دیگر مانند افکت های صدا، موسیقی، نریشن و متن استفاده کند. این را هم باید افزود که تور مجازی از استفاده از تلویزیون برای تأثیرگذاری بر تله توریسم متفاوت است.

گردشگری مجازی؛ سفر در خیال، لذت در واقعیت
اصطلاح تور مجازی اغلب برای توصیف انواع رسانه های ویدئویی و عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که می دانید اصطلاح پانوراما برای توصیف یک نمای کلی و همه جانبه چه در ویدئو و چه عکاسی به کار می رود. با این وجود اصطلاح تور پانورامیک و تور مجازی اغلب با تورهای مجازی ای مرتبط هستند که با استفاده از تصاویر ثابت ایجاد می شوند. چنین تورهای مجازی از تعدادی شات تشکیل شده اند که از یک نقطه خاص، ثبت می شوند. به این صورت که دوربین ها و لنزها دور آن چیزی می چرخند که به آن نقطه عدم انطباق می گویند.

تاریخچه تور مجازی


ریشه اصطلاح تور مجازی به سال 1994 بر می گردد. نخستین نمونه از یک تور مجازی هم بازدید مجازی از یک موزه بود که شامل قدم زدن در یک شبیه سازی سه بعدی از قلعه دودلی (Dudely) در انگلستانِ سال 1550 میلادی بود. این تور شامل یک سیستم کامپیوتری مبتنی بر دیسک های لیزری بود که توسط یک مهندس بریتانیایی به نام کالین جانسون طراحی شده بود. یکی از نخستین کاربران تور مجازی، ملکه الیزابت دوم بود که در سال 1994 به طور رسمی یک مرکز را برای بازدیدکنندگان افتتاح کرد.

گردشگری مجازی؛ سفر در خیال، لذت در واقعیت
از آنجایی که عناوین، توصیفات و دستورالعمل های مربوط به تمام فعالیت ها از جانب مقامات ملکه پیشنهاد داده شده بود، این سیستم با عنوان"تور مجازی؛ تقاطعی میان واقعیت مجازی و تور رویال" نامگذاری شد. گفتنی است که این تور در کنفرانسی که توسط موزه بریتانیا در سال 1994 برگزار شده بود، انجام شد. نمونه تور مجازی را اینجا ببینید. (تور مجازی موزه تاریخ طبیعی لندن)

توریسم مجازی در چه موقعیت هایی به کار می آید؟


دسترسی محدود: جاهایی وجود دارد که دسترسی به آنها به خاطر محدودیت فضا و یا محافظت از آثار هنری محدود است. این مکان ها که برای بسیاری از افراد محدودیت دارند، تنها قابلیت بازدید به صورت مجازی دارند. از همین رو هیچ رقابتی با گردشگران حقیقی وجود ندارد. مکان های دیگری چون استودیوی Abbey Road هم معمولا به روی عموم باز نیستند چرا که استفاده های کاری دارند و برخی ساختمان ها نیز خانه های شخصی هستند که به ندرت به روی عموم باز هستند. همچنین مکان های دیگری نیز وجود دارد که قرار نیست عمر زیادی داشته باشند و آماده تخریب هستند؛ در این موارد نیز تور مجازی به کمک بازدیدکنندگان می شتابد.

بازدیدهای پیشرفته: در موارد دیگر یک تور مجازی می تواند با عناصر دیگر مانند عکس، ویدئو و تقسیرها ترکیب شده تا تجربه سفری غنی ایجاد شود. در واقع این تورهای مجازی از مرز بین دیدار محض و یک سرگرمی عبور می کنند. جاذبه اصلی تورهای پیشرفته این است که افرادی که قبلا به آن مکان رفته اند، هنوز ممکن است علاقه مند به تور مجازی و بر عکس باشند.

دنیاهای مجازی: یکی از بخش هایی که در آن رقابتی میان توریسم حقیقی و مجازی وجود ندارد، دنیاهای مجازیست. دنیای مجازی سه بعدی یا همان زندگی دوم که شما می توانید در آن با افراد دیگری آشنا شوید، اثبات کرده است که مدیریت کردن دیدارهای تعاملی در یک مکان غیر واقعی برای بسیاری از افراد کار سختی نیست. این دنیای خلق شده توسط کاربر، اکنون در عین پیچیدگی بسیار غنی بوده و برخی از ساکنان آن هم به عنوان راهنمایان تور، پول واقعی نیز به دست می آورند.

گردشگری مجازی؛ سفر در خیال، لذت در واقعیت
شاید جالب باشد بدانید که شرکت هایی وجود دارند که بر این دنیاهای غیر واقعی حق مالکیت دارند، مانند استار وارز یونیورس. علاوه بر این شرکت ها تیم های آزادی نیز هستند که می توانند تجربه های جالبی از خود خلق کنند. یک نمونه جالب در این زمینه تجربه همکاری ویزیت فنلاند و روویو انترتینمنت بود؛ شرکتی که بازی انگری بردز را ابداع کرد. این دو سازمان اخیرا نیز در یک پروژه بازاریابی مقصد با یکدیگر همکاری کرده اند.

گردشگری مجازی به کمک گردشگری حقیقی می آید


این روزها وسایل ساده سفر را می توان در یک گوشی همراه هوشمند، تبلت یا تلویزیون خانگی خلاصه کرد. اگر می خواهید اندکی هم فانتزی چاشنی سفر خود کنید، یک هدست واقعیت مجازی را هم به این مجموعه بیفزایید. شکی نیست که با گسترش ابداعات تکنولوژیک، ظرفیت های واقعیت مجازی نیز گسترش یافته و تورهای مجازی و با واسطه نیز بیش از پیش مرسوم شده اند. شما می توانید با استفاده از واقعیت مجازی در یک کازینو یا موزه چرخی بزنید در حالی که روی مبل لم داده اید. رفتن به یک حمام عمومی هم در این شرایط و از خانه خودتان چندان غریب به نظر نمی رسد.

گردشگری مجازی؛ سفر در خیال، لذت در واقعیت
اگر همه چیز خوب پیش رود و گردشگری مجازی به خوبی انجام شود، شما احساس خواهید کرد که در محل حضور دارید. اما سئوالی که پیش می آید، اینست که آیا این تورهای مجازی افراد را برای انجام تورهای حقیقی متقاعد خواهند کرد؟ پاسخ بسیاری از مردم و به ویژه آنهایی که از این تورهای استفاده می کنند، مثبت است. از نگاه آنها گردشگری مجازی به توسعه گردشگری حقیقی کمک خواهد کرد.

واقعیت مجازی چگونه گردشگری حقیقی را همراهی می کند؟


تورهای واقعیت مجازی نه تنها در ترغیب افراد به دیدن یک مکان مؤثر هستند، بلکه در کمک به برنامه ریزی برای انجام کارها و چگونگی انجام آنها در مکان مورد نظر نیز موفق عمل می کنند. تصور کنید برای یک تعطیلات یک هفته ای یا یک تعطیلات کاری سه روزه برنامه ریزی کرده اید. در بهترین حالت شما می خواهید بهترین لذت را از سفر خود برده و کارهایی را انجام دهید که بیشترین جاذبه را برای شما، خانواده و دوستان تان داشته باشد.

اضافه کردن تور مجازی به برنامه سفر، می تواند کمک بزرگی به شما بکند. در حقیقت واقعیت مجازی یک ابزار تکنولوژیک عالیِ " امتحان کردن قبل از خرید" است که به شما اجازه تست کردن یک مکان یا فعالیت قبل از رفتن یا انجام را می دهد. به علاوه این نوع تورها به شما فرصت تجربه سریع چیزهایی را می دهند که تحقیق در مورد آنها می توانست هفته ها به طول بینجامد.

گردشگری مجازی؛ سفر در خیال، لذت در واقعیت

همانطور که می دانید موفق ترین تجربه سفر، تجربه ایست که به لذت ختم شده و این لذت را برای دوستان و خانواده نیز بازگو کنید. تورهای واقعیت مجازی به بازدید کننده حس بهتری از آن چیزی را می دهند که شما قادر به تجربه آن در یک مکان معین هستید. بنابراین شما برای انجام کارهایی که دوست دارید، انگیزه و توان بیشتری نیز دارید.

مطالعه موردی: وگاس مجازی


لاس وگاس یکی از جاذبه های توریستی است که از تورهای واقعیت مجازی برای جذب بازدید کننده استفاده می کند. این شهر به تازگی از یک اپ واقعیت مجازی به نام Vegas VR بهره برده است. تولید کنندگان این اپلیکیشن با همکاری شرکت vemersive دست به طراحی و تولید این اپ زدند که مکمل نسخه دسکتاپ آن بوده و یک تور ویدئویی 360 درجه از هتل ها، جاذبه ها و ... در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. در این اپ بازدید کنندگان می توانند آنچه را که لاس وگاس در یک فضای مجازی ارائه می دهد و هیجان ناشی از آن را تجربه کنند.

گردشگری مجازی؛ سفر در خیال، لذت در واقعیت
برای مکانی ماند وگاس که امکانات متنوعی دارد، این تور واقعیت مجازی به بازدیدکنندگان فرصت برنامه ریزی سفری را می دهد که با سبک و خواست های مسافرتی آنها منطبق باشد. این تور همچنین برنامه های سفارشی برای عاشقان غذا، مسافر اولی ها و دیگران نیز ترتیب داده است.

شکل های مختلف تور مجازی


گوگل استریت ویو: Google Street View یا نمای خیابان گوگل نوعی فناوری است که عکس های سراسر نما را در گوگل ارث و گوگل مپ برای خیابان ها قابل نمایش می سازد. این سرویس که در سال 2005 آغاز به کار کرده است، نخست تنها در چند شهر آمریکا قابل استفاده بود، اما به ندرت در سراسر جهان گسترش یافت و شهرهای زیادی را در برگرفت. گفتنی است که عکس های گوگل را کاروانی از خودروهای ویژه با دوربین ثبت کرده اند.

کاستوم تور: Custom Tour یک برنامه سفر مجزا و مستقل است که منحصرا برای شما طراحی و منظم شده است. این نوع از سفر شامل تراسفرهای فرودگاه و هتل شخصی، بلیط هواپیما داخلی، بلیط قطار، کشتی، اجراها، رخدادها و فعالیت ها و راهنماهای تور شخصی می شود. این نوع تور می تواند در هر تاریخ و هر مکان و به هر سبکی باشد که شما می خواهید.

تور ویدئویی: Video Tour نیز یک ویدئوی متحرک کامل از یک مکان است. با استفاده از یک دوربین، مکان در یک سرعت متحرک مورد فیلمبرداری قرار می گیرد در حالیکه به طور مستمر از یک مکان به مکان دیگری در سراسر قلمرو مکان مورد نظر حرکت می کند.

تردیدی نیست که گردشگری مجازی از مزایا و معایبی برخوردار است. در بالا به نقشی که این نوع گردشگری در توسعه گردشگری حقیقی ایفا می کند، اشاره کردیم. اما مزایای این نوع از گردشگری تنها به این مورد محدود نمی شود. صرفه جویی در هزینه و وقت و سادگی نیز از نقاط مثبت گردشگری مجازی به شمار می روند.

منابع: ویکی پدیا/ travelswithteri.com/mashable.com